Jump to content

Vedr. oppgradering av gassflaske.


Bullebassen

Recommended Posts

Orginalt i båten sto det 2 kilos små flasker. Disse finner jeg ikke noe sted lenger og vil oppgradere. Gassen skal kjøre kokeplater og kjøleskap. Kan lite om gass...men er det slik at en større flaske har større trykk...og bør jeg passe på noe spesielt, eller kan jeg bare bytte kobling og ventil...og kjøre på?

Link to post
Share on other sites

2 kg flasker selges på Stoa, Arendal. 

 

Har du plass til større flasker? Hvor står dagens flaske? Drenert rom ut av båten?

 

Det er samme trykk. Men du må vel bytte tilkopling/ regulator. Samtidig ville jeg byttet slanger så du vet alder på disse. Er du ukjent med gass ville jeg vurdert å få noen som kan det å gjøre det for deg, og samtidig sjekke at systemet du har følger forskriftene. 

 

Lekkasje av gass er ikke noe man vil ha...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Norge er det vanlig med enten flasker av typen "Campingaz" med skrukobling, eller "Statoil-flasker" med kobling som du trykker rett ned og låser. Begge fås i to kg størrelse. Det handler nok mest om preferanse og hva som er lettest tilgjengelig der du bor. Vi har en Circle K-stasjon rett opp i gata, så bruker de flaskene.

Skal du skifte flasketype, er det bare å kjøpe en regulator av rette typen.

https://www.maritim.no/search?action=search&q=gassregulator

 

Og som Grand Banks jr sier, kan det være lurt å skifte propanslangen om den er så gammel at du ikke vet alderen.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme system i Scanmar 35, to kg. tank i ankerbrønn. Ville ha bytta til 5 kg av flere grunner. Sjeldnere bytter, selvsagt. Enklere bytter, da skruregulatoren slipper ganske mye gass ved tilkobling før det blir tett. Bedre tilgjengelighet - det er ikke så mange som fører 2 kg, selv om de finnes rundt om kring. Og så er det mye dyrere gass på 2 kg. Jeg har betalt 180 - 220, altså 90 - 110 pr. kg. Du får en 5 kg. rundt 179 mange steder, altså rundt 36 pr. kg.

 

Pga ankerspill og fundament måtte jeg droppe det, men har du plass så bytt regulator og system.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 38 minutter siden:

2 kg flasker selges på Stoa, Arendal. 

 

Har du plass til større flasker? Hvor står dagens flaske? Drenert rom ut av båten?

 

Det er samme trykk. Men du må vel bytte tilkopling/ regulator. Samtidig ville jeg byttet slanger så du vet alder på disse. Er du ukjent med gass ville jeg vurdert å få noen som kan det å gjøre det for deg, og samtidig sjekke at systemet du har følger forskriftene. 

 

Lekkasje av gass er ikke noe man vil ha...

Takk for gode råd. Bytter slanger og ventil. Flaskene står under setene bak på båten utendørs. 👍

Link to post
Share on other sites

Husk dobble slangeklemmer "hver vei" eller annen slangeklemme som er godkjent for én. Produksjonsår skal være preget/ trykket på slangen, så da kan du se alder på slange.

 

I og med at din regulator er ute så ville jeg kjøpt regulator beregnet for bruk på sjøen. Er visst egen modell for dette. Var noe jeg leste om ganske nylig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...