Sondre93 Startet 21.September.2020 Link til dette innlegget Startet 21.September.2020 Hei. Jeg har en oljelekkasje i båten, blir ganske mye olje i vannet i kjølen. Trodde først det var svetting, men er såpass mye at det umulig kan bare være svetting. Finnes det noen såkalte oljelekkasje stoppere som kan fungere? Har ikke råd til en reparasjon til helt sikkert 20-30000kr for å ta ut motoren og gjøre det ordentlig. Regner med motor må ut for å gjøre en sånn jobb Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 QMI har noen produkter du kanskje kunne sett på. Men om det virker det aner jeg ikke. Kommer jo også an på hvor stor lekkasjen er. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Kjellg skrev 1 minutt siden: QMI har noen produkter du kanskje kunne sett på. Men om det virker det aner jeg ikke. Kommer jo også an på hvor stor lekkasjen er. Hvor stor lekkasjen er er jeg usikker på, men er hvert fall sånn at vannet i kjølen er så godt som svart. Blir også en del oljesøl i vannet når lensepumpa drar det ut. Får vel teste ut en sånn lekkasjestopper først. Ingen annen måte å tette lekkasjen på uten å måtte ta ut motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Sondre93 skrev 52 minutter siden: Hvor stor lekkasjen er er jeg usikker på, men er hvert fall sånn at vannet i kjølen er så godt som svart. Blir også en del oljesøl i vannet når lensepumpa drar det ut. Får vel teste ut en sånn lekkasjestopper først. Ingen annen måte å tette lekkasjen på uten å måtte ta ut motoren? Kommer jo an på hva det er som lekker. Det kan jo være så enkelt som en simmering på vannpumpa. Da trenger du vel ikke ta ut motoren. Men du bør prøve å finne ut hvor det kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Kjellg skrev 5 minutter siden: Kommer jo an på hva det er som lekker. Det kan jo være så enkelt som en simmering på vannpumpa. Da trenger du vel ikke ta ut motoren. Men du bør prøve å finne ut hvor det kommer fra. Hadde vært veldig ålreit om det bare er en simmering som er årsaken ? Skal tørke vekk alt søl og se hvor nytt søl kommer fra Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 (redigert) Som et minimum må vi vite hva slag motor dette er og i hvilken ende det lekker. Svetting er jo også en lekkasje men i mindre omfang. Svetter det flere steder kan det bli mye olje ut av det. Gjør rent og legg ut bilder. Redigert 21.September.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Lazyjack skrev 1 minutt siden: Som et minimum må vi vite hva slag motor dette er og i hvilken ende det lekker. Det er en perkins 3.152 motor. Virker som om det kommer fra fremsiden, men tør ikke si sikkert. Jeg skal gå over og finne ut nøyaktig hvor det kommer fra Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Hadde lekkasje fra inngående aksling på en girkasse for noen år siden. Såpass mye at jeg måtte etterfylle til stadighet. Fikk tips av en i havna til et Qmi stoff som myker opp pakninger etc. Hadde ikke mye tro på det, men var verdt å prøve for å unngå å ta kasse ut av båten. Det fungerte utrolig nok meget bra, ikke så mye som svetting engang etterpå. Fungerte i alle fall de tre sesongene jeg hadde båten etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Ja slike stoff virker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sondre93 Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 jørn skrev 5 minutter siden: Hadde lekkasje fra inngående aksling på en girkasse for noen år siden. Såpass mye at jeg måtte etterfylle til stadighet. Fikk tips av en i havna til et Qmi stoff som myker opp pakninger etc. Hadde ikke mye tro på det, men var verdt å prøve for å unngå å ta kasse ut av båten. Det fungerte utrolig nok meget bra, ikke så mye som svetting engang etterpå. Fungerte i alle fall de tre sesongene jeg hadde båten etterpå. Artig at du nevnte QMI for jeg satt akkurat å leste om det. Flere som sier det samme som deg. Skal definitivt prøve det. Takker for tips allikevel ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Har ikke erfaring med QMI produkter. Men jeg har tidligere brukt Omega 917 med god resultat ved lekkasjer på simmeringer o.l men ser at det har kommet en erstatning: https://sbildeler.no/produkt/oljekjemi/serviceprodukter/omega-917-lekkasjestopper Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Brigg Svart 22.September.2020 Link til dette innlegget Svart 22.September.2020 Sondre93 skrev for 11 timer siden: Det er en perkins 3.152 motor. Virker som om det kommer fra fremsiden, men tør ikke si sikkert. Jeg har ikke erfaring med denne motoren, men mener å ha lest på forumet her at Perkins har en svakhet med fremre veivakseltetning slik at det ofte lekker olje her. Kan det være dette som er årsaken her? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 22.September.2020 Link til dette innlegget Svart 22.September.2020 Tipper fremre eller bakre veivakseltetning, eller løse bolter på bunnpanna. Den fremre er enkel å bytte om du kommer til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.September.2020 Link til dette innlegget Svart 22.September.2020 Eg trur ikkje slike tilsettinger virker på filt og kork. Bare gummi. Trur eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sondre93 Svart 22.