Jump to content

Montering motor på båt med stepskrog


Moffis

Recommended Posts

Vannet som kommer ut fra skroget i fart er i høyde med siste hindring - dvs det siste delen av skroget etter siste steget. Så må du vurdere; det er ofte litt blanding av luft og vann rett etter akterspeilet på stegskrog. Om båten er tung og du ikke går for toppfart ville jeg satt antiventilasjonsplaten (kavitasjonsplate...) litt over i flukt med siste steg. Dersom du har maksfart opp rundt 50kn og over ville jeg hatt den 3-4 cm over dette.

 

Men stegskrog har to ulike vanlige utforminger. Ett der skroget mellom stegene er i samme høyde. Slik at om du legger ett rettholdt under skroget så ligger det inntil skroget hele veien og stegene er kuttet oppi skroget. Her er dte lett å finne høyden på motor.

 

Den andre har skrog der dette avviker - slik at fra hvert steg så heller skroget lett mer nedover enn den lange linjen.  Her tar du utgangspunkt i den lange linjen. Ikke bare det siste steget. Og du hever ikke over denne linjen. (i utgangspunktet)

Link to post
Share on other sites

Det kan gi utrolig effekt, særlig på et lettdrevet skrog og skal gå fort.

 

Men på en 630 CC ville jeg heller brukt tid på å teste motorhøyde ved å heve/senke motoren opp og ned på boltene og teste hva som vil fungere. Deretter evt bytte og test ulike propeller - det gir mer/flere endrete egenskaper og oppførsel for pengene

 

Ellers blir det fort både jackplate og ny(e) propell(ere). Som jo er en fin hobby jeg har glede av.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...