Jump to content

perkins 4108, ingen antydning til tenning.


Taxi

Recommended Posts

Hei Jeg har en saga 27 med ettermontert perkins 4108 motor. Kjøpte denne i sandefjord i mai og kjørte den til Bergen. Den startet fint hver morgen og vi  brukte 6 dager. Da jeg skulle starte den noen dager senere var den veldig treigstartet. Fikk fyr to dager på rad med mye skinning. Tredje dag var det ingenting å hente. Den bare spinner og ingen antydning til tenning. Begge filter er skiftet selv om forrige eier skiftet rett før jeg hentet båten. Har luftet etter alle prosedyrer men ingen start. Det jeg har lagt merke til nå er at det ikke kommer ut diesel til sylinder nærmest register. Tror dette er sylinder nummer 1. Det kommer diesel til de tre andre. Har en 5 liter dunk som går forbi tilførsel fra tank da jeg trodde at sugerøret til diesel kunne være blokkert. Har en følelse av at dieselpumpen av merke Lucas kan være defekt? Skulle den ikke prøvd å tenne på de andre sylindrene? Er gått meg litt vill her tror jeg. Noen som har hatt lignende problemer?

Redigert av Taxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 8 timer siden:

Dritt i diesellinja ett eller annet sted. 

 

Og bare som ett skudd i mørke, sjekk at høytrykkspumpa ikke har vridd seg ifht overettmerket. 

 

Husk å stenge kjølevannet om du kinner lenge så du ikke risikerer å få vann i sylinder 1 gjennom eksosportene. 

'Som sagt så får jeg diesel opp til dyse/injektor til sylinder 2,3 og 4. kommer ingenting på nummer 1. Har demontert dyserør fra dyse på sylinder 1 og på pumpe. Kommer ingen diesel ut fra pumpe heller. Det kommer diesel ut fra pumpe når jeg lufter på selve pumpen.

Det jeg glemte å si i første post var at stopp knappen sluttet å fungere og at jeg da måtte fysisk dra i vaier for å stoppe motor.

Link to post
Share on other sites

Skutt i mørket II. Dra stopp...magnetbryteren helt tilbake for hånd. Eller, om du ikke er sikker på at den går helt tilbake, hekt den av og stopp motoren manuelt frem til du har funnet ut av dette. 

 

Kun for å utelukke det som årsak til at motoren ikke starter. 

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hper skrev 1 time siden:

Skutt i mørket II. Dra stopp...magnetbryteren helt tilbake for hånd. Eller, om du ikke er sikker på at den går helt tilbake, hekt den av og stopp motoren manuelt frem til du har funnet ut av dette. 

 

Kun for å utelukke det som årsak til at motoren ikke starter. 

Hei igjen. Den er koblet fra. Kan det være at stoppfunksjon sitter fast inne i pumpe?

Link to post
Share on other sites

Du skrivet at det kommer diesel til 3 av 4 dyser, da er det neppe stopperen som henger på. Og om motoren ikke er fullstendig utslitt skulle den også startet på de 3 som får diesel.

 

Nå sier du at det ikke kommer boe røyk ut av eksosen, det gjør meg skeptisk til at det kommer diesel der du sier at kommer.

 

Derfor spør jeg, hvordan vet du at 3 sylinderd får diesel?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 53 minutter siden:

Du skrivet at det kommer diesel til 3 av 4 dyser, da er det neppe stopperen som henger på. Og om motoren ikke er fullstendig utslitt skulle den også startet på de 3 som får diesel.

 

Nå sier du at det ikke kommer boe røyk ut av eksosen, det gjør meg skeptisk til at det kommer diesel der du sier at kommer.

 

Derfor spør jeg, hvordan vet du at 3 sylinderd får diesel?

 

nomen skrev 53 minutter siden:

Du skrivet at det kommer diesel til 3 av 4 dyser, da er det neppe stopperen som henger på. Og om motoren ikke er fullstendig utslitt skulle den også startet på de 3 som får diesel.

