Jump to content

Ny kartplotter m/slave


nor star 290..

Recommended Posts

Ved kjøp at 2stk axiom må du kjøpe 2stk fullverdige plottere. De deler kun kart og sensor-data (gps osv).

Axiom kan også speile til iPad osv, men det viser kun bilde - man kan ikke trykke på noe eller flytte rundt på kartet fra iPad.

Jeg er ekstremt fornøyd med vår Axiom, og tror ikke du kommer til å angre, men skjønner poenget ditt :)

Link to post
Share on other sites

PostIT skrev 4 minutter siden:

Ved kjøp at 2stk axiom må du kjøpe 2stk fullverdige plottere. De deler kun kart og sensor-data (gps osv).

Axiom kan også speile til iPad osv, men det viser kun bilde - man kan ikke trykke på noe eller flytte rundt på kartet fra iPad.

Jeg er ekstremt fornøyd med vår Axiom, og tror ikke du kommer til å angre, men skjønner poenget ditt :)

Rimelig sikker på at det er feil. Med RayControl appen skal du kunne både speile og kontrollere Axiom fra iPad.

Men,  tror ikke du kan fjernstyre autopiloten uten egen fjernkontroll.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med RayRemote kan du styre plotteren, men da får du ikke speilet bilde samtidig.

Skal nevnes at jeg kun har gjort dette med iPhone!

Starter jeg RayView får jeg opp skjermbilde fra plotteren.

Starter jeg RayRemote får jeg opp et bilde av en «RMK-10» fjernkontroll og telefonen fungerer som den. Da uten skjermbilde fra plotteren.

Kan hende iPad kan løse dette med «spilt-screen», men det har jeg aldri prøvd.

Redigert av PostIT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PostIT skrev 2 minutter siden:

Med RayRemote kan du styre plotteren, men da får du ikke speilet bilde samtidig.

Skal nevnes at jeg kun har gjort dette med iPhone!

Starter jeg RayView får jeg opp skjermbilde fra plotteren.

Starter jeg RayRemote får jeg opp et bilde av en «RMK-10» fjernkontroll og telefonen fungerer som den. Da uten skjermbilde fra plotteren.

Kan hende iPad kan løse dette med «spilt-screen», men det har jeg aldri prøvd.

Det stemmer. Med iPhone kan du bare bruke RayView eller hva den nå heter. Da får du kun opp et speilbilde.

Med iPad kan du trykke på skjermen og bruke den akkurat på samme måte som du bruker touch-skjermen til plotteren. 

Link to post
Share on other sites

Pettersenmotor skrev for 1 time siden:

Du kan bruke en rimeligere axiom mfd skjerm som slave. Ellers er det vel bare furuno tzt som har hdmi ut slik at du kan bruke en vanlig skjerm som slave. 

Axiom har Miracast, så du kan koble den trådløst til alle TVer som har mulighet for det (de fleste moderne), eller bruke en dongle dersom du har en eldre tv. Dongelen koster godt under en båtpenge.

Link to post
Share on other sites

Tror disse produsentene har tenkt nøye igjennom at de ikke tilbyr særlig grad av mulighet for å operere med master/slave på plottere.

 

Men, når du først er i markedet for to plottere så bør du også planlegge litt i forhold til hva annet du evt ønsker å koble innpå. Regner med at du kanskje har autopilot, dybdemåler, farts-/temperaturmåler, fluxgatekompass, gps-antenne, AIS osv. Nøkkelen da er å kunne gjenbruke mest mulig inn av gammelt / eksisterende utstyr på nye skjermer/plottere. Det gjør du enklest ved at disse nye enhetene deler data via NMEA2000. I prinsippet har du det allerede tilgjengelig ved at begge dine Classic-enehter har både SeaTalk og SeaTalk2 og NMEA0183.

 

Hvis du går over til et annet merke enn Raymarine så er NMEA2000 felles databærer. Den sender signaler i samme format som SeaTalk2 (= SeaTALKng). 

 

NB: Dersom du evt har radar som hører til Classic-systemet, så er den i praksis ikke brukbar sammen med en moderne plotter, heller ikke en fra Raymarine.

 

Så ville jeg anbefale å gi høyest prioritet til den styreposisjonen du bruker mest. Hvis du sitter mest oppe, så gå for best plotter der, eller omvendt, hvis du evt velger å kjøpe èn ny plotter i stedet for to.

 

Husk at C-classic også enkelt kan kobles inn i felles nett med ny plotter via NMEA2000 / SeaTalk 2 / SeaTalk ng. Dersom du velger å ta dette i etapper så kan du altså få en plotter til å dele data med f eks en C120 via SeaTalk2. Dette gjelder også om du evt tar inn motordata osv. Så finnes det enkle duppeditter som kan overføre alt dette til TV, PC, iPad osv, samt at moderne plottere oftest har funksjonalitet for å dele skjerm med alt mulig annet via wifi eller kabel.

 

En tredje mulighet er jo å beholde det du har og felle inn en ny plotter i tillegg eller å sette på brakett på styrekonsoll osv. To skjermer er jo absolutt kjekt å ha der man sitter mest og styrer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...