Jump to content

Hydrofoil erfaringer, vurderer foiler på Kragerø 26 snekke


Terik88

Recommended Posts

Hei! 

Jeg har anskaffet meg svigerfar sin KRAGERØ 26 AC etter jeg solgte min tidligere båt.

 

Den graver seg ned bak når båten gjør 8.5 knop.

Vurderer foiler ved kjølen siden jeg ikke får noe sikt frem ved full fart.

 

Har vurdert flaps bak også, men foilen hjelper båten også opp og muligens gir mer fart på båten.

 

Har sett mye på foiler som kan heve båten opp en del, men siden dette er med fast aksling blir vell midtre del av kjølen som er i kontakt med vannet med foilene men såpass at propellen er under vann.

Bildene er selvsagt ikke en Kragerø 26! Men små foiler på en båt.

 

last ned.jpeg

content.jpeg

Link to post
Share on other sites

Folier - vel det har med vekt og fart å gjøre. Med den vekten du allerede skal ha opp av vannet trenger du store foiler og høy fart. Mye høyere enn dine 8,5 knop.

 

Så litt brutalt sagt - det kan du dessverre glemme.

 

Men prøv den klassiske løsningen der du setter på en større plate i flukt med vannlinjen på skroget og lager en "plattgatter" med tverr avslutning. Og gjerne samme plate på roret. Det er den motstand i vannet mot effekt på farten/sikten som nok vil gi deg best resultat. Skal du være litt optimerende kan du også sette på slike dromedille profiler etter dte bredeste punktet på skroget der de første virvlene oppstår langs vannlinjen, det hjelper mer enn de fleste tror.

 

Så på dette planende skroget på de V profilene som er laget med bøy ned gjennom vannlinjen. Slike "spoilere" gir bedre avbøying av vannet og reduserer den sugende effekten de virvlende kreftene har på et deplasement skrog. Kan anbefales! With testet disse i sin tid ut på egen snekke før de gikk på skogene på planende skrog.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...