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2020 Da har jeg bestilt en flaske omega 917/orion 288. Jeg prøver ut det først, blir det ikke bedre så blir det full inspeksjon av motor Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.September.2020 Link til dette innlegget Svart 22.September.2020 Du må finne ut hvor det kommer fra. Punktum. Hatt to slike hos meg. Ved den ene tilfellet hadde bolten på oljerør til turbo skrudd seg litt ut. Hadde jeg IKKE funnet ut av det, hadde jeg fått havari. Ved det andre tilfellet hadde jeg sprekk i returrør fra turbo. Valgte å sølvlodde det. Hadde jeg IKKE funnet ut av det, så hadde det blitt havari. Jeg hadde alltid hvite oljematter under motorene. Var da lett å se om det kom noe, og hvor det dryppet ned. Har brukt sånn QMI lekkasjestopper. Utvider visse pakninger med inntil 3 prosent. Det holdt hos meg til å stoppe svetten. Men bruker du QMI oljetilsetning, så vær obs på at den også løsner opp gamle avleiringer som på en gammel motor virker som tetning. Det var slik jeg fikk oljesvette.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.September.2020 Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 Finn ut hvor det lekker, vask godt og legg ut noen bleier. Har du skiftet til Syntetisk olje? den renser bedre. "Myten sier " at da kan eldremotorer begynne å svette. Noen gjør det vist nok? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sondre93 Svart 27.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Da har jeg funnet ut sånn ca hvor det lekker. Ser ut til at det lekker under motoren helt fremme. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Rengjør godt og legg bleier etc under så ser du hvor. Smart også å filme med tlf når du kjører for å se hvor. Om det er vanskelig å komme til å vaske i svinet under motor kan du teipe en fille på en tykk ståltrå etc, jeg brukte en stiv strømkabel. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 27.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 jørn skrev 17 minutter siden: Rengjør godt og legg bleier etc under så ser du hvor. Smart også å filme med tlf når du kjører for å se hvor. Om det er vanskelig å komme til å vaske i svinet under motor kan du teipe en fille på en tykk ståltrå etc, jeg brukte en stiv strømkabel. Da prøver jeg på det. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Har selv en Perkins som svetter litt både her og der. Jeg har det vanlige dryppet på bakre veivhusaksling. Er en løsning fra 50- tallet der. Er pakket om 2 ganger som jeg vet om, fungerer en stund, så drypper det igjen. Fremre har blitt tett. Og forøvrig så svetter det litt her og der. Syns du har fått gode innspill. Det siste er kanskje førstepri, får det reint, hold det reint. Med jevnlig reinhold så vil en kunne se om og hvor mye det lekker, om det kommer støv fra reimer osv, osv. Rein motor er en enkel og veldig god måte å øke mulighetene til å finne ut av feil. Jeg har ikke prøvd noe "lurimum" på motoren, har lest nok skrekkhistorier om blokkerte oljekanaler osv. Ant syntetisk olje så hadde jeg en opplevelse med en citroenmotor med opprinnelse fra 80- tallet som begynte å svette vesentlig etter overgang fra mineral til syntetisk, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. Noe som faktisk har hjulpet noe på svetting er å gå over til olje for veteranmotorer. Det selges på bilsjapper med litt utvalg, mener bilextra pleier å ha det, men også Biltema har det i sortimentet sitt: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963 https://bilxtra.no/classic-20w50?gclid=CjwKCAjw8MD7BRArEiwAGZsrBS0dTAC2ElbRseXgUjoxVisfKfhjvZyIB9nfZPspqeIEqoU3IprZWBoCXb4QAvD_BwE Om du leser manualen så kan det også hende at motoren din kan gå på singlegrade olje. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/single-grade-sae-50-2000022964 men da må en varmkjøre forsiktig og det egner seg ikke til vinterbruk med mindre du har varme på motoren i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Hper skrev for 16 timer siden: Har selv en Perkins som svetter litt både her og der. Jeg har det vanlige dryppet på bakre veivhusaksling. Er en løsning fra 50- tallet der. Er pakket om 2 ganger som jeg vet om, fungerer en stund, så drypper det igjen. Fremre har blitt tett. Og forøvrig så svetter det litt her og der. Syns du har fått gode innspill. Det siste er kanskje førstepri, får det reint, hold det reint. Med jevnlig reinhold så vil en kunne se om og hvor mye det lekker, om det kommer støv fra reimer osv, osv. Rein motor er en enkel og veldig god måte å øke mulighetene til å finne ut av feil. Jeg har ikke prøvd noe "lurimum" på motoren, har lest nok skrekkhistorier om blokkerte oljekanaler osv. Ant syntetisk olje så hadde jeg en opplevelse med en citroenmotor med opprinnelse fra 80- tallet som begynte å svette vesentlig etter overgang fra mineral til syntetisk, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. Noe som faktisk har hjulpet noe på svetting er å gå over til olje for veteranmotorer. Det selges på bilsjapper med litt utvalg, mener bilextra pleier å ha det, men også Biltema har det i sortimentet sitt: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963 https://bilxtra.no/classic-20w50?gclid=CjwKCAjw8MD7BRArEiwAGZsrBS0dTAC2ElbRseXgUjoxVisfKfhjvZyIB9nfZPspqeIEqoU3IprZWBoCXb4QAvD_BwE Om du leser manualen så kan det også hende at motoren din kan gå på singlegrade olje. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/single-grade-sae-50-2000022964 men da må en varmkjøre forsiktig og det egner seg ikke til vinterbruk med mindre du har varme på motoren i havn. Jeg tar til meg innspillene med stor takknemlighet. Synd jeg allerede har helt ned orion 288 lekkasjestopper, men får bare satse på at det går fint. Hadde jeg kunne nådd lekkasjepunktet fra undersiden så kunne jeg tettet igjen, men det spørs det om jeg får gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 29.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Tror oljesølet foran motoren bare er svetting. Skjer ingenting der mens motoren går, men det lekker tydeligvis olje fra denne nippelen på girkassa mens motor går Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.