Jump to content

Ladekurve Victron Phoenix 50 amp - er dette normalt?

Bitteliten

Recommended Posts

Min gamle 500 amp AGM batteribank tok kvelden nylig - har satt inn ny 600 amp AGM. Står mer om det her:

Det jeg lurer på er om min Victron Phoenix 50 amp oppfører seg normalt. Har observert dette på både gammel og ny batteribank: den lader normalt helt til batteriene nesten er fulladet - da kutter den ladingen helt - før den tar opp igjen ladingen rett etterpå. Dette ser slik ut (fra en 702 med bluettooth dongle). Jeg tenkte dette skjedde fordi den gamle batteribanken var svak - men etter å ha satt inn nye batterier i går tenkte jeg det kunne være greit å spørre noen eksperter her :smiley:

5E8940B9-84CC-4049-9DC4-01A27B2798F7.png.eea70f6e8dcbc66033c19a954ebcf072.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kjenner ikke laderen men den har følgende faser:  bulk – absorption – recondition – float – storage

I bulk fasen lades normalt batteriet til 80-90% (Full strøm hele tiden til Gass spenningen nås)

I absorption fasen kjenner laderen på motstand i batteriet og strøm og spenning begrenses for å unngå gassing

Om det er absorption fasen vi ser overgang til her så ser vel det greit ut.

Her har den vært i float en god stund - den er vel egentlig helt på slutten - om man ser på volt og amp - den lader med 5 amp på 14.5V. Så kutter den ut og starter på nytt. har ikke sett på lampene på laderen om den faktisk restarter - men på 702en går det fra pluss til minus på amp inn/ut av batteriene

Kan det være at den går fra float til storage mode?

Interessant. Prosessen som er avbildet her er kortere enn de 18 minuttene. Amp.kurven stopper tidligere, den kutter oppe på ca. +5 A. Lurer på hva de som har greie på dette kommer frem til. For en som ikke har greie på det, virker det som at laderen reagerer på et strømtrekk  på rundt om 3 A. Min Stirling reagerer ikke på den måten, den holder A på 0 og spenningen på ca. 13,2 V. Hulda har et konstant strømtrekk på 3 A når kun den to-polede kretsen kjører (noen instrumenter og noen LED'er). Skrevet på en annen måte, Stirling 'balanserer' ut strømtrekket og kjører konstant spenning (mer eller mindre, kan variere fra 13,0 V til 13,4 V).

Victron laderene er strømstyrt i bulkfasen, bortsett fra det så har jeg aldri sett at det er noe annet enn spenning og tid som styrer dem. 

-Bulk hos Victron kjøres standard med 75% av påstemplet effekt med mindre man går inn og velger full effekt.  På en 50A lader vil man da se typisk 37-38A. Leser man i brukermanualen, så kan man der se hvordan man endrer til 100%, og da leverer laderen ca. 50A inntil bulkspenningen er oppnådd. Dvs. typisk 14,4V.  

Når dette skjer går Victron laderen over til å styre etter spenning og tid. Ved standard oppsett så vil den nå kalkulere hvor lenge den skal holde absorpsjonsspenningen basert på hvor lang tid laderen var i bulkfasen.  Typisk absorpsjonstid er 20x tiden det tok å lade opp bulk/ inntil max absorption tiden er nådd. 

Etter dette så går laderen over i float, og når det skjer så regulerer laderen ned spenningen til 13,6-13,8V. Når man brått regulerer ned spenningen med såpass mye (0,6-0,8V) så slutter laderen å levere ut spenning inntil spenningen er nede på rett nivå. Uten forbruk så vil dette ta litt tid fordi batteribanken skal synke i spenning, og strømmen er da 0A.  Har man parallellforbruk mens man lader, så vil man få ett forbruk ut av batteribanken mens laderen venter på å levere floatlading ved innstillt floatspenning.

Så totalt sett så er det ikke så veldig avansert det som skjer i en victron lader.  Skulle gjerne sett at de også kjørte ladestrøm som en del av kalkuleringene slik mastervolt gjør.  Min erfaring er at en victron lader kan slite litt med å topplade om man har aktivert «storage» dersom man har stor ladestrøm og ikke dyputlader nok, men den diskusjonen kan kanskje tas ett annet sted. 

