Jump to content

Hvor mye ballast trenger jeg?


Vdub

Recommended Posts

noe eksakt tall er umulig å vite ja, fullstendig klar over det, men kanskje noen med mer kjennskap til disse båtene enn deg kan komme med ett svar. Veier vel omtrent det den veier orginalt. Planen er å fylle kjølen med singel før sjøsetting, så kanskje noen vet sånn ca. hvor mye de har i sin fjord 20.... 

Redigert av Vdub (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en annen ting å tenke på her er plasseringen av ballast. All ballast sentrert vil gi mer stabilitet mer også mer rulling.  Som kan motvirkes med å plassere ballast litt mer ut i sidene, (som vil gi mer treghetsmoment) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har du veid det du har fjernet?  I mitt prosjekt hadde jeg kontroll på det som gikk inn og ut av vekt. Ny ballast ble lagt inn ihht til dette, samt plassering ihht hvor gammel vekt var fjernet. Det smarteste er å ikke lage permanente løsninger før sjøsetting, sjøsett og se hvordan den flyter før du trimmer med ballasten.  Løs grus i kjølen høres ut som en dårlig løsning.....du vil få et evig problem med slam. Om du vil bruke grus så pakk den i enheter av solid plastsekk. Feks enheter på 10kg og skamteip dem med dykkerteip av god kvalitet. Så kan du flytte rundt på ballasten.

Link to post
Share on other sites

Fant ut at 400 kg er anbefalt fra produsent så da starter jeg der. Plasseringen må jeg finne ut underveis nå når jeg begynner å teste den, dette er jo første sjøsetting så jeg må jo starte en plass. Har ikke veid noen ting for det så jeg ikke noe poeng i. Båten var rævva ombygd når jeg kjøpte den, var bygd ett stort tungt styrehus forran på båten så den var vanvittig ustabil med den ballasten som lå i båten, så da må en starte på ny da jeg ikke hadde noe bra utgangspunkt fra starten. Skal starte med løs grus i kjølen siden den er lett å fjerne igjen, skal og ha sekker jeg kan legge litt rundt til jeg blir fornøyd. Mulig jeg tømmer avrettingsmasse over grusen når jeg er fornøyd med plasseringen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...