Jump to content

septik fylles selv.. El. toalett


Lotusx

Recommended Posts

 

Sparsomt med  opplysninger, sjøvansinntak og  septic ut stengt i skutesiden?

Må begynne å gjette.

Det skulle tilsi at tanken er under vannlinjen og denne på svanehalsen (sjøvann til toalettet)     Vented Loop 19 mm, 3/4   har sluttet å virke.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg skrev visst ventiler stengt, og mente med det alle kraner og uttak/pumper. 

På inntaksiden er det vel kun El. toalett. På uttak er det 2 "kraner"/kuleventiler - en fra El. pumpe og en fra manuell pumpe. Begge er stengt. 

Svanehalsen..? Ligger den synlig eller innebygd i toalettet? 🙈 (er sånne Svanehals-tips jeg er ute etter ja 😊)

Begynte å fable om det er kuleventiler/kraner som lekker inn, men heller mot at det kanskje kommer fra inntak-siden.. 

Link to post
Share on other sites

Lotusx skrev 5 minutter siden:

Ja jeg skrev visst ventiler stengt, og mente med det alle kraner og uttak/pumper. 

På inntaksiden er det vel kun El. toalett. På uttak er det 2 "kraner"/kuleventiler - en fra El. pumpe og en fra manuell pumpe. Begge er stengt. 

Svanehalsen..? Ligger den synlig eller innebygd i toalettet? 🙈 (er sånne Svanehals-tips jeg er ute etter ja 😊)

Begynte å fable om det er kuleventiler/kraner som lekker inn, men heller mot at det kanskje kommer fra inntak-siden.. 

Du skrev ventiler stengt, men fort å glemme de i skutesiden.

Ligger tanken under vannlinjen?

Greier du og pumpe sjøvann inn i toalettet med ventilen i skutesiden stengt? 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt på å stenge ventil på inntak før toalettet. (heller ikke kikket etter den enda) 
Antok det var en "lukker" i toalettet som da lekker - dersom det ikke kommer inn via kuleventil uttak.
Finner jeg denne, vi den kunne være med å eliminere litt muligheter ja. :thumbsup:

Tanken er under vannlinjen ja..

Redigert av Lotusx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 49 minutter siden:

Mest sansynlig ventilen for tømming som ikke lukker seg. Ikke uvanlig at spindelen på kula knekker når ventilen er gammel og du roterer bare hendelen, men kula står fast. 

ja det tenkte jeg først, men jeg merker/hører god forskjell på lukket vs. åpen ved el. utpumping.. i så fall er den kun "sliten" og ikke klarer å lukke helt, men lekker litt inn hele tiden. Hadde den helt åpen og merket en ENDA hurtigere "selvfylling" da ja...  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 2 timer siden:

Hvordan konstanterer du at den er full? Har du åpnet på toppen og sett ned i den? Sensorene på septiktanken er typisk ikke til å stole på. 


Det er jeg relativt sikker på..: 
1. Mer kan ikke pumpes inn
2. "vann" står i toalett
3. det bobler tilbake når mer forsøkes å pumpe inn i septiktank 
4. full indikator (nyinstallert av forrige eier og fungerer), som du gradvis kan følge både på vei opp og ned i tømme/fylle-prosessen.
5. du ser "vann" forsvinner fra skåla når septiken tømmes. Når alt er pumpet ut (tar jo litt tid), hører du også av lyd, at luftbobler blir pumpet ut og ikke "masse". 
6. Når litt er pumpet ut, fungerer den greit nærmeste timen(e) til full igjen - nå alt er pumpet ut kan det gå det et døgn/halvannet før den er full igjen, selv med minimal/ikke i bruk.


Jeg kan tømme den, fortøye og forlate brygga i 2 døgn - komme tilbake til smekk full tank..

Hvor lang tid det tar kan kanskje være avhengig av sjø/bølger i havnen, men det har jeg ikke kunnet konstatere enda.

Redigert av Lotusx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 7 minutter siden:

På min båt går tømmeslangen fra tanken i en bue nesten opp til dolbord, før den går ned til tømmekran. Her vil det aldri kunne sive vann fra sjøen og inn i tanken.

 

Men om tanken (eller veskenivået i tanken) er under vannspeilet ute og du ikke har lufting av tømmeslangen på toppen av buen (eller denne luftingen er tett), så kan det vel oppstå hevertvirkning og tanken fylles derav!? Forutsetter åpen tømmekran, selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

Lotusx skrev for 7 timer siden:


Antok det var en "lukker" i toalettet som da lekker - dersom det ikke kommer inn via kuleventil uttak.
Finner jeg denne, vi den kunne være med å eliminere litt muligheter ja. :thumbsup:

Tanken er under vannlinjen ja..

Det er to ventiler du bør finne  sjøvann inn og septic ut  i skutesiden nr 2.

Mulig du har to Hevert ventiler nr 6 tipper at det er feilen at den er tett og ikke slipper luft inn . 

Har du ikke en slik er det feilen.

Hvem av bildene passer til din båt.?

Tegningene er ikke helt bra de mangler en lufting , når tanken er full og du pumper mer inn skal det komme ut på skutesiden hvis luftingen er åpen.

Kjøpshjelp toalettmontering Maritim Båtutstyr

TRUDESIGN Svanehals - Ø19 mm Sort - m/ventil - Marineshop AS

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Litt enkelt, dersom luftingen til tanken er tett vil du få vakuum når du tømmer den. Etter det kan tanken da "slurpse" inn sjøvann fra tømmeslangen.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev Just now:

Samme her vist jeg lar stoppekranen på utløpet fra tanken stå åpen. Så da går min tanke rett til denne, din lukker sikkert ikke helt i lukket posisjon.

Det var også min første tanke.. At en (eller da begge) uttaksventilene i skrog må byttes.

 

Når jeg spyler på toalettet, virker det som deler av innhold blir "sirkulert en runde" før rent vann inn.. Tanken om en "membran som lekker" ved inntak begynte å vokse.. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Det er to ventiler du bør finne  sjøvann inn og septic ut  i skutesiden nr 2.

Mulig du har to Hevert ventiler nr 6 tipper at det er feilen at den er tett og ikke slipper luft inn . 

Har du ikke en slik er det feilen.

Hvem av bildene passer til din båt.?

Tegningene er ikke helt bra de mangler en lufting , når tanken er full og du pumper mer inn skal det komme ut på skutesiden hvis luftingen er åpen.

Kjøpshjelp toalettmontering Maritim Båtutstyr

TRUDESIGN Svanehals - Ø19 mm Sort - m/ventil - Marineshop AS

 

Virker logisk. Løsning til høyre ligner vel mest, men nr 6 har jeg ikke sett (enda).. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...