Jump to content

Hydraulisk styring, Baystar - Uttern S55 2007 - Mercury Optimax 75hk 2t 3cyl


båtmontøren

Recommended Posts

Hei, jeg har en Uttern S55, med Uttern orginalratt. Her er det montert et hydraulisk styringssystem.

Problemet er at rattet sitter løst, siden det ikke er noe brakett eller annet som holder fast styringen. Det er kun "rattet" som er festet i båten. Hele biten er løs og du ser at det er mulighet for 4 bolter til å feste, men de har ingenting å feste seg i nå...

 

Har dere forslag til beste løsning her? 

-Ny rattpumpe/ratt?

-Lage til en brakett som støtter opp hele hydrauliske styringen?

-Annet?

IMG_20200915_185325.jpg

IMG_20200915_185748.jpg

Link to post
Share on other sites

Uff da, dette er en farlig løsning. Du har hele rattet festet til en tynn pynteplate. Rattet skulle vært festet til den tykke glassfiberen med boltene bak pumpen. Så skulle du hatt en gummimansjett som som skjulte det som ser ut som en vridbar feste til rattet. Og rattet hadde kommet mye lengre ut, Løsningen ser ut som om de har fått feil pumpe og brukt den allikevel. Det å lage en braket langt bak i konsollet som skal være stabil og kraftig og samtidig på feil sted langt bak ift rattet gir mulighet for mye moment fra rattet.  Det går vel an men det er mye rallemikk for å få det til.

 

Jeg holder meg gjerne fast i rattet i dårlig vær og hadde nok røsket i stykker dette på første turen.

 

Du kan jo ta av denne og selge den, og se om du kan få en som er laget for denne typen montering. Der festeboltene går andre veien, eller der pumpen sitter på andre siden av konsollet rett bak rattet på ratt-siden av konsollet.

For det er ikke plass eller mulig med denne?

https://www.telmo.no/rundt-monteringssett-ny-

Rundt monteringssett. For rattpumper etter 2009 og -. HA5478 - slideshow 2

Som du fester til konsollet og så går boltene bak inn i den blanek monteringsplaten og pumpen står delvis gjennom forntplaten?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ville kutte så lite som mulig og egentlig bare borret hull til boltene bak på pumpen. Og skåret hull slik at den kolingen til slangene bak på pumpen får plass.

Dvs du kutter der du har laget "kakediagram" i rødt. Og fester pumpen der du har den stilete linjen mot overflaten på utsiden av konsollet, slik at bare boltene på høyre siden av den stiplete linjen går igjennom glassfiberen (og festet for slangene).

Det er slik den skulle vært montert.

 

Men er det plass på utsien av konsollet for pumpen og rattet. Du blir ikke sittende med rattet i magen?

 

På bildet ser det ut til å være  noe knust i plastdekselet til pumpen som du må skifte for å bruke pumpen med overflatemontering på utsiden av konsollet?

Link to post
Share on other sites

Hva med å montere en 5 mm aluplate (eller tykkere) på  dashbordet (inne i båten), mot glassfiberen, tilpasset slik at den skjules av pynterammen? Denne må du lage utsparinger til brytere og tenningslås, og så borre 4 hull til rattpumpens som så må flyttes inn i båten og skrues fast. Ser du har en belg rundt rattbosset, muligens for vinkling. Denne kan du bytte bort i et boss som bygger mindre.  Aluplaten må naturligvis festes godt mot glassfiberen, men det skulle gå greit og få til skjult. Uansett må jo alt demonteres. Bare et forslag...   

Link to post
Share on other sites

Kakediagrammet er en tegning av rattet, at rattet skal sitte rett på der. Idag har jeg en avstand på ca. 10cm fra deksel ut til rattet. Rattpumpen vil bygge noe tilsvarende så det går nok fint.
Dekselet har løsnet litt ja, pga at jeg har kjørt i bølger og holdt litt fast i rattet.. Båten er fra 2007 så regnet med at den hadde vært ute i vær før...

Rattet er vippbart med bryter. 

Jeg skal ta noen flere bilder. Takk for mye bra svar!

Link to post
Share on other sites

Ah, om du har den lange varianten, dvs den med vippbar styreaksel så er den noe dypere/lengre enn den faste. Og en slik en har jeg hatt og den kan sitte som den gjør. image.png.7b7b58d53d370657b1b812ca56cf1227.png

Se monteringsmanual

http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/998001H.pdf

 

Så boltene "2" fester en monteringsplate som skal feste rattet og den vippemekanismen. Men det må være en minst 5mm tykk glassfibnerplate som disse skal gjennom i konsollen. Ellers slingrer det. Om boltene "5" fester den ytre akslingen med vippen til pumpen. Om disse gir seg litt så slingrer det også, men da sitter platen "1" fast, men pumpen og den ytre vippeløsningen sitter ikke godt nok fast i denne..

 

Som du ser så skal "dashboard" være konsollet ditt. Det skal være solid med materiale i dette konsollet der du fester denne braketten 1.

 

Så glem alt som hittil er sagt...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, da har jeg fått demontert og sett på dette. Problemet var enklere enn jeg hadde tenkt.

2x skrue nr 8 var helt løse, virket som disse aldri har blitt skrudd til. Smurte på litt lock-tite på gjengene og tightet til skikkelig. Rattet sitter nå dønn fast, og fungerer bra! Takk for hjelpen!

 

19.PNG

8.PNG

18.PNG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...