Jump to content

Flexiteek - erfaringer og fremgangsmåte?


S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg har en båt som sårt trenger noe ny utvendig teak. I første omgang tenkte jeg å skifte på cockpitbenker og badeplattformen. Jeg har lyst på noe som varer lenge og trenger lite vedlikehold, så har snust på Flexiteek. Det er snakk om kanskje et par kvadratmeter.

Hvordan går man frem om man skal legge slik kunstteak? Får man levert store plater som man selv sager ut og tilpasser, for så å lime på glassfiberen?

Har noen gjort et tilsvarende arbeid, og kan poste erfaringer eller bilder av hvordan det gjøres på beste måte?

Link to post
Share on other sites

Ja la isiteek i deler av cockpiten i sommer, den kommer i bredde av to staver og er not og fjær som limes sammen på arbeidsbordet hjemme og kuttes etter papirmal. Limes med Simson konstruksjonslim lagt ut med tannsparkel. 

Min foreløpige konklusjon:

 

Pluss

- enkelt og raskt å arbeide med

- bra og tilsynelatende holdbart resultat

 

Minus

- kostbart

- tungt å pusse bort limrester 

- blir fort merker av f.eks hundeklør

- ser litt plastikk ut når den er våt (men bra når tørt)

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 42 minutter siden:

Er ikke flexiteek ferdig fabrikerte plater etter mål?

Isiteek som de andre snakker om her i tråden, består av tynne striper som limes sammen.

Isiteek er vel produsert av Flexiteek.  Opprinnelig var vel produktet kun solgt der produsenten limte sammen etter forhåndsmaler. 

Mener produktegenskapene er identisk

 

Link to post
Share on other sites

La Maritim sin utgave i vinter, ca 1,5 m2 på fordekk.

https://www.maritim.no/search?action=search&q=isiteek&filter=CategoryPath_4:Plastplater&pos=0

 

Fikk to utfordringer.

Den ene var at jeg ikk tørket bort overskudd av lim når jeg limte sammen stripene. Limet smelter seg fast i "teaken" og det ble flekker som skjemmer det ferdige dekket. Følg bruksanvisning nøye!

Den andre var å lage mal til dekket. Oppdaget at dekket på masseprodusert båt ikke er symtrisk. Laget mal på halve dekket og speilvendte denne bare for å oppdage at det ikke passet.

 

Etter en sommer er jeg fornøyd. Ikke ubehagelig varmt å gå på selv når sola har stekt på dekket. Kommer til å skifte ut mer etter hvert.

Møkk synes forholdsvis lett og det kan lett bli striper om man drar noe over det. Greit å holde rent, kommer langt med vann og myk børste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...