Fornomas Startet 25.September.2020 Link til dette innlegget Startet 25.September.2020 (redigert) Sitter igjen med sjokk og vantro. Har akkurat fått tilbud på montering av baugpropell på en 37 fot seilbåt. Kom på godt over kr 70000,- Fy f.....!!! Er helt nødt til å finne en annen løsning for dette er jo bare galskap Redigert 25.September.2020 av Fornomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Det høres høyt ut, kommer jo an på hvor enkel tilkomst, hva som er beregnet av thruster, batteri, kabler osv. Men kjapp gjetning er mer at thruster, batteri, kabler osv ca 20 000, montasje med arbeid og materiell ca 20 000 så jeg ville kanskje hørt med flere montører. Ut fra signaturen ser det ut som du holder til i Drammen, har du hørt med Jan på Vestfold Vinsj og thruster. Han er så vidt jeg vet flink og fornuftig priset og gjør jobber rundt Oslofjorden: https://www.vestfoldvinsj.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 25.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Hei. Takk for svar. Nærmer seg faktisk kr 80000,- for hele sulamitten. Må bare sjekke med fler eller gjøre jobben selv Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Synes ikke det høres unaturlig ut det er tros alt en del jobb. Det skal jo koste litt å få pysevisp. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Er det 60K i arbeidpenger, så kan man jo ta fri en måned fra jobb og gjøre jobben selv. Blir man ferdig etter 14 dager så kan man jo sitte og drikke øl og glede seg over utført arbeid de siste 14 dagene, eller dra på 14 dager seilferie. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 25.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 hanto1 skrev 14 minutter siden: Er det 60K i arbeidpenger, så kan man jo ta fri en måned fra jobb og gjøre jobben selv. Blir man ferdig etter 14 dager så kan man jo sitte og drikke øl og glede seg over utført arbeid de siste 14 dagene, eller dra på 14 dager seilferie. Hehe, høres ut som det blir planen ja. Så kan jeg jo lære meg noe nytt i tillegg Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Tja... sett opp arbeidsliste time for time... Slippe 1t. Spyle slipe bunnstoff og lage telt og rigge strøm/varme 4t. Demontere innvendig 4t. Måle opp og bore pilothull 1t. Skjære ut hull 1t. Tilpasse motor på tunell og tunell i hull 1t. Støpe fast 1t. Kabler ..alt frå 4 til 15 timer... slipe og støpe meir 3t. Koble litt... slipe og støpe meir innvendig... montere joystikk ute /inne ... slipe og støpe meir. Sparkle/avrunde... gelcoat..primer.. primer...primer.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bårdp Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Lar meg stadig imponere over folk som tror et verksted kan jobbe gratis for dem. Også mekanikere skal ha lønn. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Selvfølgelig skal mekaniker/ verksted ha lønn, men blansen mellom en annen arbeiders nettolønn ( etter skatt) er kanskje 200kr timen og verkstedet skal ha 1000 kr timen. Man kan med andre ord bruke 5 ganger så lang tid på jobben om man gjør den selv.. Sier ikke at verksteder er spesielt grådige, den ultimate vinneren er jo tross alt staten som stikker av med mesteparten av potten. Tror ikke det finnes et annet land under samme sol hvor det lønner seg mere å være selvhjulpen med allslags praktisk arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 om det inbefatter alt så synes jeg ikke det var en horribel pris! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Flere ting å tenke på når noe slikt skal vurderes. 1. Har en egentlig bruk for pysevisp på en 37 fots seilbåt. Selv ville jeg ikke kjøpt seilbåt i den størrelsen med pysevisp da den ødelegger fartsegenskapene til båten og er totalt unødvendig. 2. En bår med selvmontert pysevisp av en som skal lære seg ting under veis vill vel ingen i ettertid kjøpe. 3. Får en det utført på et verksted har en dokumentasjon på jobben og garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Jeg tror nok delepriser totalt er langt over 20. Heller det dobbelte med tunnel, kabler, bryter, hovedbryter, batteri og kabelstokk etc. Hvis vi sier 40 i deler og 30 timers arbeid à 1000 kroner timen pluss løft ut og inn er vi fort på 70k Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gullfisk Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Monterte se100 hekktruster i våres, og gjorde alt selv. Det ble hvertfall 35k i deler, med truster, tunell, automatisk hovedbryter, dobbel joystikk, ekstra batteri, kabler etc. Det er endel jobb i det å legge opp kabler, spes tykke hovedstrømskabler med kabelsko etc, og med tunell. Går mye mere tid en man tror i båt, selv med ting man kan. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 (redigert) Jeg fikk montert en SE60 truster i min Saga 27 for 2 år siden. Det kom på ca. 30000 fra båten ble trillet inn i verkstedhallen (kontrollert atmosfære ang. fuktighet og temperatur) til den kom ut. Dette inkluderer da selve trusteren, tunnel og arbeid med dette. Det elektriske tok jeg meg av selv og besto av kabling, sikring, bryter og litt smått. Redigert 25.September.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Jeg vil nok mene at de siste talere har en realistisk tilnærming. Det er ikke sikkert at trådstarter må ha 'full pakke'. En propell prismessig avhenger båten den skal monteres i. Men minimum kr. 15 000 med kontroller. Så kr. 20 000 i deler burde være mulig. Så kan man doble dette for å få ferdig montert. Rundt kr. 40 000. Så kom Lars H inn og bekrefter mer eller mindre det jeg skriver :-) Det @Lars H. og jeg har merket oss er naturligvis at baugpropell er noe unødvendig mikk som ruinerer båtens fartspotensiale. Vi angrer som bare det på denne unødvendige, rådyre installasjonen, ikke sant Lars? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Eh, - jo, litt enig. Jeg klarte jo å håndtere båten i de 30 første årene jeg hadde den før denne pysevispen ble montert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Den 0,01 knopen jeg muligens mister, kan jeg leve med. For meg er det som å ha en ekstra matros om bord. Propellen og autopiloten er saker jeg nødig vil unnvære. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Hulda skrev 17 minutter siden: Den 0,01 knopen jeg muligens mister Huff da seiler den jammen bra dårlig i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Hulda skrev 21 minutter siden: Den 0,01 knopen jeg muligens mister...... tror ikke vi mister noe Hulda, da vi kommer opp i plan er jo røret over vannlinjen finnes visse trange havner, der jeg ikke hadde gått inn uten baupropell Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Bårdp skrev 18 minutter siden: Huff da seiler den jammen bra dårlig i utgangspunktet. Helt elendig, har ikke vært over 10 knop. Jeg får det ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 For 3 år siden sånn ca monterte ene nabobåten på oppstillinga baugpropell av type "torpedo festet utenpå". Tror det meste var gjort på et par dager. Og hørt ikke noen priser i nærheten av det som er nevnt i denne tråden. Å sprenge ut Stadttunell gjennom baugen er åpenbart kostbart ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 En SE 60 koster 12400, en SE 80 koster 20, og SE 100 drøye 26k hos Seatronic, så det avhenger jo veldig hvilken størrelse det er snakk om også. Priseksempel er kun trusteren. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Det hadde jo vært greit å vite hvilken type baugpropell det er snakk om. Dersom det er en nedsenkbar, er vel dette en normal pris. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 25.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 dobsen62 skrev 8 minutter siden: Det hadde jo vært greit å vite hvilken type baugpropell det er snakk om. Dersom det er en nedsenkbar, er vel dette en normal pris. SE80 Sleipner Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 25.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Fornomas skrev 2 minutter siden: SE80 Sleipner Ca kr 75000,- for propell og jobb og da er ikke opp-og nedløft tatt med i regnestykket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.