Jensen09 Startet 21.September.2020 Del på Facebook Startet 21.September.2020 Hei! Nettop kjøpt meg min første båt, og er forsåvidt ganske fornøyd egentlig! Men dessverre så følger deg gjerne noen feil, når man kjøper en slik rimelig båt. Så jeg må ty til og spørre veldig pent om noen her kunne hjulpet meg å svart på noen av spørsmålene jeg har: - Klarer noen og se hva slags Volvo penta motor dette er ? - er kjølesystemet originalt ? ser litt modifisert ut - Hvordan vet jeg at den kjøler ? grunnen til at jeg har så mye spørsmål ang kjølesystemet, er at den begynte å koke etter kun 10min kjøring på lav fart. Så så jeg at kjøleveske nivået var nesten tomt, så fylte jeg på mer, også holdt den seg fint på temperaturen videre (kokte på 120 grader, gikk ned og holdt seg stabilt på ca 70-80 grader etter påfyll ) men etter 40 min kjøring til, så ser jeg at den har brukt endel kjølevæske motoren går fint, starter lett, fint turtall, ingen ulyder tusen takk for alle svar! Setter veldig pris på det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 MD11 eller MD2B, holder en knapp på MD11 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen09 Svart 22.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2020 Takk for svar! Enig med at den kan se ut som en md11, med en liten modifikasjon på kjøleanlegget? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Kjølesystemet ser ut for å være hjemmemekk og ettermontert. Det kan funke bra for det, er ikke så mye som skal til for å kjøle denne, noen brukte kun en lukket rørslynge under båten til kjøling. Motoren ser ut for å være MD11, en uslitelig klump med jern. 22ish hk. Krevende å starte når det er kaldt, da den ikke har glødeplugger. Kjølekanaler kan dog godt ruste innvendig, og fordele kjøringen dårlig rundt i motoren. Ser vi en lekkasje rett bak dynamoen? Problemet med kjøling kan ha mange årsaker: -innvendig rust i motorens kjølekanaler. -lekkasje i kjølesløyfa -defekt vannpumpe -defekt toppakning. Sjekk om olja har spor av vann (majones). Motoren er nok uansett på slutten av sin forventede levetid, og er bingo om den virker eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Jeg tror att ventilkåperna ikke er orginal......ser ut som de kommer fra en MD17d både MD2 og MD11 hadde ventilløftere (dekompresjon) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen09 Svart 22.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2020 Å herlig ! Tusen takk for at dere tar dere litt tid til og se på saken! Prøver for harde livet og kikke på YouTube videoer, og lese meg opp på hvordan disse motorene er satt sammen, og hvordan kjølesystemet funker! skal ta en titt på oljen, og prøve også og få åpnet og sjekket kjølesystemet der jeg kommer til! Hvor ca tar disse båtene inn kjølevannet sitt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pedaltom Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Jeg hadde tidligere en MD11C fra helt på noslutten av produksjonsperioden og den hadde ikke ventilløftere. Den var utrolig lett å starte kald, men bare hvis kaldstartknappen ble holdt manuelt nede mens startmotoren går. Da blir innsprutningstidspunktet justert. Knappen er en liten (10mm?) Som står bak på motoren. Du må enten bruke en stang, en venn, eller ha veldig lange armer for å vri startnøkkelen samtidig med å trykke på knappen. Knappen finner du bak på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pedaltom Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Regner med at du har vanninntaket like bak motoren, som de fleste snekker. 19 mm slange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen09 Svart 23.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2020 Begynner endelig og forstå mer hvordan motoren funker ! Ganske sikker på at jeg fant årsaken til at den bruker kjølevæske også. Slangen til kjølevæske beholderen har ligget mot eksos (røret?) så den var helt svidd... fikk byttet, så nå virker det som ting funker her! tusen takk for alle gode svar! vet noen forresten om hva en slik motor bør ligge på i temperatur ? Er 80-90 grader fint ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 80-90 grader er helt fint. Jeg ville gått over alle slanger, og skiftet det som ser dårlig ut. Mye gammelt her ser jeg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.