Jump to content

Propellvalg deplasementskrog


Hank

Recommended Posts

I min Albin 25 satt det tidligere en MD 17 C, 36 hk. Denne ble byttet ut av forrige eier med en VP MD22, 48 hk. Propellen ble imidlerid beholdt. Har forhørt meg forskjellige steder om dette med propellstørrelse, og alle sier at så lenge man oppnår max turtall på motoren, så har man riktig propell. Jeg oppnår da også max turtall på 3000 rpm. Jeg ble likevel i tvil etter å ha pratet med en pensjonert VP mekaniker. Han sa at propellen jeg hadde i hvertfall ikke belastet motoren for mye, men at andre størrelser kunne tenkes å gi mer skyvekraft. Han mente bl.a at dersom båten var tungt lastet var det normalt at max turtall sank noe. Jeg oppnår max turtall uansett virker det som. Kan dette tyde på at propellen er for lett?

Link to post
Share on other sites

................ og alle sier at så lenge man oppnår max turtall på motoren, så har man riktig propell........

Dette kan vel ikke stemme helt? Max turtall kan man vel få uten propell også, dvs. at propellen kan belaste motoren for lite.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis du oppgir litt data så kan jeg beregne for deg.

Trenger følgende

vekten

lengde vannlinje

motor hk og turtall

gearreduksjon

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis du oppgir litt data så kan jeg beregne for deg.

Trenger følgende

vekten

lengde vannlinje

motor hk og turtall

gearreduksjon

Takk for tilbudet! Jeg kan evt. sende deg en IM når jeg har fått tak i infoen. Nøyaktig hva båten veier vet jeg ikke. I håndboken står det 1800kg, men det er ettermontert endel utstyr som badeplattform, ankervinsj,pluss blyisolering av motorkassen. Ved forrige opptak påsto kranføreren at båten veide 2500kg, noe jeg synes høres litt drøyt ut. Har man noe slingringsmonn her i forhold til beregningen?

Link to post
Share on other sites

Dette blir som drevingen på en moped,

tenk sånn bare eksempel vis...den propellen du har nå er 8 visst du bytter til f.eks 10....

 

-for at propell nr 8 skal oppnå samme resultat som 10 må

propell nr 8 snurre flere ganger rundt enn en propell nr 10

-med andre ord, du oppnår samme resultat med en propell nr 10 bare med lavere turtall.

Noe som sparer motoren..det er bedre å ha litt for stor propell enn litt for liten

(disse tallene er bare en sammenlligning)

 

Har du padlet kano før,paddler du for fort kommer du ingen vei eller du må paddle kjempefort for å klare å ta igjen han som paddler der rolig å idylisk...poenget er at han som padler sakte gir kraften fra åren mer tid

til å forvandle seg omtil bevegelses energi..mens han som paddler fort bare skjærer igjennom vannet..

Det blir som å hoppe ut i fra ett fly uten fallskjerm men med en planke i stede

 

med større propell vil du oppnå lavere turtall noe som igjen vill føre til drastisk økning i farten med tanke på at du har en større propell som går sakte.bare husk at propellen må ikke være så stor at den går på veldig lavt turtall da er det for tungt å jobbe for motoren,ofte visst du tar på en stor propell så er det best å bruke full gass evt. kunn når du er oppe i hastighet, å ligge helt i ro å så gi full throttle med en stor propell det sliter på motoren, for en stor propell har mer feste i sjøen visst du skjønner, en liten propell ville bare spunnet.

 

Så det beste er vel å gå opp litt i størrelse, men ikke for mye...

 

Det er som med moped her er valgene

 

1- 20kmt i oppover bakker og 100 i nedover bakker

2- i 70kmt oppover bakker og 70 i nedover bakker

 

Du må liksom finne en balanse..du kan jo se på andre liknende båter på propell størrelse

 

 

 

Håper du får noe ut av dette, har en litt merkelig måtee å forklare ting på

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Dette blir som drevingen på en moped,

Mnja, vel ikke helt.

Det er vel slik at den ideelle propell (deplasementskrog) har et blad som er uendelig langt, har ingen bredde og en hastighet som går mot null.

Og så begynner kompromissene.

Et slikt blad ville bli umulig å få lagret opp, det ville angripe fly, og slå i havbunnen.

Så vi fikk to blader.

Effekten steg og tre blader måtte til for å få plass på et fornuftig dypgående på båten, men effektiviteten gikk ned.

Effekten fortsatte å stige, og kraften måtte fordeles på en større bladoverflate og effektiviteten gikk ned igjen.

Effekten steg videre og propellen måtte snurre fortere med flere blader for å få overført kraften, og effektiviteten gikk igjen ned.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det ideelle ifølge en kompis på Marintek er en propell som flytter mest mulig vann minst mulig. Eller egentlig en propell som ikke flytter vann i det hele tatt, men bare flytter båten.

Det er jeg 100% enig i.

Men hvordan en slik propell ser ut, det er det store spørsmålet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...