Hedwig Startet 24.September.2020 Del på Facebook Startet 24.September.2020 Vi har fått oss valp, og med det og travel jobbhøst har Havelle blitt brukt lite siste mnd. Nå har det dessverre grodd godt og det er litt mindre kjølevann enn det burde være (fortsatt en del, men synlig mindre og hører motoren litt mer enn vanlig). Havelle skal snart flyttes til vinteropplag - på land - men da må vi over fjorden. Spørsmål er, hvordan kan vi løse dette best mulig? Inne er alt i orden, slanger gode, impeller i god stand og sjøvannsfilter tømt. Er det, så lenge motoren ikke går varm, farlig å kjøre slik? Har tenkt på å helle helle eddik ned i sjøvannsfilteret med inntaket åpent. Da vil det ligge eddik i hele løpet. Tenkte å la det ligge noen dager. Kan det være en løsning? Jeg er ikke verdens beste dykker, men tenkte meg ned og skrape på utsiden og forsøke å stake opp det jeg kan. Det kan jo også løse noe. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Prøv å blåse eller spyle ned inntaket gjennom drevet. Jeg har opplevd at det kan åpne opp litt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Hei Eddik fjernar neppe rur eller blåskjell. Dersom inntaket er delvis blokkert av ei maneta, plast eller liknande vil det truleg hjelpa å ta blåsa trykkluft frå innsida og ut. Så lenge motoren ikkje blir overoppheita er det ikkje farleg å køyra motoren, trur no eg. Kor varm motoren eventuelt blir veit du kanskje ikkje før du har prøvd. Ask Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Ta hageslangen å sett ned i røret i filteret skru på vannet og det vil åpne seg. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Kan du få til å stake innløpet via vannfilteret? Problemet med å kjøre med delvis blokert inntak, er at impelleren jobber hardere.(høyere undertrykk). Dermed kan du risikere at den havarer. Om det er så ille hos deg at det har noe å si, tør jeg ikke tippe på. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gullfisk Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Om det er rett fra sjøvannsfilter og ned, kan du stake med pinne, kost eller annet egnet. Om det er bøy, kan kanskje en slik fleksibel spyler til høytrykk spyler brukes. Om du kjører motor pent, ikke går varm, og det er vann nok til å ikke svi gummislange og evt plastpotte, bør det gå bra slik det er også. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Vær oppmerksom på at vannet også skal kjøle ned eksosen. Det må derfor være en del vann som kjøres gjennom. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Jannmar Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Ask skrev On 24.9.2020 at 16.16: Eddik fjernar neppe rur eller blåskjell. Jeg har ikke prøvd. Men det høres sannsynlig ut at eddik løser opp rur og blåskjell, da eddik løser opp kalk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 (redigert) Om du ikke har tid å fikse nå så kjør båten i forover eller akterover i fortøyningen med marsjturtall en times tid. Blir den ikke varm og det kommer greit med kjølevann i eksosen så kan du nok greit ta turen over fjorden (forutsatt at det ikke er Vestfjorden du skal over). Redigert 26.September.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Det kan absulutt ha noe for seg å prøve å blåse inntaket rent fra innsiden. Personlig ville jeg tatt på våtdrakten og skrapt rent utenifra. Dersom alt annet ikke virker: Med LITT MINDRE kjølevann enn normalt ville jeg kjørt med MINDRE MARSFART enn normalt over fjorden og regnet med at det ikke er noe problem. Først ville jeg selvfølgelig kjørt motoren normalt varm og observert at temperaturen er stabil og normal og at eksosen ikke er overopphetet før jeg legger ut på turen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Går det ikke å seile over denne fjorden ? så bruker du bare motorn inn i havn...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 arkmarin skrev On 26.9.2020 at 12.23: Vær oppmerksom på at vannet også skal kjøle ned eksosen. Det må derfor være en del vann som kjøres gjennom. Det er det absolutt viktigste å tenke på Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hedwig Svart 29.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2020 arkmarin skrev On 26.9.2020 at 12.23: Vær oppmerksom på at vannet også skal kjøle ned eksosen. Det må derfor være en del vann som kjøres gjennom. Det er egentlig det jeg er mest bekymret for. Motorens varme har jeg mer kontroll på, og kan til og med la litt vann renne gjennom varmtvannstanken om det skulle være nødvendig. Lazyjack skrev On 26.9.2020 at 20.55: Om du ikke har tid å fikse nå så kjør båten i forover eller akterover i fortøyningen med marsjturtall en times tid. Blir den ikke varm og det kommer greit med kjølevann i eksosen så kan du nok greit ta turen over fjorden (forutsatt at det ikke er Vestfjorden du skal over). Det var et godt tips! Takk! Gunga Din skrev On 27.9.2020 at 11.35: Går det ikke å seile over denne fjorden ? så bruker du bare motorn inn i havn...... Det er det jeg helst hadde gjort - uavhengig av motorens tilstand :) Men skulle gjerne ha tørket seilene en dag med finvær og så tatt de ned. Hvis ikke må vi både være avhengig av finvær og at vi får mulighet til å ta ned seilene når vi kommer frem. Så akkurat på denne turen hadde det vært mest praktisk å basere seg på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Havelle skrev for 13 timer siden: Det var et godt tips! Takk! I vår båthavn er brygger blitt "ødelagt" på den måten fordi båten drar med seg moringene som bryga henger i. Svært lite populert Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hedwig Svart 29.