Kappa Startet 19.September.2020 Del på Facebook Startet 19.September.2020 Plastsnekkene fra 60-70 tallet kan gå lysere tider i møte. Det er en trend at noen av dem gis nytt liv. Jeg har sett flere som er de reneste smykker. Ny innredning av de fornemste materialer, teak, messing og de lekreste tekstiler. Hvilken av dem har de fineste linjer? Som emne til total restaurering. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 jeg synes jevnt over at båtene fra Alf Jensens penn har vellykkede linjer. Et eksempel her er feks Scand 25 classic. Hva ser du for deg av størrelse , bruk , fartspotensiale? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Korsfjord Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Jeg synes Saga 27 har flotte klassiske linjer. Traff på et eksemplar ute fjorden i dag, og det slo meg hvor pent den gikk i vannet. Liker ellers godt Polar 20 og 22, Troll 20 og lignende skjermsjekter. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Marex 32 Friendship har linjer og rett lengde til linjene. Ofte har båtene gjerne flotte linjer fra baugen og nesten helt akter, så er det som om skroget ble et par fot for kort for overbygget... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Er vokst opp med en, så er ikke nøytral, men synes at Andy 25 ser veldig bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Marex 32 Friendship. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Jeg holder en knapp på Nidelvene. Fine former uten for prangende og stort overbygg gir båter med linjer jeg liker. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
enslagsgjest Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 For meg skal en snekke være liten og nett. En Marex Friendship er en fin båt, men den blir bare for svær. Saga 27 blir smalere igjen og har et mer snekkepreg. Tresfjord 28 er også en fin båt, men føles for stor den også. En personlig favoritt som oppfyller alle mine "snekkekriterier" er Myra 22. Viksund Sabbcruiser er også fin Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Vdub Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 hadde vært flott om alle som svarer her legger ved ett bilde Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Havelle skrev for 1 time siden: Er vokst opp med en, så er ikke nøytral, men synes at Andy 25 ser veldig bra ut. Nå er vel Andy 25 ikke en snekke, men en "plattgatter". Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Marex 32 Friendship Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Marex Friendship og Scand 25 Classic er typiske 80-tallsbåter. Ts etterlyste snekker fra 60-70-tallet. Da er vi i overgangen mellom tresnekker og glassfiber. Altså de opprinnelige Nidelv 23, Møring 21, Polar 24/27, osv, med sorte gummilister rundt pleksiglassvinduer som var ugjennomsiktige etter 7-8 år. Flere av plastsnekkene på 60-70-tallet var bygget som rene kopier av de opprinnelige tresnekkene. Da er vi på sporet, hvis vi snakker 60-70-tallsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Marex Friendship ble produsert fra en gang på 70 tallet, har et Sjøsport båtblad fra 1977 og der står Marex avbildet. Men nok masing om Marex. Joda 24 er også en flott båt ! Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Saga 27: Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 Polar 22 Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 19.September.2020 Del på Facebook Svart 19.September.2020 (redigert) Polar 22 er jo flott. Når det gjelder linjer faller jeg allikevel ned på Marex Friendship, her er den jeg eide i 10 år, bygget 1978. Skjærgårdens dronning, absolutt flotte linjer, spesielt med kalesjen nedslått. . Redigert 19.September.2020 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
.Olsen Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Enig i at en ser den trenden, også innen seilbåter. Og da gir svaret seg selv ;-). Snekkeseiler. Mange snekker, særlig fra 60-70 tallet som bærer rigg og seil med stil. En kan, i linjen til eldre snekker, se arven etter arbeidsbåtene som seilte langs kysten i sin tid. Ang linjer på seilsnekker så syns jeg et par svensker er vellykka. Feks Johnson 24 og Monark. Saga 24 syns jeg også gjør seg bra med rigg: Saga 27 er ei pen snekke, men riggen er så liten at det mest ser rart ut syns jeg, så den liker jeg best uten rigg. Viksund Columbie 27 med rigg syns jeg er "styggpen". Kult bilde :-) Storebror Viksund Goldfish med mesan og greier er flott, men den