Takk @Seilars Det var akkurat en slik forklaring jeg var ute etter :-)

Det er lagt inn en egen ladekurve på min - float er senket noe for storage - med en økning hver 4. dag for å sikre at batteriene ikke utlades ved lav spenning. Ref kommentaren om storage mode. Kommentaren om 75% bulk forklarer også hvorfor Phoenixen min ikke gir mer enn 41-42 amp på maks.

Skulle gjerne hatt en PC å koble til laderen og gjort noen justeringer, men om jeg forstår manualen rett er det ikke mulig på Phoenix ladere.

Bitteliten skrev for 20 timer siden:

Her har den vært i float en god stund - den er vel egentlig helt på slutten - om man ser på volt og amp - den lader med 5 amp på 14.5V. Så kutter den ut og starter på nytt. har ikke sett på lampene på laderen om den faktisk restarter - men på 702en går det fra pluss til minus på amp inn/ut av batteriene

Kan det være at den går fra float til storage mode?

Om spenningen ligger på 14,5 Volt så er vel neppe laderen i slutten av float? Float skal jo ligge på 13,5 '/- 0,3 Volt. Eller mener du at dette er den økningen du ser hver 4. dag?

Redigert av JRK (see edit history)

Er ganske sikker på at laderen din kan innstilles både med og uten pc. Men da må du nok dykke dypt inn i brukermanualen og skru av dekselet. 

Forøvrig så erfarer jeg at du må passe litt på victron laderen så den ikke går fra float til storage for tidlig. Storage erfarer jeg at er for lav spenning til å lade batteriene med, så følg med på strømmen når phoenix’en din går ned i storage spenning.  Min multipluss girer altfor tidlig ned i storage, så jeg har droppet hele storage funksjonen og heller redusert float til 13,4V.  Basert på hvor lenge vår båt regelmessig ligger på landstrøm, så er dette tilstrekkelig til å toppe banken. 13,2V er ikke tilstrekkelig slik jeg tolker ladekurvene.

Du bør også ha ett forhold til hva din BMV-702 er innstilt på. Standard så er peukert satt til  1,25, men min erfaring er at 1,12 eller 1,13 passer bedre for AGM batterier.  CEF på 0,95 er også riktig etter min erfaring.  Får du disse til å stemme med batteriene dine, så kan du enklere følge med på om laderen din gjør en god jobb. 

Noen ide om hva peukert burde settes til på BMV700 for 2stk Euroglobe åpne bly/syre semitractionbatterier på 140Ah C20 og CCA på 1000A hver? Batteriene er i god stand og  kun rundt 5 år gamle. Data for kapasitet ved feks. C10 eller C5 har jeg ikke.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 24 minutter siden:

Noen ide om hva peukert burde settes til på BMV700 for 2stk Euroglobe åpne bly/syre semitractionbatterier på 140Ah og CCA på 1000A hver? Batteriene er i god stand og  kun rundt 5 år gamle.

Bruken batteriene blir utsatt for er det som betyr mest. Var en tråd her på BP for 3-4 år siden om akkurat dette. Men fant en Tabell som kanskje kan hjelpe deg. Her en en som tenker litt om akkurat dette. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Bitteliten skrev for 11 timer siden:

....

Skulle gjerne hatt en PC å koble til laderen og gjort noen justeringer, men om jeg forstår manualen rett er det ikke mulig på Phoenix ladere.

Har forrige utgaven av denne, ta av frontdeksel, så er det en rj45 kontakt til høyre på øvre printkortet du plugger den i. For å gjøre det enklere senere, lar du bare patchkabel komme ut i bunn av laderen(hold den tørr og isolert) så det blir enklere å plugge seg på neste gang.

Hei, det er vel den ja på remotepanelet, kun 1stk rj45/'nettverkskontakt' i laderen.

..men når du har panelet, er det ikke varianten der du kan justere ladestrømmen direkte opptil 100%?

Du nevnte at du mulig kun hadde 75% el. 80% output nå, men det er mulig dette er en fast begrensning satt i sw på laderen, som du kan justere via usb interfacet.

Lenge siden jeg var innom der nå.

