Jump to content

Amperemeter og voltmeter

Sondre93

Recommended Posts

Voltmeter eller multimeter som mange nok ville kalt det er et veldig nyttig verktøy for diverse type målinger, blant annet Volt som er spenningen i en krets.

Når det kommer til å måle Ampere som flyter gjennom en krets så bruker man gjerne en tang-amperemeter for å se dette.

Som du skriver spørsmålet er det litt vanskelig å forstå hva du prøver å komme frem til, kanskje du kan forklare litt bedre så tror jeg du vil få bedre svar.

Mulig du er ute etter et instrument å installere i båten for å holde kontroll på hvor mye kapasitet du har kvar i batteriene?

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Sondre93 skrev for 4 timer siden:

Hva er forskjellen på et amperemeter og voltmeter?

Spørsmålet ditt på en måte greit nok, men du begynner i feil ende. Det første du bør spørre om er hva som er forskjellen på strøm (ampere) og spenning (volt). Når du har forstått det skjønner du også bruksområdene for de to instrumentene. 

... amperemeteret viser hvor mye amper en har på batteriet ...

Her røper du at du ikke har fått med deg det grunnleggende om strøm og spenning. Man har ikke strøm/ampere på et batteri. Batteriet lagrer energi som kan gi en strøm når man slutter en krets. Denne strømmen kan man måle med et amperemeter. Man har altså kun strøm når man belaster batteriet eller lader det opp. Energien som lagres i batteriet kan oppgis i Ah (amperetimer), men du kan ikke måle hvor mye energi det er i batteriet. 

... mens voltmeteret viser hvor volt som står igjen?

Det er riktig :thumbsup: Voltmeteret viser altså spenningen på batteriet, og det måles i volt. 

Spenningen på batteriet kan gi en indikasjon på hvor mye gjenstående kapasitet det har. Men det krever at du kjenner kjemi og utladingskurve på ditt batteri. Videre kan dette bli feil pga nylig lading eller utlading. Batteriet bør i tilfelle kobles fra og hvile en god stund før man kan estimerer gjenstående kapasitet ved hjelp av hvilespenningen. Derfor er dette ikke mer enn en indikasjon, i beste fall. 

Ah kapasitet er også finurlig. Si at du har et 60Ah batteri, fulladet. Det betyr at du kan trekke strøm på 60A i en time, eller 10A i 6 timer. Selvsagt bare i teorien, for du har ikke lyst å flate ut batteriet ditt slik. Ah står for Ampere hours (timer). Ah er strømkapasitet (mengde strøm tilgjengelig på batteriet) og ampere er strøm forbruk i et gitt øyeblikk. 

For å få skikkelig kontroll på gjenstående kapasitet bør du koble et shunt I serie med tilhørende måler... Men det kommer igjen, som nevnt av flere, an på hva du lurer på. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

For å skrive det som er blitt skrevet på en litt annen måte, spenning (som måles i volt, med et voltmeter) angir et potensial, til å gjøre et arbeid, som for eksempel å få en lyspære til å lyse. En 12V lyspære lyser optimalt ved ca 12V, og sterkere/svakere dersom spenningen er høyere eller lavere. Et batteri kan også kalles en spenningskilde. Strøm (Måles i ampere) er et forbruk, der enten batteriet er forbrukeren dersom det lades opp, eller en lyspære som lyser. Strømstyrken, altså størrelsen på strømmen i ampere, spørs hva som skal drives. en 20W lyspære for eksempel, bruker (teoretisk) 1,667A ved 12V spenning.  (Ampere = Watt/Volt)

Jeg regner med det du er interessert i å vite er hvor mye strøm du har igjen på batteriet ditt, og da er det et voltmeter du trenger. Et amperemeter kan være nyttig dersom du lurer på hvor mye strøm du bruker på et gitt tidspunkt (for eksempel hvor mye strøm et kjøleskap bruker, og hvor lenge du kan bruke det før batteriet ditt er tomt). Du kan nesten sammenligne med tankmåler og forbruksmåler på en bil, der tankmåler sier hvor mye drivstoff du har og forbruk sier hvor mye av det du bruker på et gitt tidspunkt. 

Hvilespenningen sier om batteriet er fulladet eller flatt, eller defekt for den saks skyld. Et tradisjonelt blysyrebatteri i god stand ligger vanligvis på 12.7-12.8 når det er fulladet. Ved ca 11.5 er det helt tomt, men det bør helst lades lenge før det da et batteri kan begynne å ta skade (desulfatere) allerede ved 12.0V. Når det kommer til kapasitet er de fleste batterier oppgitt i ah (amperetimer) som nevnt, og beskriver hvor mye du kan hente ut av et batteri før det er tomt (igjen teoretisk som forklart over, et 100ah batteri blysyrebatteri kan man vel hente omtrent halvparten av før spenningen synker for lavt) men det er spenningen som forteller batteriets ladetilstand til enhver tid. Det er også nevnt at batteriet må ha hvilespenning når det måles, altså at det hverken går strøm inn eller ut av batteriet, da det påvirker spenningen ganske mye avhengig av strømstyrken.

