Jump to content

Finnes det noen såkalte oljelekkasje stoppere som fungerer?


Sondre93

Recommended Posts

Hei. Jeg har en oljelekkasje i båten, blir ganske mye olje i vannet i kjølen. Trodde først det var svetting, men er såpass mye at det umulig kan bare være svetting. Finnes det noen såkalte oljelekkasje stoppere som kan fungere? Har ikke råd til en reparasjon til helt sikkert 20-30000kr for å ta ut motoren og gjøre det ordentlig. Regner med motor må ut for å gjøre en sånn jobb

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 1 minutt siden:

QMI har noen produkter du kanskje kunne sett på. Men om det virker det aner jeg ikke. Kommer jo også an på hvor stor lekkasjen er. 

Hvor stor lekkasjen er er jeg usikker på, men er hvert fall sånn at vannet i kjølen er så godt som svart. Blir også en del oljesøl i vannet når lensepumpa drar det ut. Får vel teste ut en sånn lekkasjestopper først. Ingen annen måte å tette lekkasjen på uten å måtte ta ut motoren?

Link to post
Share on other sites

Sondre93 skrev 52 minutter siden:

Hvor stor lekkasjen er er jeg usikker på, men er hvert fall sånn at vannet i kjølen er så godt som svart. Blir også en del oljesøl i vannet når lensepumpa drar det ut. Får vel teste ut en sånn lekkasjestopper først. Ingen annen måte å tette lekkasjen på uten å måtte ta ut motoren?


Kommer jo an på hva det er som lekker. Det kan jo være så enkelt som en simmering på vannpumpa. Da trenger du vel ikke ta ut motoren. Men du bør prøve å finne ut hvor det kommer fra. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 5 minutter siden:


Kommer jo an på hva det er som lekker. Det kan jo være så enkelt som en simmering på vannpumpa. Da trenger du vel ikke ta ut motoren. Men du bør prøve å finne ut hvor det kommer fra. 

Hadde vært veldig ålreit om det bare er en simmering som er årsaken 😄 Skal tørke vekk alt søl og se hvor nytt søl kommer fra

Link to post
Share on other sites

Hadde lekkasje fra inngående aksling på en girkasse for noen år siden. Såpass mye at jeg måtte etterfylle til stadighet. Fikk tips av en i havna til et Qmi stoff som myker opp pakninger etc. Hadde ikke mye tro på det, men var verdt å prøve for å unngå å ta kasse ut av båten.

Det fungerte utrolig nok meget bra, ikke så mye som svetting engang etterpå. Fungerte i alle fall de tre sesongene jeg hadde båten etterpå.

Link to post
Share on other sites

jørn skrev 5 minutter siden:

Hadde lekkasje fra inngående aksling på en girkasse for noen år siden. Såpass mye at jeg måtte etterfylle til stadighet. Fikk tips av en i havna til et Qmi stoff som myker opp pakninger etc. Hadde ikke mye tro på det, men var verdt å prøve for å unngå å ta kasse ut av båten.

Det fungerte utrolig nok meget bra, ikke så mye som svetting engang etterpå. Fungerte i alle fall de tre sesongene jeg hadde båten etterpå.

Artig at du nevnte QMI for jeg satt akkurat å leste om det. Flere som sier det samme som deg. Skal definitivt prøve det. Takker for tips allikevel ☺️

Link to post
Share on other sites

Sondre93 skrev for 11 timer siden:

Det er en perkins 3.152 motor. Virker som om det kommer fra fremsiden, men tør ikke si sikkert.

 

Jeg har ikke erfaring med denne motoren, men mener å ha lest på forumet her at Perkins har en svakhet med fremre veivakseltetning slik at det ofte lekker olje her. Kan det være dette som er årsaken her?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du må finne ut hvor det kommer fra. Punktum.

 

Hatt to slike hos meg. Ved den ene tilfellet hadde bolten på oljerør til turbo skrudd seg litt ut. Hadde jeg IKKE funnet ut av det, hadde jeg fått havari. Ved det andre tilfellet hadde jeg sprekk i returrør fra turbo. Valgte å sølvlodde det. Hadde jeg IKKE funnet ut av det, så hadde det blitt havari. Jeg hadde alltid hvite oljematter under motorene. Var da lett å se om det kom noe, og hvor det dryppet ned. 

