Jump to content

Kjøp av brukt seilbåt - hva skal man se etter?

Julian

Recommended Posts

I lang tid har jeg søkt forskjellige forum, lest artikler og sett utallige videoer på YouTube.

Hensikten er å vite (så godt det lar seg gjøre) hva man skal se etter ved kjøp av «ny» seilbåt.

Utenom det generelle er det selvfølgelig ting som gjelder spesifikt for forskjellige båttyper.

Jeg ser nå på en Albin Ballad og tar gjerne i mot nyttig tips her, men hadde vært flott å klare å etterhvert destillere en slags liste.

Håper på masse kunnskap og tips!

/Julian

Spørsmålet ditt er veldig generelt og da får du antagelig flest tåkete svar. Her er mine:

At båten er tett

At utstyr fungerer

At seilene er i god stand

At skroget er uten skader

At motoren er godt stelt med. 

Ballader er solide båter, men begynner å bli gamle. Sjekk særlig festene for rekkestøttene for vanninntrenging. Sjekk riggen for løse kordeler og sprekker i masta. 

Utstyrsnivå og tilstand på dette.

Kjøpte en ballad selv, med lite eller ingenting av 'vanlig' utstyr. Blir fort like dyrt som båten om man skal kjøpe alt i tillegg. 

Kjøleaggregat 

Rulleforstag 

Utstyr til å trekke tau til cockpit

VHF

Gummibåt 

Trykkvann og varmtvannstank

Landstrømsopplegg

Autopilot

Batterier og lader

Anker

Gassopplegg til ovn

Do og septik

Fall og skjøter

Dårlig / råttent treverk i interiør, lasterom og luker i cockpit

Storseil er værre å få tak i brukt, genoa kan man finne fine seil på finn.no

Motor , gir, propell og aksel

Bruk god tid og se godt over båten på sjøen og på land.

På min er dekket boltet til skrog med  ca10cm mellomrom. Hadde lekkasje fra flere av disse. 3/4 av mine var løse, dro til alle og hadde ny tetting på noen. Tett nå. 

4 hours ago, Lazyjack said:

Ballad har hatt problemer med lekkasje i sammenføyning mellom dekk og skrog. Se etter spor av lekkasjer innvendig og forsøk på tetting utenfra eller innenfra. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...