Jump to content

Ettermontere oljetemp. giver


Blue Sky

Recommended Posts

Hei,

 

Har en 25 fots cabincruiser med Mercruiser 5,7L.

 

Har hørt at disse motorene har en tendens til å få svært høy oljetemperatur, noe som igjen fører

til dårlig smøreeffekt.

 

Har i denne forbindelse montert oljekjøler, men kunne også tenkt meg å montere inn en oljetemp. måler.

 

Vet noen om "standard" plassering av oljetemp. giver på disse motorene?

 

Vet at det er mulig å montere denne inn i bunnpannen, men hadde håpet å slippe dette.

 

Vennlig hilsen

 

Blue Sky

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har en 25 fots cabincruiser med Mercruiser 5,7L.

 

Har hørt at disse motorene har en tendens til å få svært høy oljetemperatur, noe som igjen fører

til dårlig smøreeffekt.

 

Har i denne forbindelse montert oljekjøler, men kunne også tenkt meg å montere inn en oljetemp. måler.

 

Vet noen om "standard" plassering av oljetemp. giver på disse motorene?

 

Vet at det er mulig å montere denne inn i bunnpannen, men hadde håpet å slippe dette.

 

Vennlig hilsen

 

Blue Sky

Motoren likner vel mye på Huldas GM 6,2L. Jeg har kjøpt instrument og giver hos Torshov Bilrekvisita. Giveren er plassert i hullet for tapping av olje. Temperaturen kan på gode dager komme opp i 90 grader.

 

Det forundrer at motoren ikke har originalmontert oljekjøler... er du skikker?

Link to post
Share on other sites

Glemte å skrive at dette er en bensinmotor (GM), 1996 modell, vet at det er noen 5,7L i dieselutgave også.

 

Når det gjelder oljekjøler på disse er motorene tror jeg dette er sjeldent standard, men det skulle det vært!!

 

Når man tenker på at disse bare rommer ca. 5 liter olje, er ikke dette langt unna hva en riskoker på 1,3 liter rommer, så her er det liten kjøleeffekt...

 

 

Jeg har altså ettermontert oljekjøler, samt eksternt oljefilter av stor type, så min rommer vel rundt 6,5 liter olje.

 

Hørte av en motorreperatør som hadde montert oljetemp. giver i bunnpanna, at han ble svært overrasket over den høye oljetemperaturen, helt opp i 160 gr.C når han kjørte hardt.

Ved disse temperaturene er smøreeffekten dårlig, så han mente at dette var mye av grunnen til at de hadde så mye å gjøre....

 

Det er jo lett å tro at alt er i orden så lenge vanntemperaturen holder seg i riktig område.

 

-Blue Sky-

Redigert av Blue Sky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, vi kjenner motoren, dieselutgaven var en katastrofe. Bensinmotoren er ok. Oljen skal normalt ikke gå over 120 grader, da begynner den å degenere. Helst bør den ligge en del lavere. Rett over oljefilteret skal det sitte to plugger. Det er her slangene til oljekjøleren skal inn/ut. Monteringen er vel ikke lovbestemt, hvis du kjenner at slangene til oljekjøleren er varme, og at de har forskjellig varme burde det være i orden.

 

Som nevnt over har Hulda maks. 90 grader. Oljevolumet er 7 liter, det er kanskje 8 liter når jeg tar med oljekjøleren.

 

Fysiske mål på 5,7L, 6,2L og 6,5L er de samme når det gjelder generelle innbyggingsmål.

 

Det spiller i og for seg ikke noen rolle hvor mye olje du har, så lenge den blir behørig kjølt og filtrert.

 

Volvo bruker vel også denne motoren som grunnmotor. Da har den oljekjøler originalmontert.

Link to post
Share on other sites

Dårlig smøring p.g.a høy temp?

 

En gjennomsnittlig motor ligger på oppimot og over 100 grader så det skal egentlig ikke være noe problem

 

Uansett,visst du har dårlig smøring. så bytt motor olje til en olje som passer til motorens arbeids temperatur.Du kan ikke bare helle i / blande noe

Link to post
Share on other sites

Noe over 100 grader er greit, men når temperaturen kommer opp mot 160 grader bør man ikke kjøre lenge før motoren får varige men...

 

Selvsagt heller jeg ikke i / blander noe..... bruker original 25/40 Quicksilver olje.

 

Liker metoden som Outbreak nevner, men blir dette riktig temp.? bør det ikke være gjennomstrømmning over giveren?

Link to post
Share on other sites

du kan jo sette ett T stykke der olje kjøleren er koblet til,bare husk å sett det på den siden hvor oljen går til kjøleren (den varme siden)

 

Når det gjelder tempen, så så jeg at det var oppgitt 90 grader her oppe, derfor trodde jeg det var det som liksom var den høye tempen....Visst motoren går opp i slik temperatur som 160 grader. da ville jeg byttet termostaten..motoren får tydelig vis ikke nokk kjøle vann...fersk vann kjøling?

Link to post
Share on other sites

Reperatøren jeg snakket med mente slike temperaturer kunne forekomme, derfor monterte jeg inn oljekjøler samtidig som jeg byttet motor i våres.

 

Min motor er ferskvannskjølt, mens oljekjøleren står på saltvannssiden.

 

Tror ikke min motor har dette problemet med så høy oljetemp. men jeg kunne tenkt å montert inn måler så jeg vet hvordan det ligger ann likevell.

 

T-stykke på den varme siden av kjøleren var en god ide, det skal jeg se nærmere på.

 

Ser også at det er noen "plugger" der adapteren til det eksterne oljefilteret sitter på motoren, kanskje en av disse kan brukes?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...