Jump to content

Litt lite kjølevann, farlig?


Hedwig

Recommended Posts

Vi har fått oss valp, og med det og travel jobbhøst har Havelle blitt brukt lite siste mnd. 

Nå har det dessverre grodd godt og det er litt mindre kjølevann enn det burde være (fortsatt en del, men synlig mindre og hører motoren litt mer enn vanlig).

 

Havelle skal snart flyttes til vinteropplag - på land - men da må vi over fjorden. Spørsmål er, hvordan kan vi løse dette best mulig?
Inne er alt i orden, slanger gode, impeller i god stand og sjøvannsfilter tømt.

 

Er det, så lenge motoren ikke går varm, farlig å kjøre slik? 

 

Har tenkt på å helle helle eddik ned i sjøvannsfilteret med inntaket åpent. Da vil det ligge eddik i hele løpet. Tenkte å la det ligge noen dager. Kan det være en løsning?
Jeg er ikke verdens beste dykker, men tenkte meg ned og skrape på utsiden og forsøke å stake opp det jeg kan. Det kan jo også løse noe.

 

 

Link to post

Hei

 

Eddik fjernar neppe rur eller blåskjell. Dersom inntaket er delvis blokkert av ei maneta, plast eller liknande vil det truleg hjelpa å ta blåsa trykkluft frå innsida og ut.

 

Så lenge motoren ikkje blir overoppheita er det ikkje farleg å køyra motoren, trur no eg.

 

Kor varm motoren eventuelt blir veit du kanskje ikkje før du har prøvd.

 

Ask

Link to post

Det kan absulutt ha noe for seg å prøve å blåse inntaket rent fra innsiden. Personlig ville jeg tatt på våtdrakten og skrapt rent utenifra.

 

Dersom alt annet ikke virker: Med LITT MINDRE kjølevann enn normalt ville jeg kjørt med MINDRE MARSFART enn normalt over fjorden og regnet med at det ikke er noe problem. Først ville jeg selvfølgelig kjørt motoren normalt varm og observert at temperaturen er stabil og normal og at eksosen ikke er overopphetet før jeg legger ut på turen.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
arkmarin skrev On 26.9.2020 at 12.23:

Vær oppmerksom på at vannet også skal kjøle ned eksosen. Det må derfor være en del vann som kjøres gjennom.

Det er egentlig det jeg er mest bekymret for. Motorens varme har jeg mer kontroll på, og kan til og med la litt vann renne gjennom varmtvannstanken om det skulle være nødvendig.

Lazyjack skrev On 26.9.2020 at 20.55:

Om du ikke har tid å fikse nå så kjør båten i forover eller akterover i fortøyningen med marsjturtall en times tid. Blir den ikke varm og det kommer greit med kjølevann i eksosen så kan du nok greit ta turen over fjorden (forutsatt at det ikke er Vestfjorden du skal over).

Det var et godt tips! Takk!

Gunga Din skrev On 27.9.2020 at 11.35:

Går det ikke å seile over denne fjorden ?

så bruker du bare motorn inn i havn......

Det er det jeg helst hadde gjort - uavhengig av motorens tilstand :)
Men skulle gjerne ha tørket seilene en dag med finvær og så tatt de ned. Hvis ikke må vi både være avhengig av finvær og at vi får mulighet til å ta ned seilene når vi kommer frem. Så akkurat på denne turen hadde det vært mest praktisk å basere seg på motor.

Link to post
Windy37GM skrev 15 minutter siden:

I vår båthavn er brygger blitt "ødelagt" på den måten fordi båten drar med seg moringene som bryga henger i. Svært lite populert

Godt poeng. Vi ligger i bøye og har også et rockna vi kan bruke. Vi har nok heller ikke særlig "bollard pull" å skryte av. Men vi får kanskje unngå å gjøre dette likevel :)

Link to post
Windy37GM skrev for 1 time siden:

I vår båthavn er brygger blitt "ødelagt" på den måten fordi båten drar med seg moringene som bryga henger i. Svært lite populert

Om en Bavaria seilbåt drar avgårde med brygger og moring er så er bryggeanlegget overmodent for en betydelig oppgradering. 

Jeg ville derimot ikke gjort det liggende  i bøye. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Ikke snakk om å dra avgårde, men flytte på de. Kanskje du kan prøve for oss @Lazyjack og sette motoren din i marsjfart på egen brygge og se hva som skjer?  Utsette kjetting og annet som er beregnet for å holde en båt som ligger i ro med kreftene til en diesel på marsjfart. 

 

Men kjære, kjør på. Det var kun en tanke å videreformidle :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Windy37GM skrev for 3 timer siden:

Ikke snakk om å dra avgårde, men flytte på de. Kanskje du kan prøve for oss @Lazyjack og sette motoren din i marsjfart på egen brygge og se hva som skjer?  Utsette kjetting og annet som er beregnet for å holde en båt som ligger i ro med kreftene til en diesel på marsjfart. 

 

Men kjære, kjør på. Det var kun en tanke å videreformidle :-)

Jeg kjører båten i fortøyningene om jeg ikke får brukt den på en stund, dette for å hindre groing. Bruker VC17 og da gror det godt om ikke båten blir brukt. Setter gear i akterover så jeg får god vannstrøm langs skroget i tillegg til at propellen holdes ren. Slik lar jeg den gå 1/2 til 1 time.

Det ligger ca. 30 båter på brygga og det sier seg selv at en brygge dimensjonert og moret opp for 30 båter sommer som vinter ikke påvirkes av en 40 hester diesel med foldepropell på marsjfart.
Når jeg tester ankerfestet før en natt på svai så kjører jeg også motoren opp til marsjturtall. Sitter det da så sover jeg godt. Nevner dette for å gi et perspektiv på kreftene innvolvert.

Link to post

Er veldig sjeldent at groene går langt inn, så skraping fra utsiden holder lenge. Er sikkert en lokal dykker som kan kikke litt :-) Jeg har hatt en runde på 5 av båtene i havne jeg ligger for å skrape av rur så vi er klare for vinter seiling. 

 

Skal du ligge ute vinterstid så kan jeg anbefale et Tstykke  med slange til dekkså du har mulighet til å kjøre frostveske i saltvanns delen ved å suge fra bøtte eller en 25liters dunk. Den kan og kobles på separat spyle pumpe slik at du kan redde deg inn om intak tettes eller impeller ryker på feil tidspunkt. 

 

Send på en melding om du vil se hvordan jeg har gjort det.

 

 

Link to post
Windy37GM skrev for 9 timer siden:

Utsette kjetting og annet som er beregnet for å holde en båt som ligger i ro med kreftene til en diesel på marsjfart. 

Kjetting og annet er vel beregnet til å holde ikke bare en, mange båter som ligger i ro, men som i tillegg blir utsatt for både kuling og det som verre er fra ulike retninger. Kan ikke se en diesel på marsjfart skal være verre enn dette. Vi snakker tross alt ikke om et cruiseskip eller noe i den duren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...