Jump to content

Ladekurve Victron Phoenix 50 amp - er dette normalt?

Bitteliten

Recommended Posts

Hulda skrev 40 minutter siden:

Spørsmål: Er grunnen til denne Peukert-differansen at kjemien i batteriet henger etter? At batteriet, når det får hvilt seg litt, har litt ekstra å gi?

Ja, det er grunnen.  Det kan være masse energi igjen i ett batteri som har nådd feks. 10,8V ved hurtig utlading.  Når man lader opp igjen kan man feks. finne ut at det kun krevde 50Ah å fylle ett tilsynelatende flatt 100Ah batteri. Lar man det hvile, så kommer mye av energien tilbake etterhvert.  Faktorer som oppvarming ved bruk av stor last er en annen sak enn peukert, men det hjelper absolutt det også en vinterdag.  Men husk at batteriet er varmt når man slutter å kinne, og både kjemi, tid, og varme vil i slike tilfeller hjelpe til så man får den siste lille energien ut som fører til at motoren likevel starter. Den kjemiske prosessen går fortere med litt varme. 

Når man har tømt 80 av 100Ah på en båttur og ikke lenger har over 10,8V, så er med andre ord de 20Ah fortsatt igjen i batteriet, de er bare litt utilgjengelige med den bruken man har.  Det skal kun lades opp igjen 80Ah, så er man oppe i fullt batteri igjen. . 

Og dette kan virke andre veien også. Har man en 100Ah batteribank som man tapper ut i ett rolig tempo, så får man ut mer enn 100Ah.  Da får man virkelig energi tømt batteriet og oppladingen etterpå  er veldig bra for celle jevningen.  Så man kan si at ett ekstra forbruksbatteri kan gi en dobbelt effekt fordi man også belaster de opprinnelige batteriene mindre, og dermed  får mer ut av disse i tillegg til det ekstra batteriet man kjøpte. 

Ja, det er jeg klar over. Og da er det kjemien som tråkker til?

Som en ladeguru i Drøbak sa, elektronikken er hurtig- kjemien er langsom. Jeg lurte bare på hva er det som gjøre at den berømte konstanten overhode er til stede. 

Der kom svaret mens jeg satt og skrev. Utmerket, da stemmer teorien min :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Bitteliten skrev 15 minutter siden:

Noen som vet hvorfor Victron som standard bare leverer 75% av kapasiteten på laderen? Slites den mer om man skrur opp?

Centaur 100 laderen min leverer glatt 90amp+

Har hatt etpar kombi invertere. Først med 70A lader som var standard satt til 75%, og nå en med 120A lader som var standard satt til 75%.  Felles for begge disse er at det stod i manualen at de var satt til 75%.  Det med 75% gjelder sannsynligvis ikke alle ladere fra victron, men likevel greit å sjekke dersom ett victron produkt gir litt lav ladestrøm. Victron laderene klarer fint å passe på seg selv, de går ned i ytelse om de blir varme. Ville ikke bekymret meg for det. Sett den på 50A dersom den ikke alt står på det. Har også en 70A mastervolt lader, og med den så leveres det 71A bulk.  Hos victron er nok heller regelen 5-10% lavere enn påstemplet, så at en centaur 100 kun leverer 90 overrasker ikke.  Det virker på meg som om victron leverer inntil påstemplet, mens mastervolt leverer påstemplet med litt margin. 

Kaffelars skrev On 24.9.2020 at 23.09:

Hei, det er vel den ja på remotepanelet, kun 1stk rj45/'nettverkskontakt' i laderen.

..men når du har panelet, er det ikke varianten der du kan justere ladestrømmen direkte opptil 100%?

Du nevnte at du mulig kun hadde 75% el. 80% output nå, men det er mulig dette er en fast begrensning satt i sw på laderen, som du kan justere via usb interfacet.

Lenge siden jeg var innom der nå.

Åpnet laderen i dag og fulgte bruksanvisningen. På remote panelet lyste to lamper fast og en blinket på venstre diode stripe på bulk lading. Dvs at den var stilt inn på 50 amp allerede ? prøvde å trykke pil ned, og da endret lampene seg. 

allikevel leser jeg 40 amp inn på Victron 702 på forbruksbanken. Jeg lurer på om den da gir 10 amp til startbatteriet og 40 amp til forbruk ettersom begge lades fra denne 

60FCF630-50F3-41F2-B060-A28BBAFFED6E.jpeg

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

allikevel leser jeg 40 amp inn på Victron 702 på forbruksbanken. Jeg lurer på om den da gir 10 amp til startbatteriet og 40 amp til forbruk ettersom begge lades fra denne 

Summen av start og forbruk skal maksimalt bli ca. 50A i bulk. Dvs. går det 4A inn på start, så vil du nok ikke se mer enn max. 46 på forbruk.  Du får legge ut ladesikringen til startbatteriet og se hvor mye den lader med da.  

Er nok fordelt ja, kan jo sjekke med et tangamperemeter.

Vi har lading til start fra den separate utgangen til høyre for minus, merket 'trickle charge', som gir ca. 4-5A til et enkelt maxxima 1000 som kun går til motor, baugvisp og ankervinsj er på forbruksbanken.

Start og forbruksbatteriene har jo forskjellige ladebehov, så best å lade de adskilt.

ed. Ja, det er den rj45 kontakten som nå er i bruk, som plugges i usb interface med en patchekabel for å gjøre oppsett av batteribank og ladekurver. Så du kan egentlig bruke samme kabel som går til remotepanelet og koble deg til i den enden om det er enklere.

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...