Jump to content

Brunt grums i filter


ragnars

Recommended Posts

Skiftet Racor-vannutskillerfilteret i dag og oppdaget et lite lag med brun "gugge" i bunnen av glasset. Virket litt slimet/seigt og dannet små runde brune perler der i bunnen . Hva er dette?. "Harmløst" bunnslam som viser at filteret gjør jobben eller tegn på annen dævelskap som f.eks, diesel dyr?

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd dette er "dieseldyr", som er en bakterie som dannes i skiktet mellom diesel og vann på dieseltanken din.

Disse må du få vekk, ellers vil du få motorstans og risiko for skade på dieselpumpa!!! Eneste måte å gjøre det på, er å tømme dieseltanken din helt, og rengjøre den med grundig feks med varmt såpevann og tørke den grundig etterpå med rene lofrie filler. Pass også på å tømme Racor-filteret og dieselslangen mellom Racor-filteret og tanken. Fyll opp med NY diesel og hell på anbefalt mengde av dieseldyr-fjerner (feks Bio-protect 2).

Masse jobb, men må utføres desverre :nonod:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Synes dette hørtes drastisk ut for et lite lag. Får selv litt grå/ brun gugge i bunn av vannutskiller. Tapper dette av en gang i blandt. På min tank går kran/dieselslange fra bunnen (bunnkammer) i tanken og all mulig vann / skitt vil havne i det første filteret / vannutskiller. Etter at jeg startet med Hammerdown blir det nesten ikke mer grums i vannutskilleren.

 

Blir det mengder av dette hadde jeg startet med tømming / rengjøring med mindre tanken er svært lett å komme til.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Hei

Dieseldyr kjennetegnes med at de får vann og diesel til å blande seg veldig lett og nesten permanent.

Hvis det er dieseldyr skulle det normalt ikke være vannperler, men suppe.

Tapp ut alt i et gjennomsiktig glass og sett på lokk. Rist. Hvis det er dieseldyr så blander vann og diesel seg. Hvis det skiller seg rett etter at du har ristet så er det vann og diesel. I så tilfelle har du et bra system som tar ut vannet og dritten.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Syntes også det høres drastisk ut å tømme tanker etc. Hadde også noe tilsvarende i filteret i fjor, dog noe mindre. Men så har vi også brukt mer diesel i år.

Noe grums i filteret må det vel bli? Racor er jo også et svært bra filter som gjør jobben, ikke sant?

Motoren har gått som ei klokke i år igjen men så skifter jeg også vannutskiller og dieselfilter hver høst. Tror jeg skal prøve med Hammerdown som mange anbefaler. Den skal visst ta knekken på grumset.

Grumset "mitt" er mahognybrunt, og ikke gråsvart som mange mener dieseldyr er. Dette brune lager som sagt små sirkelrunde perler i bunnen av glasset. Desverre kastet jeg guffa og får ikke testet dette. Båten skal på land til fredag og det blir ikke mer kjøring i år.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis har du bare litt møkk i bunne av tanken. Hvis det er mulig å komme til laveste punktet på tanken kunne du jo suge ut et par liter og sette det til utfelling et par dager. Hulda er av den oppfatningen at mesteparten av den dritten som kommer på tanken er noe man har betalt noen kroner literen for. Perlene i bunnen av glasset er jo vann, det er vanskelig å tenke seg noe annet. Som sagt, suge ut på laveste punktet...

Link to post
Share on other sites

Høres mest ut som rustvann synes jeg. Uansett, i såpass små mengder burde det vel ikke være noe problem. Jeg har også hatt litt smågrums i dieselen noen ganger, både i den nåværende og den forrige båten. Men har ikke gjort noe stort vesen ut av det. Det er vel denslags man har filter og vannutskiller for? På den forrige båten så var det umulig både å ta ut tanken og å komme oppi den for rengjøring. I den nåværende så lar den seg demontere, men etter det jeg kan se så må motoren ut først. Men den er i det minste utstyrt med en pung under til å tappe vannet fra, så da ser det ikke ut til å være noe stort problem synes jeg. Problemene skal i alle fall være store før jeg tar ut motoren for å rengjøre tanken...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...