Grand Banks jr Startet 23.September.2020 Del på Facebook Startet 23.September.2020 Jeg forstår at den kopler sammen noe som sviver inne i motoren med akslingen til sjøvannspumpen. De jeg har sett er laget av hard gummi eller kanskje komposittliknende materiale med en stålpinne. Jeg trodde den hadde til hensikt å være en slags brytepinne. Mest fordi jeg har sett diverse av dem som er knekt. Men nå har jeg blitt fortalt at det ikke stemmer. Så hvorfor er det en slik gummidel ved vannpumpen, og ikke feks en metalldel? Er det for å dempe vibrasjoner? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lazyjack Svart 25.September.2020 Del på Facebook Svart 25.September.2020 Husk å aldri oppgi motortype, da blir det jo ingen ordentlig gjettekonkurranse. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2020 Dette er et generelt spørsmål, ikke knyttet til en spesifikk motor. Jeg har en TMD40A, men medbringer er jo noe som er på alle innenbordsmotorer jeg har hatt og som har sjøvannspumpe... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kaffelars Svart 25.September.2020 Del på Facebook Svart 25.September.2020 Vi har innenbords og reimdrevet sjøvannspumpe, tidligere motorer har hatt medbringer mot rannhjul i register/tannhjul på injektorpumpen. Registeret er jo en kritisk del med små toleranser som vil ha omtrent samme temperatur som smøreoljen i drift, og regner med denne løsningen på 'kraftuttaket' til pumpen er for å gi litt fleksibilitet i koblingen og kunne ta opp små skjevheter og dybdeendringer mot akslingen i vannpumpe som er innebygd, eller vil uvilkårlig komme over tid ved lagerslitasje, akselslitasje og temperaturforskjeller/endringer. Brytepinnefunskjonen er der muligens, men bør ikke sjanse på det synes jeg, bytt helst ved service på pumpen, da plast og metallbiter i register kan gi mye mer problemer med motor enn tap av kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.September.2020 Del på Facebook Svart 25.September.2020 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Husk å aldri oppgi motortype, da blir det jo ingen ordentlig gjettekonkurranse. 😂😂😂 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
aileenll Svart 25.September.2020 Del på Facebook Svart 25.September.2020 Grand Banks jr skrev On 23.9.2020 at 23.58: Jeg forstår at den kopler sammen noe som sviver inne i motoren med akslingen til sjøvannspumpen. De jeg har sett er laget av hard gummi eller kanskje komposittliknende materiale med en stålpinne. Jeg trodde den hadde til hensikt å være en slags brytepinne. Mest fordi jeg har sett diverse av dem som er knekt. Men nå har jeg blitt fortalt at det ikke stemmer. Så hvorfor er det en slik gummidel ved vannpumpen, og ikke feks en metalldel? Er det for å dempe vibrasjoner? Er det to spørsmål her? 1 hensikt med metaldel/pinne, medbringeren. Smak litt på navnet, hva beskrives av navnet" medbringeren". 2Hvorfor er det en slik gummidel...: Studer huset der gummidelen sitter. Er det helt rundt inni? Hadde en metaldel av samme form som gummidelen kunnet rotere inni der? Tenk litt på det så er jeg sikker på at du finner svarene. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Grand Banks jr Svart 25.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2020 Ok, jeg må bare medgi at noen spørsmål som jeg synes er gode oppfatter andre som idotspørsmål og på ingen måte har til hensikt å dele av sin kunnskap. De gangene jeg har ordnet med medbringer så har det vært så trangt og mørkt at det er ikke mulig å observere noe spesielt. Jeg har ikke lagt merke til om det er helt rundt inni der eller ikke. Blir rett og slett oppgitt over lite opplysende svar. Nei, jeg er ikke noe nærmere et svar. Men jeg lever fint uten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Windy37GM Svart 25.September.2020 Del på Facebook Svart 25.September.2020 Jeg tror (tjukk strek under tror) at den er av gummi for "å henge litt fritt" i forhold til motoraksling. Ved i ikke være "hardkoblet" mot motor tillates det litt slakk herogder på pumpesiden. I tillegg vil den gummidelen vil,være vibrasjonsdempende. Hang det litt på greip? vennlig hilsen Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
aileenll Svart 25.September.2020 Del på Facebook Svart 25.September.2020 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Ok, jeg må bare medgi at noen spørsmål som jeg synes er gode oppfatter andre som idotspørsmål og på ingen måte har til hensikt å dele av sin kunnskap. De gangene jeg har ordnet med medbringer så har det vært så trangt og mørkt at det er ikke mulig å observere noe spesielt. Jeg har ikke lagt merke til om det er helt rundt inni der eller ikke. Blir rett og slett oppgitt over lite opplysende svar. Nei, jeg er ikke noe nærmere et svar. Men jeg lever fint uten. Beklager, tenkte du hadde mulighet for å skru ut pumpa, så du kan se litt nærmere på den. Men her er en link til jabsco'howcabout på YouTube: Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
adeneo Svart 25.September.2020 Del på Facebook Svart 25.September.2020 Grand Banks jr skrev On 23.9.2020 at 23.58: Så hvorfor er det en slik gummidel ved vannpumpen, og ikke feks en metalldel? Er det for å dempe vibrasjoner? Bingo, den tar opp vibrasjoner og støy, dersom det skulle forekomme, samt utjevner noe aksial bevegelse, både horisontalt og vertikalt. Medbringer er åpenbart noe som bringer med noe. I kraftoverføring betyr det at kraften fra en aksel, bringes med til en annen aksel eller del. Medbringere kan være i alle slags materialer, det er kun et uttrykk som brukes om en del som overfører kraft fra punkt til punkt. I tilfeller som dette, med pumper og impeller, så er de ofte av gummi for å ha den ovennevnte funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2020 Takk for svar @adeneo @aileenll, god forklaring på impellerens funksjon Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.