Jump to content

Spørsmål om turtall / hk og moment.


Nor-Tech V5000

Recommended Posts

Har spørsmål ang. turtall på på mine Mercruiser 425 high p. motorer.

Sendte spørsmåler til IMCO i usa, men er usikker på om dette stemer. Har i dag to MCM 425 HP som det sitter IMCO POWER FLOW Manifolds på, de sier at jeg kan regne med ca 10% økning på turtall, hk og moment. Disse motorene har maks turtall på 5200 o/min og med+ 10 % vil maks bli ca. 5700 o/min er det bare å øke turtallet sån uten videre ? hester og moment får jeg bare ta som et pluss.

Redigert av Sunseeker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra fysikken (metrisk):

 

Effekt Hk = (moment x turtall) / 7118

Dreiemoment NM = (effekt x 7118) / turtall

 

 

På dette viset kan du ha en lastebilmotor som gir 1000newtonmeter på 1000rpm, som har bare 140hk.

samtidig som du har en honda motorsykkelmotor som gir 90newtonmeter på 11000rpm og fortsatt har 140hk.

 

Begge motorene KAN utføre samme arbeid per tid, men lastebilen kan utføre mere kraft per omdreining. Og motorsykkelen hadde trengt en helt annen utveksling enn lastebilmotoren for å trekke lastebilen opp en bakke.

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen dere som svarte, mye bra her men det som egentelig var spørsmålet var, er det bare og øke turtallet opp til 5700 O/min dette med tanke på avbalansering osv. tåler disse big blockene økningen ?

Dette med videre tanke på propell valg..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...