Jump to content

Impregner du kalesjen på høst eller vår?

Swingswong

Recommended Posts

Swingswong skrev 1 time siden:

Om det har en beskyttende effekt gjør jeg det. PlastX så veldig bra ut. 
mer det noen overflateherdig på plastvinduene som blir borte ved bruk av produktet?

Vet vet noen typer plexiglass har det og riper kommer lettere tilbake etter polering. 

Jeg har ikke sett noe negativ effekt ved bruk av PlastX. Den har en viss polerende effekt og etterlater en vannavstøtende overflate som holder de rene litt lenger. Jeg tar typisk to runder med PlastX i sesongen. En ved sjøsetting og en på sommeren. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Swingswong skrev On 21.9.2020 at 23.13:

Har to kalesjer. En for vinterlagring og en for sommer. Den for sommer har jeg vasket nå, men bør jeg impregnere den nå eller til våren?

Impregner til våren. Det er solen som tar sømmene.

Sjøbliss skrev On 21.9.2020 at 23.19:

Jeg impregnerer ikke før den lekker. Vår er tett på 5 året med mild grønnsåpe vask, intet annet.

Jeg har også i flere år kjørt denne løsningen. Men i år la jeg merke med at noen av sømmene var «råtnet» (gått i oppløsning). Fikk anbefalt et firma som driver med denne type service og ble der forklart at dersom ikke kalesje impregneres etter hver vask så vil sømmene ryke etter forholdsvis kort tid. Nå er de ødelagt sømmene sydd på nytt og fra nå av blir det årlig impregnering.

Worry II skrev On 21.9.2020 at 23.19:

Det spørs jo på forfatning. Min sommerkalesje er fra 2015 og har ikke sett noe impregnering overhodet. Jeg har mere tro på å la den være, enn å dynke den med kjemikalier. 

Ifølge Hansen protection begynner trådstarters kalesje å være moden for impregnering:

Sitat fra hjemmesiden:

Sitat

Nye kalesjer har ikke behov for impregnering de 3-4 første årene. Kalesjen bør deretter impregneres årlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...