Jump to content

Vindror montert utenfor senter


Enzo

Recommended Posts

Hydrovane er nok det beste alternativet her. Det er jo kun et rør med aksling i, og enkelt å føre ned gjennom plattformen ved å lage et hull gjennom treverket. Var med å montere et slikt i sommer, og vi prøvde å få den så tett på senterlinja av båten som mulig der egenskapene til roret blir best, og slik at det gikk lett å komme trinnet  ned til plattformen. Det er enkelt å montere, man seiler med båtens eget ror låst, og slipper å føre fram liner til ratt/rorkult slik man må med vindror av servo-pendulum typen.(Aries, Monitor osv)  Disse må være montert i senterlinje såvidt jeg vet, så nok ikke noe alternativ om du ikke vil gi slipp på badeplattform. 

Link to post
Share on other sites

Det gamle Windpilot Atlantik kunne også monteres off center. Det var ikke av servopendeltypen men styrte eget ror. Det er jo ute av produksjon for lenge siden men finnes nok enda å få tak i brukt. Ble produsert i Sverige en stund etter at Windpilot sluttet å produsere det. Jeg brukte det på en Ballad for mange år siden og det fungerte fint, men har sett det brukt på båter opp i din størrelse også.

Link to post
Share on other sites

Toref skrev for 11 timer siden:

Hydrovane er nok det beste alternativet her. Det er jo kun et rør med aksling i, og enkelt å føre ned gjennom plattformen ved å lage et hull gjennom treverket. Var med å montere et slikt i sommer, og vi prøvde å få den så tett på senterlinja av båten som mulig der egenskapene til roret blir best, og slik at det gikk lett å komme trinnet  ned til plattformen. Det er enkelt å montere, man seiler med båtens eget ror låst, og slipper å føre fram liner til ratt/rorkult slik man må med vindror av servo-pendulum typen.(Aries, Monitor osv)  Disse må være montert i senterlinje såvidt jeg vet, så nok ikke noe alternativ om du ikke vil gi slipp på badeplattform. 

Jeg er klar over og kjenner godt til Hydrovane og funksjonen, bare var nysgjerrig på om det finnes andre alternativer som kan monteres utenfor senterlinjen.

 

Montert i senter så blir det veldig vanskelig å nå badeplattformen og den er i mitt hode viktigere enn vindroret da den blir mye mer brukt

Link to post
Share on other sites

CapeHorn tillater off-centre montering (caphorn.com). De er av pendel-servo type. Da bør de fleste pendel-servo løsningene også fungere.
Problemet med slik montering er trolig at det vil oppføre seg litt ulikt avhengig av om det står i lo eller le.
Hvis båten er lo-gjerrig, vil pendelen søke opp i lo for å kompensere. Om hele systemet også står i lo side (for anledningen) skal det mindre til før servo-pendelen mister taket i vannet og når sin maksimale styrevinkel. Husk også at båtens krenging også er med på å begrense pendelens maksimalutslag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...