 

Har brukt sånn QMI lekkasjestopper. Utvider visse pakninger med inntil 3 prosent. Det holdt hos meg til å stoppe svetten. Men bruker du QMI oljetilsetning, så vær obs på at den også løsner opp gamle avleiringer som på en gammel motor virker som tetning. Det var slik jeg fikk oljesvette....

Link to post
Share on other sites

jørn skrev 17 minutter siden:

Rengjør godt og legg bleier etc under så ser du hvor. Smart også å filme med tlf når du kjører for å se hvor. Om det er vanskelig å komme til å vaske i svinet under motor kan du teipe en fille på en tykk ståltrå etc, jeg brukte en stiv strømkabel.

Da prøver jeg på det. Takk for tips

Link to post
Share on other sites

Har selv en Perkins som svetter litt både her og der. Jeg har det vanlige dryppet på bakre veivhusaksling. Er en løsning fra 50- tallet der. Er pakket om 2 ganger som jeg vet om, fungerer en stund, så drypper det igjen. Fremre har blitt tett. Og forøvrig så svetter det litt her og der. 

 

Syns du har fått gode innspill. Det siste er kanskje førstepri, får det reint, hold det reint. Med jevnlig reinhold så vil en kunne se om og hvor mye det lekker, om det kommer støv fra reimer osv, osv. Rein motor er en enkel og veldig god måte å øke mulighetene til å finne ut av feil. 

 

Jeg har ikke prøvd noe "lurimum" på motoren, har lest nok skrekkhistorier om blokkerte oljekanaler osv. Ant syntetisk olje så hadde jeg en opplevelse med en citroenmotor med opprinnelse fra 80- tallet som begynte å svette vesentlig etter overgang fra mineral til syntetisk, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. 

 

Noe som faktisk har hjulpet noe på svetting er å gå over til olje for veteranmotorer. Det selges på bilsjapper med litt utvalg, mener bilextra pleier å ha det, men også Biltema har det i sortimentet sitt: 

 

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963

 

https://bilxtra.no/classic-20w50?gclid=CjwKCAjw8MD7BRArEiwAGZsrBS0dTAC2ElbRseXgUjoxVisfKfhjvZyIB9nfZPspqeIEqoU3IprZWBoCXb4QAvD_BwE

 

Om du leser manualen så kan det også hende at motoren din kan gå på singlegrade olje. 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/single-grade-sae-50-2000022964

 

men da må en varmkjøre forsiktig og det egner seg ikke til vinterbruk med mindre du har varme på motoren i havn. 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 16 timer siden:

Har selv en Perkins som svetter litt både her og der. Jeg har det vanlige dryppet på bakre veivhusaksling. Er en løsning fra 50- tallet der. Er pakket om 2 ganger som jeg vet om, fungerer en stund, så drypper det igjen. Fremre har blitt tett. Og forøvrig så svetter det litt her og der. 

 

Syns du har fått gode innspill. Det siste er kanskje førstepri, får det reint, hold det reint. Med jevnlig reinhold så vil en kunne se om og hvor mye det lekker, om det kommer støv fra reimer osv, osv. Rein motor er en enkel og veldig god måte å øke mulighetene til å finne ut av feil. 

 

Jeg har ikke prøvd noe "lurimum" på motoren, har lest nok skrekkhistorier om blokkerte oljekanaler osv. Ant syntetisk olje så hadde jeg en opplevelse med en citroenmotor med opprinnelse fra 80- tallet som begynte å svette vesentlig etter overgang fra mineral til syntetisk, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. 

 

Noe som faktisk har hjulpet noe på svetting er å gå over til olje for veteranmotorer. Det selges på bilsjapper med litt utvalg, mener bilextra pleier å ha det, men også Biltema har det i sortimentet sitt: 

 

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963

 

https://bilxtra.no/classic-20w50?gclid=CjwKCAjw8MD7BRArEiwAGZsrBS0dTAC2ElbRseXgUjoxVisfKfhjvZyIB9nfZPspqeIEqoU3IprZWBoCXb4QAvD_BwE

 

Om du leser manualen så kan det også hende at motoren din kan gå på singlegrade olje. 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/single-grade-sae-50-2000022964

 

men da må en varmkjøre forsiktig og det egner seg ikke til vinterbruk med mindre du har varme på motoren i havn. 

Jeg tar til meg innspillene med stor takknemlighet. Synd jeg allerede har helt ned orion 288 lekkasjestopper, men får bare satse på at det går fint. Hadde jeg kunne nådd lekkasjepunktet fra undersiden så kunne jeg tettet igjen, men det spørs det om jeg får gjort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...