 

Nå sier du at det ikke kommer boe røyk ut av eksosen, det gjør meg skeptisk til at det kommer diesel der du sier at kommer.

 

Derfor spør jeg, hvordan vet du at 3 sylinderd får diesel?

Når jeg løsner muttere på dyserør kommer det diesel når jeg prøver å starte motor. Men jeg tror ikke det kommer nok diesel ut. Det drypper ut av dyserør på 2,3 og fire. Ingenting på sylinder 1

Link to post
Share on other sites

Pleier jo som regel å komme unna med noen snarveier på lufting. Men...

 

Om en har 100% garantert ren diesel og filtre med ren diesel i så ville jeg tatt "langprosedyren". Ikke noe spesielt med den, lufte filtre, så lufte mot vippepumpa, så mellom pumpa og høytrykkspumpa. Mener det er to luftepunkt på høytrykkspumpa, husker ikke rekkefølgen, og lurer på om jeg også en gang lufta røret mot pumpa, altså løsnet de før pumpa og luftet der. Så lufte mot dysene. 

 

Forsiktig på de luftepunktene på høytrykkspumpa, om de knekker så er du ikke førstemann det skjer med ;-)

 

Kan jo hende en "real lufting" kan skylle ut evt skit som lager trøbbel i høytrykkspumpa? 

 

Og etter lufting så er det å gjøre reint og ha kontroll på at det ikke drypper så en får luft da... 

 

 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev On 22.9.2020 at 16.24:

Jeg også, TS sier at det er "luftet etter alle prosedyrer".

Hva betyr det, hvilke prosedyrer?

 

 

Jeg har luftet alle stegene som står i manual. Det kommer ikke luft noen steder helt frem til høytrykkspumpe. Fra pumpen og ut til sylindre kommer det nesten ikke diesel. Kommer ingen diesel i det hele tatt opp til sylinder 1. Noen må ha hatt dette problemet før meg er jeg ganske sikker på. Mistenker defekt stopp mekanisme eller problemer lenger inn i pumpen. Får diesel inn til pumpe men ikke ut.

Link to post
Share on other sites

Har lik motor og har samme problem med nykjøpt nyoverhalt høytrykkspumpe, har spurt både her og på 4.108 gruppa på Facebook uten å finne ut av det helt, hos meg har trolig pumpa stått for lenge uten diesel så den må plukkes fra hverandre igjen. Jeg gjøre foreløpig med gammel pumpe. Ut i fra beskrivelsen din tror jeg ikke det er samme årsak hos deg 

 

Men du skriver at du får diesel til pumpa, får du diesel ut av den lille lufteskruen på siden (6mm om jeg husker rett) og på toppen på "tårnet"?

 

Har du riglet frem og tilbake på stopphendelen og er sikker på at den nå peker fremover?

 

Det er også et lite finfilter i innløpet til pumpa, du må skru av dieselrøret inn og løsne den store skruen så kan du forsiktig plukke opp et bitte lite filter som kan være tett

 

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Taxi skrev for 4 timer siden:

Jeg har luftet alle stegene som står i manual. Det kommer ikke luft noen steder helt frem til høytrykkspumpe. Fra pumpen og ut til sylindre kommer det nesten ikke diesel. Kommer ingen diesel i det hele tatt opp til sylinder 1. Noen må ha hatt dette problemet før meg er jeg ganske sikker på. Mistenker defekt stopp mekanisme eller problemer lenger inn i pumpen. Får diesel inn til pumpe men ikke ut.

Da kan det hende at du må lufte dyserørene også.

Løsne alle dyserørmuttere(behøver ikke å ta de helt av.

Ha full gass, og sikre at stopperen ikke er aktivert, og kinn motoren.

Da skal det etterhvert komme tydelige sprut ("dieselstøvskyer") ut mellom dyse og dyserør.

 

Du må kanskje holde på litt, så sørg for å ha bra med strøm på batteriene.

 

Og: Hold fingre vekk fra dyserør når du gjør dette, diesel under høyttrykk kan skjære seg inn i kroppen og er direkte farlig.

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...