Hvaler1 Startet 17.September.2020 Link til dette innlegget Startet 17.September.2020 Første gang med innebordsmotor og stor båt med vvs system (vvb) ombord. Det er selvfølgelig en masse om dette emnet. Men sikkert flere som gjerne ønsker en sjekkliste på punkter og tenke på. Om noen har en ferdig som man enkelt kan klipp og lim inn her hadde det vært fantastisk. :-) Så et spm ang drev. Skal det demonteres hver vinter? Eller er det kun for drevservice? og hvor ofte bør man gjøre det. Hvert 2 år kan og huske noen har nevnt. Utføre drevservice selv etter youtube/DIY metoden, eller sette bort jobben til fagpersoner? takker for innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 (redigert) Grattulerer med ny båt da:) Hva er det du har? Hva er alder på motor/drev? Jeg lagde meg min egen sjekkliste for opptak og utsett på den gamle båten min. Men det finnes nok mange slike lister på netttet. Hva angår drev anbefaler jeg å ta det av hvert år. Det man er redd for (foruten tyveri) er lekkasje i knutebelgen, og det er vanskelig å oppdage uten å ta av drevet. Får du lekkasje her ryker tusenlappene fort hvis ikke det blir oppdaget relativt tidlig. Kan jo også har vært uheldig ved montering av belg å fått lekkasje pga det. Eksosbelgen derimot kan du godt ha lekkasje i uten å skade motor. Bruker du båten mye bør du bytte drevoljen hvert år. Selv tar jeg drevet pp service annet hvert år, men du bør sjekke oljen hvert år. Har den blitt grå har du lekkasje, og da må det på service;) Om du tar service selv kommer vel an på hvor nevenyttig du er og hvor gammelt drevet er. Det er også enklere å vinterkonservere motor med drevet av, da kan du bare ta innsugslangen fra bakplaten på drevet rett ned i en bøtte (må bare forlenges litt) i steden for å styre med klokker eller drevpose. Rengjøring av groer blir også enklere, samt stoffing:) Redigert 21.September.2020 av nbjelland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 22.September.2020 Link til dette innlegget Svart 22.September.2020 Du bør også skifte sinkene på drevet hvert år, spesielt om båten ligger ute store deler av året. En relativt billig forsikring mot tæring i stedet for å vente til sinken er helt oppspist. Nå bor du på en kaldere side av landet enn meg, men så er det jo spørsmål om du skal ha båten ute og i bruk, eller på land i vinter. Jeg har båten ute hele året og har bare en frostvakt i motorrom. Skal du ha den på land, så bør du frostsikre motoren (det finnes en del tråder som viser greie løsninger på dette, også for din motor). Om du skal ha drevet av, så kan du koble deg rett på sjøvannslangen (S-slangen)som sitter i drevet. Noen sverger til å ta oljeskiftet på motoren om høsten, slik at den står med ren olje når frosten kommer. Jeg tapper alltid av vannsystemene om vinteren, selv om jeg har båten liggende ute i et relativt mildt klima, og jeg lar kranene stå åpne. Husk også å tømme varmtvannstanken. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.