Jump to content

Elektrisk tilkobling av septikpumpe

Stephan

Recommended Posts

Jeg har langt strekk mellom batteribank og septik-kvernpumpe langt akterut. Noe i veien for å trekke batteripluss (med riktig tverrsnitt, sikring og bryter) til pumpepluss, og minus med samme tverrsnitt fra motorblokk til pumpe? Slik koblet vil kabel til pumpeminus bli over halvannen meter kortere enn helt fra batteriminus.

Redigert av Stephan (see edit history)

Det går helt fint med ulike lengder. Husk å plassere sikringen så nære batteriet som mulig. 

Jeg trakk 10mm2 fra batteri pluss til sikring (rett ved batteri) og deretter til en ny sikringsboks ved septikpumpe (sikret ned), og deretter bryter, så septikpumpe pluss. Septikpumpe minus går til koplingssplitt og så til motorminus.

(Jeg gjorde det slik for å ha et nytt fordelingspunkt for både pluss og minus, og jeg henter strøm til dieselvarmer fra samme sted. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Stephan skrev for 22 timer siden:

Slik koblet vil kabel til pumpeminus bli over halvannen meter kortere enn helt fra batteriminus.

Grand Banks jr skrev for 21 timer siden:

Det går helt fint med ulike lengder. Husk å plassere sikringen så nære batteriet som mulig. 

Jeg vil være enda  tydeligere enn Grand Banks jr og sier derfor rett ut at jo kortere kabel du kan bruke, jo bedre er det. Det er altså ikke bare problemfritt  å ha ulike lengder, men det er faktisk den beste løsningen! Dersom du kan korte inn på den ene kabelen og ikke den andre så er det alltid lurere å gjøre nettopp dette, enn å kveile opp den ene lederen for å beholde like lengder.

Det finnes altså ingen verdens grunn til å  ha like lengder på pluss og minus for å oppnå en slags "balanse" i systemet.

Eneste unntak jeg kan komme på er enkelte balanserte systemer for overføring av svake signaler over lange strekk. Men dette er for viderekommende og har ingenting med kraftoverføring i lavspentanlegg å gjøre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...