Jump to content

Fevik 21 - Hvilken Volvo penta er dette?


Jensen09

Recommended Posts

Hei! Nettop kjøpt meg min første båt, og er forsåvidt ganske fornøyd egentlig! Men dessverre så følger deg gjerne noen feil, når man kjøper en slik rimelig båt. Så jeg må ty til og spørre veldig pent om noen her kunne hjulpet meg å svart på noen av spørsmålene jeg har:

 

- Klarer noen og se hva slags Volvo penta motor dette er ? 
 

- er kjølesystemet originalt ? ser litt modifisert ut

 

- Hvordan vet jeg at den kjøler ?

 

 

grunnen til at jeg har så mye spørsmål ang kjølesystemet, er at den begynte å koke etter kun 10min kjøring på lav fart. Så så jeg at kjøleveske nivået var nesten tomt, så fylte jeg på mer, også holdt den seg fint på temperaturen videre (kokte på 120 grader, gikk ned og holdt seg stabilt på ca 70-80 grader etter påfyll )

 

men etter 40 min kjøring til, så ser jeg at den har brukt endel kjølevæske 

 

 

motoren går fint, starter lett, fint turtall, ingen ulyder

 

 

 

tusen takk for alle svar! Setter veldig pris på detBEBD6748-A5B6-4C8F-A550-BD1A1DB23D83.jpeg.8fb4c18e0e7a9e50442d744de0de6b87.jpeg

2D237ADC-0974-4C35-A3C3-D4D0BB2724C5.jpeg

90A4E14D-B346-4692-9450-BA88A1B701BE.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kjølesystemet ser ut for å være hjemmemekk og ettermontert. 

Det kan funke bra for det, er ikke så mye som skal til for å kjøle denne, noen brukte kun en lukket rørslynge under båten til kjøling.

Motoren ser ut for å være MD11, en uslitelig klump med jern. 22ish hk. Krevende å starte når det er kaldt, da den ikke har glødeplugger.

Kjølekanaler kan dog godt ruste innvendig, og fordele kjøringen dårlig rundt i motoren. Ser vi en lekkasje rett bak dynamoen?

Problemet med kjøling kan ha mange årsaker:

-innvendig rust i motorens kjølekanaler.

-lekkasje i kjølesløyfa

-defekt vannpumpe

-defekt toppakning.

Sjekk om olja har spor av vann (majones).

 

Motoren er nok uansett på slutten av sin forventede levetid, og er bingo om den virker eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Å herlig ! Tusen takk for at dere tar dere litt tid til og se på saken!

Prøver for harde livet og kikke på YouTube videoer, og lese meg opp på hvordan disse motorene er satt sammen, og hvordan kjølesystemet funker! 

skal ta en titt på oljen, og prøve også og få åpnet og sjekket kjølesystemet der jeg kommer til!

 

Hvor ca tar disse båtene inn kjølevannet sitt? 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en MD11C fra helt på noslutten av produksjonsperioden og den hadde ikke ventilløftere. Den var utrolig lett å starte kald, men bare hvis kaldstartknappen ble holdt manuelt nede mens startmotoren går. Da blir innsprutningstidspunktet justert. Knappen er en liten (10mm?) Som står bak på motoren. Du må enten bruke en stang, en venn, eller ha veldig lange armer for å vri startnøkkelen samtidig med å trykke på knappen. Knappen finner du bak på motoren.

Link to post
Share on other sites

Begynner endelig og forstå mer hvordan motoren funker ! Ganske sikker på at jeg fant årsaken til at den bruker kjølevæske også. Slangen til kjølevæske beholderen har ligget mot eksos (røret?) så den var helt svidd... fikk byttet, så nå virker det som ting funker her!

tusen takk for alle gode svar!

vet noen forresten om hva en slik motor bør ligge på i temperatur ? Er 80-90 grader fint ?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...