Julian Startet 19.September.2020 Del på Facebook Startet 19.September.2020 I lang tid har jeg søkt forskjellige forum, lest artikler og sett utallige videoer på YouTube. Hensikten er å vite (så godt det lar seg gjøre) hva man skal se etter ved kjøp av «ny» seilbåt. Utenom det generelle er det selvfølgelig ting som gjelder spesifikt for forskjellige båttyper. Jeg ser nå på en Albin Ballad og tar gjerne i mot nyttig tips her, men hadde vært flott å klare å etterhvert destillere en slags liste. Håper på masse kunnskap og tips! /Julian Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Spørsmålet ditt er veldig generelt og da får du antagelig flest tåkete svar. Her er mine: At båten er tett At utstyr fungerer At seilene er i god stand At skroget er uten skader At motoren er godt stelt med. Ballader er solide båter, men begynner å bli gamle. Sjekk særlig festene for rekkestøttene for vanninntrenging. Sjekk riggen for løse kordeler og sprekker i masta. Sitér dette innlegget Link to post
Julian Svart 19.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2020 Det blir fort det, men også godt å være litt generell. Finnes jo også mindre aspekter, som tilstand på rigg, hvordan se om seil er slitne, løpende etc. Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Utstyrsnivå og tilstand på dette. Kjøpte en ballad selv, med lite eller ingenting av 'vanlig' utstyr. Blir fort like dyrt som båten om man skal kjøpe alt i tillegg. Kjøleaggregat Rulleforstag Utstyr til å trekke tau til cockpit VHF Gummibåt Trykkvann og varmtvannstank Landstrømsopplegg Autopilot Batterier og lader Anker Gassopplegg til ovn Do og septik Fall og skjøter Dårlig / råttent treverk i interiør, lasterom og luker i cockpit Storseil er værre å få tak i brukt, genoa kan man finne fine seil på finn.no Motor , gir, propell og aksel Bruk god tid og se godt over båten på sjøen og på land. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Ballad har hatt problemer med lekkasje i sammenføyning mellom dekk og skrog. Se etter spor av lekkasjer innvendig og forsøk på tetting utenfra eller innenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Julian Svart 19.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2020 Masse god info, både om ballad og generelt. Poenget med at manglende utstyr fort kan utlikne kost på selve båten er veldig nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 På min er dekket boltet til skrog med ca10cm mellomrom. Hadde lekkasje fra flere av disse. 3/4 av mine var løse, dro til alle og hadde ny tetting på noen. Tett nå. 4 hours ago, Lazyjack said: Ballad har hatt problemer med lekkasje i sammenføyning mellom dekk og skrog. Se etter spor av lekkasjer innvendig og forsøk på tetting utenfra eller innenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.