Jump to content

Helt ny kjøleskuff til 8000kr, må kastes pga liten lekkasje?


DR_Nelson

Recommended Posts

Kjøpte en Dometic kjøleskuff, og under installasjon kom det hull på kompressorrøret:rolleyes:
Ifølge manual kan kompressordelen flyttes 1,5 bort fra skuffen. 
Dette ble så gjort, men under flyttingen fikk røret seg en liten knekk,. Bøyde rørtet forsiktig tilbake, så hører jeg..... pffzzzz. Ja, hull på røret:headbang:
Materialet består av en myk alu legering og tålte ufattelig lite. 
Etter gjennomgang med en reparatør, kom han frem til at dette ikke kan fikses. 
Dometic produserer nemlig disse uten tanke på service eller utbytting av deler mente han.
 

Eller er det slik at dette røret kan ”lappes” og så fylle gass på? 

Bilder har jeg ikke nå, men er det noen kuldemontører som har en formening her? 
 

Må jeg virkelig kaste en helt ny skuff til 8000kr og i tillegg kjøpe ny? :confused:

Redigert av DR_Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanligvis går det an å reparere. Man må bytte det røret som er knekt.

Og lodding med gjennomstrømning av nitrogen gass gjennom røret sålenge som man lodder for å unngå at det dannes plakk innvendig i røret.

Så må det vakuumeres og teste om det er tett og deretter fylle riktig mengde og type kjøle medium.

Om det ikke er noen ventiler til vakuum og fylling må man lodde på en og fjerne etterpå.

Dette kan en sertifisert kjølemontør.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Det vil jo vanligvis være en rutinejobb å kifte ut et rør til kompressor. Det som er litt spesielt her det er jo at det er et aluminiumsrør i stedet for det vanlige kobberrøret. Å legge opp nye rør det inngår jo ellers vanligvis som en del av kjølemontørens fagprøve, slik at dette ikke bør være noe helt ukjent tema. Ville ogå ha tatt kontakt med en bedrift der det jobber F-Gass sertifiserte kjølemontører.

Link to post
Share on other sites

Er selger Maritim?

På hjemmesiden står det at kompressoren kan flyttes inntil 1,5 mtr unna kjøleskuffen. Og det samme står i bruksanvisningen. Står ingen steder at du ikke kan korte inn igjen røret. Dette skal de tåle.

Når kjølerøret ikke tåler å strekkes ut så du får plassert kompressoren et annet sted, er det en klar feil ved produktet.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Selger er en nettside. Har kontaktet selger så venter på svar. 
Ja, det står i manualen at den kan flyttes. Det måtte den og. Faktisk bare 0,5m til venstre siden, så var ikke langt heller. 
Litt dårlig patent når røret får tretthet bare å en liten sving. Var umulig å se knekken, før jeg skar av litt av isolasjonen på røret.  
 

 

Link to post
Share on other sites

En "god kjølemontør" skal jo kunne bygge opp et slikt anlegg, enten det er stort eller lite ut i fra enkelkomponenter. Det skal vel godt gjøres at kjøleskuffen ikke kan repareres eventuelt med en liten ombygging til nye og bedre komponenter inklusive for eksempel rør av kobber. Det er vel bare et spørsmål om pris og hva som lønner seg. De delene som en slik liten varmepumpe er bygd opp av er jo også hyllevare, slik at man kan egentlig kan isolere og bygge om en hvilken som helst skuff til kjøleskuff. Det er bare et spørsmål om pris. Hvis man spør hos et kjølefima så får man kanskje prisen.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...