Jump to content

Mariner 6hk 2-takt starter ikke.

Colargol86

Recommended Posts

Kjære båtkyndige mennesker!

Jeg håper jeg kan få svar på et problem her:)

Jeg tar saken detaljert, i tilfelle det er noen detaljer som dere trenger som jeg overser:

Saken er at jeg var på fisketur i øsende regn i sommer. Jeg dorget medstrøms i elva på lavt turtall i lang tid. Stoppet motoren, og den hadde en lang pause. Da jeg skulle starte den igjen gikk motoren bra, men propellen gikk ikke rundt. Fant ut at den gummipakningen i propellen var smeltet bort. Båten og motoren ble stående over natta i regnet. Kjøpte ny propell, og satt på.

Nå startet plutselig ikke motoren.

Kjøpte ny dødmannsknapp og monterte den siden jeg så at den gamle så skadet ut etter transport. (Kan den monteres feil??)

Ingen start.

Sjekka plugger, og der var det gnist. Men byttet allikevel.

Ingen start.

Sjekke om det kom bensin ut av forgasser, noe det gjorde.

Tok vekk pluggene, og blåste inn med kompressorluft i tilfeller den var rå, lot det stå åpent en stund.

Ingen start.

Blanda ny bensin mtp at det var kanskje kommet vann i den.

Ingen start.

Noen ekstra opplysninger:

-Jeg får dratt i snora, og alt beveger seg som det skal, så da er den vel ikke skjært seg?

-håndpumpa på bensinslangen blir hard når jeg pumper.

Tusen takk for svar!:)

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Colargol86 skrev for 6 timer siden:

Tok vekk pluggene, og blåste inn med kompressorluft i tilfeller den var rå, lot det stå åpent en stund.

Har du forsøkt å starte den i lengre tid (mange trekk i snora) så vil pluggene ble våte av bensin og det vil lukte bensin når du tar de ut. Gjør det ikke det etter massiv trekking i snora, så kommer det mest sannsynlig ikke bensin frem til brennkammeret i sylinderen. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Ny dødmannsknapp kan monteres feil ja, noen motorer skal ha dødmann der kretsen brytes, andre der kretsen kortsluttes. men hvis du har gnist på begge plugger, kan dette utelukkes (Regner med du sjekket gnist etter ny dødmannsbryter ble montert) 

Sannsynligvis har du fortsatt vann/kondens en plass som gjør at den ikke starter, ville først prøvd å åpne dreneringsskruen og pumpe gjennom en del fersk bensin (tank må være helt tømt, tørr og med ny bensin og slange flushet) for så å prøve å starte igjen, gi den gjerne et ekstra pump eller to på primeren (blå knapp på siden av forgasser) og bør sikkert gi litt gass når du forsøker. Fungerer ikke dette, må du nok plukke forgasseren fra hverandre og rense den.

• 3 måneder senere...

Hei folkens! Dette er en gammel tråd, men ettersom jeg av en eller annen grunn ikke har fått varsler om svar, så har jeg trodd at ingen har svart. beklager dette, men tusen takk for mange bra svar. 

Jeg leste gjennom tråden her, og tenkte jeg skulle starte med det enkleste først; nemlig dødmannsknappen. Som Sturee og snekkerbod påpekte så kan den monteres feil. Og det var nettopp dette som antakelig var feilen. Jeg demonterte dødmannsknappen (altså ingen forbindelse mellom kabelskoene. Da startet den! Så nå har jeg kuttet ut hele forbindelsen der, og lagt dødmannsknappen i en skuff. Jeg bruker båten kun på numedalslågen, så er uansett aldri langt fra land:wink:

Jeg synes det uansett er litt merkelig da jeg er rimelig sikker på at jeg så gnist på pluggene etter at jeg byttet denne dødmannsknappen. Det har jo vært gnist hele tiden, både før og etter jeg byttet.:confused:

Men uansett; motoren går og jeg er fornøyd!:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...