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2020 Windy37GM skrev 15 minutter siden: I vår båthavn er brygger blitt "ødelagt" på den måten fordi båten drar med seg moringene som bryga henger i. Svært lite populert Godt poeng. Vi ligger i bøye og har også et rockna vi kan bruke. Vi har nok heller ikke særlig "bollard pull" å skryte av. Men vi får kanskje unngå å gjøre dette likevel :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 (redigert) Windy37GM skrev for 1 time siden: I vår båthavn er brygger blitt "ødelagt" på den måten fordi båten drar med seg moringene som bryga henger i. Svært lite populert Om en Bavaria seilbåt drar avgårde med brygger og moring er så er bryggeanlegget overmodent for en betydelig oppgradering. Jeg ville derimot ikke gjort det liggende i bøye. Redigert 29.September.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Ikke snakk om å dra avgårde, men flytte på de. Kanskje du kan prøve for oss @Lazyjack og sette motoren din i marsjfart på egen brygge og se hva som skjer? Utsette kjetting og annet som er beregnet for å holde en båt som ligger i ro med kreftene til en diesel på marsjfart. Men kjære, kjør på. Det var kun en tanke å videreformidle :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lazyjack Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Windy37GM skrev for 3 timer siden: Ikke snakk om å dra avgårde, men flytte på de. Kanskje du kan prøve for oss @Lazyjack og sette motoren din i marsjfart på egen brygge og se hva som skjer? Utsette kjetting og annet som er beregnet for å holde en båt som ligger i ro med kreftene til en diesel på marsjfart. Men kjære, kjør på. Det var kun en tanke å videreformidle :-) Jeg kjører båten i fortøyningene om jeg ikke får brukt den på en stund, dette for å hindre groing. Bruker VC17 og da gror det godt om ikke båten blir brukt. Setter gear i akterover så jeg får god vannstrøm langs skroget i tillegg til at propellen holdes ren. Slik lar jeg den gå 1/2 til 1 time. Det ligger ca. 30 båter på brygga og det sier seg selv at en brygge dimensjonert og moret opp for 30 båter sommer som vinter ikke påvirkes av en 40 hester diesel med foldepropell på marsjfart. Når jeg tester ankerfestet før en natt på svai så kjører jeg også motoren opp til marsjturtall. Sitter det da så sover jeg godt. Nevner dette for å gi et perspektiv på kreftene innvolvert. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 @Havelle, nå må du snart få flyttet båten så vi får fasit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 Hulda skrev 14 minutter siden: @Havelle, nå må du snart få flyttet båten så vi får fasit :-) Fikk ikke dato for opptak før 20. oktober. Så dere må smøre dere med tålmodighet ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Havelle skrev 45 minutter siden: Fikk ikke dato for opptak før 20. oktober. Så dere må smøre dere med tålmodighet ;) Utmerket. Da får jeg fulgt med. Hulda starter ikke sommerseilasen før i november. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 Hulda skrev 7 minutter siden: Utmerket. Da får jeg fulgt med. Hulda starter ikke sommerseilasen før i november. :) Når vi får litt mer erfaring og fornuft skal vi la Havelle få kose seg i vannet om vinteren også. Inntil videre må hun lide på grunn av vår kunnskapsløshet. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Er veldig sjeldent at groene går langt inn, så skraping fra utsiden holder lenge. Er sikkert en lokal dykker som kan kikke litt :-) Jeg har hatt en runde på 5 av båtene i havne jeg ligger for å skrape av rur så vi er klare for vinter seiling. Skal du ligge ute vinterstid så kan jeg anbefale et Tstykke med slange til dekkså du har mulighet til å kjøre frostveske i saltvanns delen ved å suge fra bøtte eller en 25liters dunk. Den kan og kobles på separat spyle pumpe slik at du kan redde deg inn om intak tettes eller impeller ryker på feil tidspunkt. Send på en melding om du vil se hvordan jeg har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Båtene lider vanligvis ikke av å ligge i sjøen hele året. Nabobåten min er en Bavaria 42. Det eneste han gjør er å legge jolla opp/ned på dekk. Det er en gjeng andre tyske og franske fabrikater som ligger der også. Noen konserverer, andre satser på at sikringen ikke går. Hulda gir blaffen. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Windy37GM skrev for 9 timer siden: Utsette kjetting og annet som er beregnet for å holde en båt som ligger i ro med kreftene til en diesel på marsjfart. Kjetting og annet er vel beregnet til å holde ikke bare en, mange båter som ligger i ro, men som i tillegg blir utsatt for både kuling og det som verre er fra ulike retninger. Kan ikke se en diesel på marsjfart skal være verre enn dette. Vi snakker tross alt ikke om et cruiseskip eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.