Vet ikke hvor mye av dette du kunne fra før, men håper det kan være til hjelp.

En analogi med vann i krana kan brukes for å sterkt forenkle det hele for de som ikke kan dette.
Spenningen på batteriet kan sammenlignes med vanntrykket som presser  på vannkrana når den er stengt. Åpner du krana starter det å renne vann, det kan sammenlignes med strømmen som tappes ut fra batteriet når du belaster det med kjøleskap, lys og andre forbrukere. Når du har tappet ut alt vannet fra krana (tømt reservoaret som holdt på vannet) så faller vanntrykket. Det tilsvarer at spenningen faller når batteriet nærmer seg utladet.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Her fikk jeg en del info. Kan være enig at spørsmålet kunne vært stilt annerledes, men når en ikke har så mye peiling så blir ofte spørsmål stilt på en litt uryddig måte ? Kanskje svarene jeg har fått kan gjøre noe med det? Jeg tenker å bytte ut amperemeteret i instrumentpanelet mot et nyere voltmeter eller amperemeter da det jeg har nå er gammelt, slitt og sprekt opp 

Denne tråden har potensiale til å bli lang :giggle:

@Sturee, du forklarer bra, håper trådstarter hang med i svingene :thumbsup: 

Men når vi først er inne på dette temaet som alltid engasjerer så mye her på BP, så tar jeg meg allikevel friheten til å flisespikke litt :giggle:

Sturee skrev for 2 timer siden:

Jeg regner med det du er interessert i å vite er hvor mye strøm du har igjen på batteriet ditt,

Jeg vet at det er vanlig å snakke om "hvor mye strøm det er på batteriet", men strengt tatt er det feil. Og siden TS i denne tråden spør om hvordan det er, synes jeg det er riktig å holde seg til så korrekt terminologi som mulig. Det riktige er da å snakke om hvor mye energi det er igjen på batteriet. Denne energien kan vi nyttiggjøre oss av ved å trekke ut strøm. Strøm får vi først når elektroner beveger seg i en leder. Energien som er lagret i batteriet kan som nevnt over måles i amperetimer (Ah).

Sturee skrev for 2 timer siden:

Ved ca 11.5 er det helt tomt, men det bør helst lades lenge før det da et batteri kan begynne å ta skade (desulfatere) allerede ved 12.0V. 

Den skaden du beskriver at batteriet kan få kalles ikke "desulfatering", men "sulfatering". Desulfatering er at sulfat belegget løses opp. Sulfatering av batteriet er en prosess som starter umiddelbart ved utlading av batteriet, ikke ved en viss spenning som mange synes å tro. Når det trekkes strøm ut av batteriet er det en del av den kjemiske prosessen at det legger seg et belegg av blysulfat på platene. Dette er helt normalt, og ikke skadelig. Når man lader opp batteriet igjen vil blysulfatbelegget løses opp. Det som er skadelig er at om man ikke lader opp batteriet fort nok (helst umiddelbart) vil blysulfatbelegget krystallisere seg. Da får man ikke løst opp dette belegget ved opplading, og batteriet har mistet litt av kapasiteten sin. 

Sondre93 skrev 27 minutter siden:

Kan være enig at spørsmålet kunne vært stilt annerledes, men når en ikke har så mye peiling så blir ofte spørsmål stilt på en litt uryddig måte ? Kanskje svarene jeg har fått kan gjøre noe med det?

Det er jo helt greit :thumbsup: Man må jo ha en viss kunnskap bare for å stille spørsmålet riktig :wink:

Sondre93 skrev 27 minutter siden:

Jeg tenker å bytte ut amperemeteret i instrumentpanelet mot et nyere voltmeter eller amperemeter da det jeg har nå er gammelt, slitt og sprekt opp 

Da vil jeg heller anbefale deg å putte inn en batterimonitor. De har blitt så billige nå at det nesten ikke er noe vits i å kjøpe enkle voltmeter eller amperemeter. 

Her har du et veldig greit instrument. Da får du oversikt over både strømtrekk og spenning, samt spenning på startbanken.

https://www.farco.no/monitor-og-kontroll/batteri-monitorer/victron-battery-monitor-bmv-712-smart 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...