Vdub Startet 18.September.2020 Del på Facebook Startet 18.September.2020 (redigert) Har nettopp bygd om en fjord 20 til åpen teinebåt med selvlensende dekk, planen er å sjøsette den neste uke. Det er ikke noe ballast i den, noen som har noen formening om hvor mye jeg bør ha? Redigert 18.September.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 fjord 20 snekke? Bilder er alltid kjærkomment Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vdub Svart 18.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 18.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2020 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 Det er jo umulig å vite da det er avhengig av hvor mye vekt du har fjernet og hvor mye vekt du har tilført. Det er umulig for oss bak tastaturet å veie båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 18.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2020 (redigert) noe eksakt tall er umulig å vite ja, fullstendig klar over det, men kanskje noen med mer kjennskap til disse båtene enn deg kan komme med ett svar. Veier vel omtrent det den veier orginalt. Planen er å fylle kjølen med singel før sjøsetting, så kanskje noen vet sånn ca. hvor mye de har i sin fjord 20.... Redigert 18.September.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 en annen ting å tenke på her er plasseringen av ballast. All ballast sentrert vil gi mer stabilitet mer også mer rulling. Som kan motvirkes med å plassere ballast litt mer ut i sidene, (som vil gi mer treghetsmoment) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fishermidas Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Har du veid det du har fjernet? I mitt prosjekt hadde jeg kontroll på det som gikk inn og ut av vekt. Ny ballast ble lagt inn ihht til dette, samt plassering ihht hvor gammel vekt var fjernet. Det smarteste er å ikke lage permanente løsninger før sjøsetting, sjøsett og se hvordan den flyter før du trimmer med ballasten. Løs grus i kjølen høres ut som en dårlig løsning.....du vil få et evig problem med slam. Om du vil bruke grus så pakk den i enheter av solid plastsekk. Feks enheter på 10kg og skamteip dem med dykkerteip av god kvalitet. Så kan du flytte rundt på ballasten. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 19.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2020 Fant ut at 400 kg er anbefalt fra produsent så da starter jeg der. Plasseringen må jeg finne ut underveis nå når jeg begynner å teste den, dette er jo første sjøsetting så jeg må jo starte en plass. Har ikke veid noen ting for det så jeg ikke noe poeng i. Båten var rævva ombygd når jeg kjøpte den, var bygd ett stort tungt styrehus forran på båten så den var vanvittig ustabil med den ballasten som lå i båten, så da må en starte på ny da jeg ikke hadde noe bra utgangspunkt fra starten. Skal starte med løs grus i kjølen siden den er lett å fjerne igjen, skal og ha sekker jeg kan legge litt rundt til jeg blir fornøyd. Mulig jeg tømmer avrettingsmasse over grusen når jeg er fornøyd med plasseringen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Det enkleste er vel å sjøsette båten først og begynde å plassere ballast etter behov. Tyngdepunktet ser ut til å være en god del lavere nå enn originalt, så tror ikke du bør ha så mange kilo direkte i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 19.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2020 Det enkleste er å gjøre det nå når båten står 5 meter fra der ballasten allerede ligger. Lettere å dumpe ut noe om det skulle være for mye, er bare ren grus. Skal heller ikke ligge så høyt i sjøen som den er orginalt så jeg må nok ha en del vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.