Jump to content

Dieseltank


ter-ang

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Elwaro 9000. Der er det orginalt en 200l dieseltank sentrert i bunn av båten. Det er ettermontert en 200 l dieseltank i motorrommet, og den er montert noe høyere enn hovedtanken. H.tanken er av plast.

De er sammenkoblet med en slange m/kulevent. Da jeg tok opp båten ble begge tankene fylt opp, og kuleventilen lot jeg stå åpen. Nå har det seg slik at h.tanken er begynt å bule. Kan det han noe med at vekten av dieselen i ekstratanken presser på slik at dette skjer? Bør vel da lukke kuleventilen og åpne den når jeg skal bruke dieselen fra den.???

 

ter....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Tanken som er av plast utvider seg når den fylles opp. Etterhvert som tanken tømmes vil tanken trekke seg sammen igjen, men dieselnivået vil ligge lenge helt i toppen av tanken. Ser på dette som positivt da skvalping i tanken blir redusert. Bakdelen er at drivstoffgiveren ikke begynner å virke før selve nivået i tanken synker. Dette venner man seg dog raskt til.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

HMmmm I prinsippet er det ikke den beste løsningen å ha 2 tanker med forskjellig høyde? Ved fulle tanker vil den ene tanken bli overfull og diesel vil bli trykket opp i utluftningen på laveste tank.

 

Noe trykk av betydning er det neppe snakk om, siden det er liten høydeforskjell? Bulingen kommer nok av tyngden av dieselen og ikke av trykket fra den andre.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utbulingen kommer nok av trykket og ikke vekten på dieselen. Det er høyden på det øverste dieselnivået som bestemmer trykket, selv om den øverste tanken bare er på f.eks. en liten deciliter. Det er samme forhold som ved vanndemninger, det er høyden på vannspeilet som bestemmer hvor kraftig demningen må være og ikke mengden vann bak demningen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...