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Noen ide om hva peukert burde settes til på BMV700 for 2stk Euroglobe åpne bly/syre semitractionbatterier på 140Ah C20 og CCA på 1000A hver? Batteriene er i god stand og  kun rundt 5 år gamle. Data for kapasitet ved feks. C10 eller C5 har jeg ikke.

I videoen her så forklarer Victron litt rundt synkronisering og peukert innstillinger.  Det jeg i tillegg gjør av og til er å sette tail current så lavt at batterimeteret ikke synkroniserer seg til 100%.  Dersom jeg da vet at banken er 100% oppladet igjen etter en båttur, så kan jeg se hva bmv har regnet seg frem til.  Dette er summen av peukert og CEF der peukert brukes til å kalkulere % ved forbruk og CEF brukes til å kalkulere % ved lading.  Viser batterimeteret 98-99% etter en helg på sjøen med påfølgende opplading, så er det etter min mening bra. Viser batterimeteret da 100%, så kan det tenkes at det viser for mye.  På denne måten kan man undersøke litt om batterimeteret regner seg frem til sånn ca. riktig %.  Men den eneste måten å få en fasit på er c20 utladetester der man ser restkapasitet og sørger for at peukert og CEF justeres slik at batterimeter regner seg frem til riktige verdier.  De aller fleste er nok som victron sier fornøyd med 1,25 på vanlige blybatterier.  Men min erfaring er at med AGM kan 1,25 bli ganske unøyaktig. 

Kaffelars skrev for 9 timer siden:

Hei, det er vel den ja på remotepanelet, kun 1stk rj45/'nettverkskontakt' i laderen.

..men når du har panelet, er det ikke varianten der du kan justere ladestrømmen direkte opptil 100%?

Du nevnte at du mulig kun hadde 75% el. 80% output nå, men det er mulig dette er en fast begrensning satt i sw på laderen, som du kan justere via usb interfacet.

Lenge siden jeg var innom der nå.

Takk :-) må si at jeg digger dette forumet :yesnod:

Jeg kan justere ladekurven både direkte på laderen og via remote panelet. Men jeg liker å se ting på PC - så da tenkte jeg det kunne være kjekt å leke litt med det. 

Sliter det mer på laderen om den går på maks - er det derfor Victron har dratt ned maks ladingen?

dere som er inne på Peukert eksponenten - kan dere forklare hva det er for noe?

Bitteliten skrev 21 minutter siden:

dere som er inne på Peukert eksponenten - kan dere forklare hva det er for noe?

Hvis batteriet sammenlignes med en friidretts utøver, så kan man si at friidretts utøveren er påstemplet 3000 meter/ 15 minutter.  Det tilsvarer batteriets klistermerke 200Ah/c20. (20 timer).  Når løperen kommer i mål etter 15 minutter så er han helt tom for energi.  Ber vi ham om å løpe 20% fortere neste gang, så er han tom før han har kommet 3000 meter. Det samme er batteriet om vi øker forbruket ombord med 20%.  Peukert er en faktor som vi legger inn i batterimeteret for å regne ut hvor mye kortere eller lenger turen blir om farten på forbruket økes eller reduseres.  Settes peukert til 1, så kalkulerer ikke batterimeteret inn noen redusert Ah kapasitet dersom man har ett høyt forbruk. Settes peukert for høyt, feks. 1,25 på ett lithium batteri, så viser batterimeteret 0% lenge før batteriet faktisk er tomt.  Peukert innstillingen på batterimeteret brukes med andre ord til å beregne gjenværende kapasitet i % mer nøyaktig.  

Spørsmål: Er grunnen til denne Peukert-differansen at kjemien i batteriet henger etter? At batteriet, når det får hvilt seg litt, har litt ekstra å gi?

I ungdommen, når vi skulle starte møkkabilene våre som hadde flate batterier, som så vidt dro starteren rundt, kunne vi merke at det etter noen sekunder etter første bomstart allikevel hadde noe mer futt å gi.

Den teorien går jeg for. Jeg skulle en vinter det var beinkalt starte bilen, men starteren dro ikke fort nok rundt. Jeg satte derfor på hovedlysene  i et snaut halvt minutt, slo de så av og startet bilen, med et nødskrik.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...