Jump to content

Hva er vanlig driftstemperatur på en yamaha 9,9 hk 2 takter (vmax jr 2003mod)


Albertine

Recommended Posts

Som tittel lurer jeg på driftstemp på denne motoren, finner ikke noe i manualen. Jeg har god kontrollstråle men synes ikke kontrollstrålen blir varm. Det bobler kjølevann ut ved propellen ved gange. Det kommer også eksos ut midt på stammen sammen med en liten "damp" av vann. Blir fuktig på handa når jeg holder foran. Denne eksosen blir heller ikke veldig varm. Selve stammen blir ikke varm men på blokka blir det veldig varmt. Målte 82 grader på blokka med termisk kamera. Er dette for mye, eller skal det bli så varmt der?  Håper noen har erfaringer og noen betraktninger å komme med...

Link to post
Share on other sites

Ok, det var igrunn greit å få vite, men når jeg kjørte den litt hardt nå så målte jeg tett oppunder 100 grader nær tennplugger og over 100 grader "på" tennplugg. Fortsatt målt med termisk kamera. En annen ting jeg la merke til var att det var varmere  rundt den ene tennpluggen enn den andre...Synspunkter på dette? Synes dette er veldig varmt? Motoren går ellers veldig fint.

Link to post
Share on other sites

Har du målt noe annet med det termiske kameraet som indikerer at dette du beskriver er underlig. Eller er det muligheten til ny og ukjent info som er kilden til din bekymring?

Hvor varm forventer du at en tennplugg skal være? På arbeidssiden av pluggen er den 500-800 gr C. Det brenner bensin der under høyt trykk. Så at den er litt het i toppen på den andre siden ville kanskje være naturlig.

 

Dersom motorens funksjon er slik du ønsker - så får den heller ha de temperaturene på ulike steder som den har tenker jeg.

 

Du kan også måle på tannhjul i girene og oppleve mye morsomt. De blir varme og på ulik måter på ulike steder på tannhjulene. Og eksosen og dets kanaler ut av motoren gir opphave til masse ulike skjevheter og ulikheter i temperatur.

 

 

 

Skru ut pluggene og se om de ser ut som de skal - dersom du tror at ulik temperatur på de to sylindrene kommer fra at det foregår ulik forbrenning.

 

Jeg tror det har med motoren oppbygging og at de to overflatene har ulike temperatir grunnet kjøling og varmeledning,. Og at ulik temperatur ikke medfører slitasje eller feil. Det er ingen grunn jeg kan komme på til at konstruktøren skal søke å få identisk temperatur alle steder på blokka eller toppen

Konstruktøren skal forsøke å få motoren til å flytte på vann for å gi fart på båten.

CRX Community Forum • View topic - 1988 Honda CRX HF Spark Plugs...

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende svar alfaalfa.  Min "bekymring" rundt dette var rett og slett uvitenhet og en undring på om jeg har nok kjøling og om motoren blir overopphetet med påfølgende varmskjæring og følgeskader av dette. Denne motoren har stått lagret i over 10 år uten å bli brukt og vil bare forsikre meg om att det ikke er noe unormalt ang temperatur og kjøling. Så da kan jeg slå meg til ro med temperaturer målt, som nevnt over? 

Link to post
Share on other sites

Albertine skrev 10 minutter siden:

Tusen takk for utfyllende svar alfaalfa.  Min "bekymring" rundt dette var rett og slett uvitenhet og en undring på om jeg har nok kjøling og om motoren blir overopphetet med påfølgende varmskjæring og følgeskader av dette. Denne motoren har stått lagret i over 10 år uten å bli brukt og vil bare forsikre meg om att det ikke er noe unormalt ang temperatur og kjøling. Så da kan jeg slå meg til ro med temperaturer målt, som nevnt over? 

Hei, ja, jeg ville påstå at temperaturen slik du har målt det ikke er noe problem.

 

Jeg ville oppfordre deg til å skifte impelleren på en motor som har stått i 10 år. Ikke fordi det du har målt indikerer noe er galt. Men en 10 år gammel impeller kan smuldre opp under bruk, og da blir det plutselig et problem med varmgang.

 

Om du ikke har gjort noe annet ville jeg også vurdert å kikke på pluggene, og se at de er som på bildet. Dvs der det "optimal". For å sjekke om forgasser gir rett mengde bensin. Er de ikke optimal, ville jeg renset forgasser og skiftet pluggene.

 

Morro med eldre utstyr som fungerer!

Link to post
Share on other sites

Motoren ble satt på jolla til guttungen nå på høsten, mest å forsikre meg om att den går greit og att ting fungerer. Det gjør det lettere til våren:) Impeller og pluggbytte blir gjort før båten skal på vannet igjen til våren. Igjen, takk for informative og lærerike svar. Alltid moro å få "gamle" ting til å fungere ja:) Jeg har skjønt att de yamahamotorerne er ganske skuddsikre hvis de blir tatt vare på, så håper det stemmer, og att det blir en problemfri neste sommer for arvingen:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...