Blue Sky Startet 18.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2005 Hei, Har en 25 fots cabincruiser med Mercruiser 5,7L. Har hørt at disse motorene har en tendens til å få svært høy oljetemperatur, noe som igjen fører til dårlig smøreeffekt. Har i denne forbindelse montert oljekjøler, men kunne også tenkt meg å montere inn en oljetemp. måler. Vet noen om "standard" plassering av oljetemp. giver på disse motorene? Vet at det er mulig å montere denne inn i bunnpannen, men hadde håpet å slippe dette. Vennlig hilsen Blue Sky Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Hei, Har en 25 fots cabincruiser med Mercruiser 5,7L. Har hørt at disse motorene har en tendens til å få svært høy oljetemperatur, noe som igjen fører til dårlig smøreeffekt. Har i denne forbindelse montert oljekjøler, men kunne også tenkt meg å montere inn en oljetemp. måler. Vet noen om "standard" plassering av oljetemp. giver på disse motorene? Vet at det er mulig å montere denne inn i bunnpannen, men hadde håpet å slippe dette. Vennlig hilsen Blue Sky Motoren likner vel mye på Huldas GM 6,2L. Jeg har kjøpt instrument og giver hos Torshov Bilrekvisita. Giveren er plassert i hullet for tapping av olje. Temperaturen kan på gode dager komme opp i 90 grader. Det forundrer at motoren ikke har originalmontert oljekjøler... er du skikker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue Sky Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 (redigert) Glemte å skrive at dette er en bensinmotor (GM), 1996 modell, vet at det er noen 5,7L i dieselutgave også. Når det gjelder oljekjøler på disse er motorene tror jeg dette er sjeldent standard, men det skulle det vært!! Når man tenker på at disse bare rommer ca. 5 liter olje, er ikke dette langt unna hva en riskoker på 1,3 liter rommer, så her er det liten kjøleeffekt... Jeg har altså ettermontert oljekjøler, samt eksternt oljefilter av stor type, så min rommer vel rundt 6,5 liter olje. Hørte av en motorreperatør som hadde montert oljetemp. giver i bunnpanna, at han ble svært overrasket over den høye oljetemperaturen, helt opp i 160 gr.C når han kjørte hardt. Ved disse temperaturene er smøreeffekten dårlig, så han mente at dette var mye av grunnen til at de hadde så mye å gjøre.... Det er jo lett å tro at alt er i orden så lenge vanntemperaturen holder seg i riktig område. -Blue Sky- Redigert 18.Oktober.2005 av Blue Sky (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Joda, vi kjenner motoren, dieselutgaven var en katastrofe. Bensinmotoren er ok. Oljen skal normalt ikke gå over 120 grader, da begynner den å degenere. Helst bør den ligge en del lavere. Rett over oljefilteret skal det sitte to plugger. Det er her slangene til oljekjøleren skal inn/ut. Monteringen er vel ikke lovbestemt, hvis du kjenner at slangene til oljekjøleren er varme, og at de har forskjellig varme burde det være i orden. Som nevnt over har Hulda maks. 90 grader. Oljevolumet er 7 liter, det er kanskje 8 liter når jeg tar med oljekjøleren. Fysiske mål på 5,7L, 6,2L og 6,5L er de samme når det gjelder generelle innbyggingsmål. Det spiller i og for seg ikke noen rolle hvor mye olje du har, så lenge den blir behørig kjølt og filtrert. Volvo bruker vel også denne motoren som grunnmotor. Da har den oljekjøler originalmontert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Jeg har min oljetemp måler montert bak på motoren hvor oljetrykket blir målt. Har her satt på ett t-ledd hvor jeg har trykk på ene, og temp på andre. Har samme motor som Hulda (GM 6,5L Diesel). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Shure- Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Dårlig smøring p.g.a høy temp? En gjennomsnittlig motor ligger på oppimot og over 100 grader så det skal egentlig ikke være noe problem Uansett,visst du har dårlig smøring. så bytt motor olje til en olje som passer til motorens arbeids temperatur.Du kan ikke bare helle i / blande noe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue Sky Svart 19.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Noe over 100 grader er greit, men når temperaturen kommer opp mot 160 grader bør man ikke kjøre lenge før motoren får varige men... Selvsagt heller jeg ikke i / blander noe..... bruker original 25/40 Quicksilver olje. Liker metoden som Outbreak nevner, men blir dette riktig temp.? bør det ikke være gjennomstrømmning over giveren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Ville tro at oljesumpen må være beste sted å plassere giver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Shure- Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 du kan jo sette ett T stykke der olje kjøleren er koblet til,bare husk å sett det på den siden hvor oljen går til kjøleren (den varme siden) Når det gjelder tempen, så så jeg at det var oppgitt 90 grader her oppe, derfor trodde jeg det var det som liksom var den høye tempen....Visst motoren går opp i slik temperatur som 160 grader. da ville jeg byttet termostaten..motoren får tydelig vis ikke nokk kjøle vann...fersk vann kjøling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue Sky Svart 19.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Reperatøren jeg snakket med mente slike temperaturer kunne forekomme, derfor monterte jeg inn oljekjøler samtidig som jeg byttet motor i våres. Min motor er ferskvannskjølt, mens oljekjøleren står på saltvannssiden. Tror ikke min motor har dette problemet med så høy oljetemp. men jeg kunne tenkt å montert inn måler så jeg vet hvordan det ligger ann likevell. T-stykke på den varme siden av kjøleren var en god ide, det skal jeg se nærmere på. Ser også at det er noen "plugger" der adapteren til det eksterne oljefilteret sitter på motoren, kanskje en av disse kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.