Jump to content

Prosjekttråd: Totalrestaurering av Sims Super V


SimsSuperV

Recommended Posts

Heisann! Fikk for fem år siden tak i en godt brukt Sims Super V (13,5-14 fot) som fort viste seg å være i mye dårligere forfatning en det jeg først antok. Mye quick-fix reparasjoner og herjing med 125 hester fra tidligere eier(e) førte til at båten havnet i bua for fremtidige prosjekter. 

 

Nå har båten ligget å tørka i fem år, og jeg har ambisjon om å få ferdig denne og sette på en 65-hk totakter innen våren. 

Mangler mye kunnskap når det kommer til båtrep. og det finnes lite info om disse på nettet så tenkte og starte en tråd her for å få litt tips på veien. 

 

Til nå har jeg splittet skroget og revet ut skum og råtten finer samt skjært ut råttent akterspeil. Har også slipt ned til glassfiber innvendig og revet vekk tidligere vevduk som holdt båten sammen men satt svært dårlig både innvendig og utvendig. 

 

Har funnet en god del sprekker, og to av disse er langsgående fra ca. akterspeil til vindskjerm. båten er også MEGET tynn i skroget, særlig fra midten og bakover. så planen er og legge 2-3 lag med 450 vevduk over mesteparten av båten fra innsiden og støpe inn forsterkende spanter ut til sidene med plywood. 

 

Lurer i den forbindelse på om det gir mening og ikke kutte vekk glassfiber rundt sprekkene, slik jeg ser det "egentlig" skal gjøres, men heller støpe over både fra innsiden og utsiden (under)?

De større hullene bør vel kuttes godt rundt. Mye av det som kan kalles kjølen er ganske knust, men ikke vasstrukket. Tror det blir for komplisert og tidkrevende og skjære ut kjølen og forme en ny for en "nybegynner" som meg. 

 

Lurer også på om noen har en ide om akterspeilet skal festes til de langsgående spantene, eller kun holdes stivt av skroget?  Tidligere eier hadde starter med å skjære ut skum så det er ikke godt å si hvordan dette opprinnelig så ut. 

 

 

 

 

 

Her er båten når den ble hentet i 2015

+

 

img_0805.jpg.d390fb15da8e04c9109b89aea1269dff.jpg

 

 

 

IMG_5823.jpeg

IMG_5824.jpeg

IMG_5825.jpeg

IMG_5828.jpeg

Link to post

Bildet der båten ligger opp-ned viser de langsgående sprekkene markert med tusj. Nederste bildene har jeg testet over et hull med to lag duk. Dette planlegger jeg og gjøre over "hele" bunnen slik at det da i mitt hode vil bli endel stivere. Er to lag nok, og vil jeg klare og legge på duk stiver også under, eller burde jeg heller satse på og fylle hull med duk jeg har revet opp og laget "smør" av som jeg fyller hullene med? 

Redigert av SimsSuperV (see edit history)
Link to post

Jeg hadde valgt å gjøre som du. Støp opp innvendig. Slip grundig.  Litt usikker på hvilken duk du vil bruke ..... vevet eller en form for kryssaksial/ biaksial kombi ? Om du bruker vevet må det legges minimum 300 gr. Csm først som en starter p.g.a heft. Legges samtidig. Jeg hadde forsterket med 3 lag ( 450 gr) i bunnen og to i sidene. Det er vanlig at man stiver akterspeilet med to " kneplater " ned på langsgående stivere. Jeg hadde valgt kryssfiner som stivere. Viktig at du tenker vakuum pakking når du støper over finer. Må ikke komme inn fukt. Lurt å smøre topcoat over innstøp for ytterligere forsegling.  Akterspeilet kan også bygges opp igjen med kryssfiner. Legges mot minst 3 lag csm våt støp og skrues fast fra utsiden for full kontakt. Kjør på med bilder så får du svar.

 

knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hei.

 

Det der er min gamle ungdomsbåt....😃

Veldig morsomt å se at den fortsatt lever..på et vis. 

Husker veldig godt at 

båten var veldig tynn i støpen. Faktisk så tynn at den sank etter at jeg traff noe i vannet, ble et greit hull i skroget. Jeg støpte den opp igjen og det er nok restene av den reparasjonen man ser på styrbord side.  Med all ekspertisen som finnes her inne er jeg sikker på at du får god hjelp til å få den istand. Du vil sikkert lære mye! Stå på og lykke til!

 

Link to post

Tusen takk for svært utfyllende svar Knude. Jeg var litt klønete i beskrivelse av glassfiber jeg skal benytte meg av. Har tilgang på mye 450 gram av det som kalles CSM som jeg tenkte og bruke i sidene og i bunn, mens bruker vevet bruk av typen som selges på Biltema for å forsterke kjøl. Denne er vel kun biaksial om jeg forstår riktig. Vil muligens være en bedre løsning og handle inn kryssaksial til kjølen, eller blir det noget lunde samme resultat å legge flere lag med biaksial i ulike «vinkler» slik at fibrene går i alle retninger? 
Kneplater virker logisk, og dette skal jeg sette inn. Vurderer også og bygge akterspeilet lengre ut til sidene, og noe tykkere en originalt for å klargjøre hvis man skulle ønske å sette på større motor en båten opprinnelig er klassifisert for. Er det noen andre tiltak som kan gjøres for å få akterspeilet til å trygt bære mer vekt en og bygge ut i tykkelse og bredde? 
 

Gozzi: Hehe, gøy å høre. Husker vi snakket her på PM for et par år siden om denne båten, reparasjonen du snakker om ser ut som et bedre stykke arbeid en mye av det andre, så den lar jeg bli :) Ser at tynnheten kan bli en utfordring her så like greit å få støpt opp litt mer, en og ha «hjertet i halsen» hver gang man skal hoppe litt i bølgene. Husker du hvilket år sånn ca. du solgte den? Den har blitt overmalt etter dette men hadde vært interessant å vite når den fikk ny farge. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...