er vel selvlensende og knapt en snekke men mer motorseiler? Egentlig en drømmebåt syns jeg, men kanskje ikke det aller peneste på fjorden, men for seil er det staselig. Hadde selv en Sandvik 28 med rigg. Må si at "snekkeseileren" er sterkt undervurdert selv om den strengt tatt var ett barn av oljekrisa. Med seil kan en motorseile og øke komforten vesentlig om det er sjø, Sandviken gikk som ett tog i sidesjø med fokka eller litt storseil oppe og motor. Var ofte alene ute som snekke sammen med seilbåtene i de årene vi hadde den. Og var vinden riktig så kunne en nyte stillheten og roen ved å slå av motoren og gli avgårde. Snekkeseileren er et aldri så lite kinderegg, økonomisk, romslig og trygg (når en også har seilmulighet). Kanskje den blir en del av trenden? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 (redigert) Korsfjord skrev for 7 timer siden: Polar 22 Enig med Korsfjord. Syntes dette er den peneste av snekkene som har vært bygget opp i gjennom tidene.. Her har man alle de fine linjene, detaljene , dyp kjøl, gode sjøegenskaper. Virkelig alt, hvordan en ekte snekke skal se ut. Den optimale, enkle snekka for dagsturer eller en week-end for to. Syntes der er bygget mange "rare" farkoster opp i fra 60- 70-80 talls tiden, men Polaren har holdt stand. Bygges jo fremdeles nye båter her til lands, nå i Mandal. Finnes jo også en del restaurerte prakteksemplarer av Polar 22 med mye teak/mahogny som jo er en fryd for øyet. Dette er vel helt ribbet båter i fra 60/70 tallet som er bygget opp igjen i fra bunn. Virkelig staselige skuter for en snekke entusiast. Redigert 20.September.2020 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Hanto 24. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Ok, det er lov å ta feil ;-). Om dere ikke syns dette er noe av det mest linjelekkre av snekke fra 60-70 tallet så tar dere feil ;-). Dette er vakker snekke. Strandvik 27 Aner ikke noe om båtene, men en sånn kunne jeg eid bare fordi den er pen. Om de er laga i Strandvik, Fusa, så tåler de nok litt sjø også. Her snakker vi om linjer, i skroget, flott spring, passe skarp i baugen. Men det er nesten overbygget som "gjør båten". Hele overbygget "heller bakover" og har gjennomført fine linjer. Dette er design før funksjon begynte å ta over og pene linjer måtte vike. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Korsfjord skrev On 19.9.2020 at 23.55: Polar 22 Når går vi fra "kogg" til snekke? Vår første feriebåt på tidlig 70 tall var samme variant, bare i tre. Vi omtalte den aldri som snekke, snekke har fast overbygg med "tak". Det der en en kogg, eller sjekte, kjært barn har mange navn. Men snekke, det er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Hper skrev 7 minutter siden: Det der en en kogg, eller sjekte, kjært barn har mange navn. Men snekke, det er det ikke. Søk på sørlanssnekke på google, å se hva slags båter du får opp bilde av der ;) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 larsern87 skrev 6 minutter siden: Søk på sørlanssnekke på google, å se hva slags båter du får opp bilde av der ;) Tror nok ikke Google har så mye å si der :-). Snekka, sjekta og koggen kom til lenge før Google sin tid. Men feilbruk av uttrykk sprer seg fort på nett. Mange ting en ikke kan søke på nå uten å måtte skrive det feil... fordi "alle" skriver med orddelingsfeil, eller når "utrigger" blir "uteligger", "unbrako" blir "umbrako", osv, osv. En åpen båt, eller en med fordekk, vindskjerm og kalesjer er jo ikke ei snekke. Er det noen snekker som har samme skrog som sjekter/kogger? Kan ikke være mange, de ville bli veldig trange, og ei snekke pleier også å være større enn vanlige sjekter/kogger. Sjekter/kogger har sin opprinnelse i seil/robåter og var vel hverken særlig store eller brede, men med lettdrevne skrog egnet for seiling/roing. Så kom motoren og båtene ble større, fikk overbygg/styrhus, roret ble flyttet inn under båten og ble "snekke". Annen båttype tenker nå jeg... Sjektekanalen i Stavern, ett vakkert syn :-). Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 Som lykkelig eier av en Nidelv 24 fra 1974 i fem og et halvt år, så vil jeg si at det er få som slår dem i både linjer, kvalitet og detaljer. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gullfisk Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 Sagen 24. Tidligere modeller hadde vinduer med gummilister. Denne er nok oppe på 80 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.