Jump to content

Krane på vasken på toalettet lekker. Skifte pakning eller kran?


Vaagen

Recommended Posts

IMG_20200921_120345682.jpg.e25bf30c374f52eefbb9c0337a1b3541.jpgSliter med at krana på vasken på toalettet lekker. Vannet kommer opp på toppen av krana, mellom den ytre "kragen" og mekanismen inni. Se bilde. Har forsøkt å trekke til på toppen, der man kan sette på en stor nøkkel, men det hjalp ikke. (Hendelen er demontert på bildet).

 

Vet noen om der er noen pakninger nedi der som kan skiftes, eller må jeg skifte kran? Skjønner ikke helt hvordan den skal komme av, er det en låsering som skal skrus av, vi ser på bilde #2?

IMG_20200921_120254963.jpg

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Eg veit Oras har pakningssett til sine kraner. Eg kjøpte eit slik fordi kjøkkenkrana heima lakk på samme plass som du beskriver.   Eg kom imidlertidig aldri så langt att eg fekk bytta, fordi krana slutta å lekke igjen. 

 Eg hadde prøvd å skru av den store crom saken over tuten og tatt det derfra. Kanskje det er ein oring å bytte som tess eller biltema kan hjelpe med. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har lyst til å bytte krana, så er det jo verd å gjøre noen forsøk på å fikse den. Jeg har opplevd at lekkasjer i slike kraner både kan komme av forkalkninger/smuss og utette pakninger.

 

Noe av det vanskeligste er faktisk å få av den kon-formede ringen på toppen. Jeg vet ikke av verktøy for dette, så vidt jeg vet må man bare få nok friksjon til å skru den av med hendene. Forsøk på bruk av verktøy riper og bulker fort ringen.

 

Jeg ville vel først prøve å få inn noe WD40 eller lignende  i gjengeområdet inni og utenpå. Vente litt, og så rense utsiden med sprit. Så går det kanskje å få vridd ringen av hvis man bruker gummihansker.

 

Får man den av, kan man ta ut innmaten (merk deg hvordan den står i krana) og evt sjekke for kalk, smuss eller tegn til dårlige pakninger. Innmaten, ofte kalt kassett, kan også som regel kjøpes ny.

Link to post
Share on other sites

Hadde også samme lekkasjen heime paa ett oras blande batteri, var bare å skru av topp ring og dra opp ytter hylsa og bytte oringer ( her var det med "krage" på o ringen) ganske lett jobb egentlig

Er du heldig er det standard o ringer

Når det gjaldt oras så hadde dei YouTube videoer og masse deler tilgengelig å gå kjøpt, er vel kanskje verre med den der (?)

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Vaagen skrev 6 minutter siden:

Får forsøke å få av pynteringen. Om det ikke går, er vel veien kort til ny kran. Trenger ikke dusj-hodet, er det noen grunn til å ikke bruke hus-variant da?

 

Om du med pynteringen mener den på oversiden blir det feil.

Bruk det skrujernet du har liggende på bildet og sett det i et av hullene i ringen som er på undersiden av benkeplata. Skru så ringen løs ved å kakke på skrujernet med en hammer.

Mulig jeg er helt på jordet her når det gjelder din kran, men det er slik det normalt funker.

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 1 time siden:

Vanlige hus varianter har vel dobbel flow rate i forhold til båt armaturer + er ofte litt bredere/større, ville ikkje ha brukt det i min båt  ihvertfall

Ok!

 

Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

Skrur du av den koniske toppen, får dy tilgang til å montere ut innmaten i krana.

Var det jeg tenkte i første omgang.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

"Flow rate" kan være viktig, ofte ønsker man å spare litt på vannet fordi man ikke ligger i gjestehavner. Så spørs det også litt på hvilken type kran man ønsker å ha. "Hjemmekraner" er litt større og mer brukervennlige enn noen av de små båtutstyrskranene i plast jeg har sett. Men de blir uvergelig fulle av nupper i kromen etter noen år. Ikke laget for salt miljø med mye temperatursvingninger. Nå er jo prisene på slike hos steder som jula og biltema ikke så ille, og får man ikke orden på lekkasjen, koster det ikke all verden for nytt hos eks jula. Kjøpte denne hos jula i fjor, ganske kompakt, kostet 299,-:

 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vvs-armaturer/servantbatteri/servantbatteri-431304/

 

Prisen er gått opp litt. Men ettgrepsbatteri hos Seasea ser jeg koster 1399,-.

 

Tilbake til "flow rate", etter en tur til Karibia og et års tilhold der så har vi lært oss å automatisk være bevisste og forsiktige med kranhendelen. Den MÅ ikke nødvendigvis helt opp.

 

Litt utenfor tema, men ser at det også er prisøkninger hos biltema nå. Nevnte det for en ekspeditør, og ja, "Koronaen har sine virkninger". Litt morsomt, for ved nettsøk ser jeg at prisene i Sverige ikke har gått opp. Leverandørene til Biltema Sverige er vel ikke rammet av korona da.... :) 

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev for 4 timer siden:

Jannmar, her er det vel forskjell på hva du ønsker å oppnå? Skrur du av ringen på undersiden, løsner du krana fra benken. Skrur du av den koniske toppen, får dy tilgang til å montere ut innmaten i krana.

 

Nåvel. Det høres ikke ut som om det er så voldsomt enkelt å få løsnet den koniske toppen.

Om man løsner ringen på undersida først, slik at det blir mulig å dra hele krana opp, vil jeg tro det blir enklere å få et godt grep i den koniske toppen.

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev for 16 timer siden:

Litt utenfor tema, men ser at det også er prisøkninger hos biltema nå. Nevnte det for en ekspeditør, og ja, "Koronaen har sine virkninger". Litt morsomt, for ved nettsøk ser jeg at prisene i Sverige ikke har gått opp. Leverandørene til Biltema Sverige er vel ikke rammet av korona da.... :) 

Tror ikke det gjelder bare Biltema. Uten å kunne belegge det med statistiske fakta, så registrerer jeg at ukehandelen har blitt dyrere siden tidlig i vår. Jeg tror ikke det er fordi ting har blitt dyrere å få frem til butikken, men fordi de kan ta høyere pris nå. Det er rare tider...

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...