Jump to content

baugpropell på en 37 fot seilbåt, er 70k dyrt?

Fornomas

Recommended Posts

Det høres høyt ut, kommer jo an på hvor enkel tilkomst, hva som er beregnet av thruster, batteri, kabler osv.

Men kjapp gjetning er mer at thruster, batteri, kabler osv ca 20 000, montasje med arbeid og materiell ca 20 000 så jeg ville kanskje hørt med flere montører.

Ut fra signaturen ser det ut som du holder til i Drammen, har du hørt med Jan på Vestfold Vinsj og thruster. Han er så vidt jeg vet flink og fornuftig priset og gjør jobber rundt Oslofjorden: https://www.vestfoldvinsj.no/

hanto1 skrev 14 minutter siden:

Er det 60K i arbeidpenger, så kan man jo ta fri en måned fra jobb og gjøre jobben selv. Blir man ferdig etter 14 dager så kan man jo sitte og drikke øl og glede seg over utført arbeid de siste 14 dagene, eller dra på 14 dager seilferie.

Hehe, høres ut som det blir planen ja. Så kan jeg jo lære meg noe nytt i tillegg

Tja... sett opp arbeidsliste time for time... 

Slippe 1t. Spyle slipe bunnstoff og lage telt og rigge strøm/varme 4t. Demontere innvendig 4t. Måle opp og bore pilothull 1t.  Skjære ut hull 1t. Tilpasse motor på tunell og tunell i hull 1t. Støpe fast 1t. Kabler ..alt frå 4 til 15 timer...  slipe og støpe meir 3t. Koble litt...  slipe og støpe meir innvendig...  montere joystikk ute /inne ... slipe og støpe meir.  Sparkle/avrunde...  gelcoat..primer.. primer...primer..  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Selvfølgelig skal mekaniker/ verksted ha lønn, men blansen mellom en annen arbeiders nettolønn ( etter skatt) er kanskje 200kr timen  og verkstedet skal ha 1000 kr timen. Man kan med andre ord bruke 5 ganger så lang tid på jobben om man gjør den selv..

Sier ikke at verksteder er spesielt grådige, den ultimate vinneren er jo tross alt staten som stikker av med mesteparten av potten.

Tror ikke det finnes et annet land under samme sol hvor det lønner seg mere å være selvhjulpen med allslags praktisk arbeid.

Flere ting å tenke på når noe slikt skal vurderes.

1. Har en egentlig bruk for pysevisp på en 37 fots seilbåt. Selv ville jeg ikke kjøpt seilbåt i den størrelsen med pysevisp da den ødelegger fartsegenskapene til båten og er totalt unødvendig.

2. En bår med selvmontert pysevisp av en som skal lære seg ting under veis vill vel ingen i ettertid kjøpe.

3. Får en det utført på et verksted har en dokumentasjon på jobben og garanti.

Jeg fikk montert en SE60 truster i min Saga 27 for 2 år siden. Det kom på ca. 30000 fra båten ble trillet inn i verkstedhallen (kontrollert atmosfære ang. fuktighet og temperatur) til den kom ut. Dette inkluderer da selve trusteren, tunnel og arbeid med dette. Det elektriske tok jeg meg av selv og besto av kabling, sikring, bryter og litt smått.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg vil nok mene at de siste talere har en realistisk tilnærming. Det er ikke sikkert at trådstarter må ha 'full pakke'. En propell prismessig avhenger båten den skal monteres i. Men minimum kr. 15 000 med kontroller. Så kr. 20 000 i deler burde være mulig. Så kan man doble dette for å få ferdig montert. Rundt kr. 40 000. Så kom Lars H inn og bekrefter mer eller mindre det jeg skriver :-) Det  @Lars H. og jeg har merket oss er naturligvis at baugpropell er noe unødvendig mikk som ruinerer båtens fartspotensiale. Vi angrer som bare det på denne unødvendige, rådyre installasjonen, ikke sant Lars? :-)

Eh, - jo, litt enig. Jeg klarte jo å håndtere båten i de 30 første årene jeg hadde den før denne pysevispen ble montert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...