Jump to content

Bygge kai - metode og evnt. beregninger


Sveggasauen

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen som har erfaring med å bygge kai vha. foringsrør (casing)?

 

Kaia vil bli 30m lang og fra 3 til ca 6m bred på det breieste.

Planlegger å pæle og støype fast 10 3/4" casing (foringsrør) for så å legge foringsrør på toppen av pælene.

Deretter har jeg tengt å legge 6" trebjelker på toppen for å skru plank på.

 

Hvor langt kan det være mellom pælene, og hvor mye holder disse? Jeg tenker at det er underlaget som er styrende, står disse på fast fjell så kan de holde mer eller ubegrenset vekt.

En stolpe for hver 5 meter feks? 

Noen som har gjort beregninger?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette må du bruke profesjonelle til å beregne og tegne. Antar kommunen krever at du følger PBL, og da må du ha noen som er ansvarlig søker, og som også skal gå god for at prosjektet er forsvarlig dimensjonert og prosjektert. En kai i den størrelsen som du angir er absolutt ikke noe man bygger basert på tilbakemeldinger fra et forum..... (Har bakgrunn fra bl.a kystverket, hvor vi bygget endel kaier......)

Mitt beste råd er at du kontakter et (lokalt) ingeniørfirma og diskuterer prosjektet, og gjerne også en dialog med kommunen tidlig i prosjektet. Du kan også være i en situasjon hvor du må ha tillatelse fra kystverket etter havne og farvannsloven, avhengig av kommunens organisering

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...