Jump to content

Korleis løsne kabel fra Morse/Teleflex styresnekke


Troll 20

Recommended Posts

Skal flytte rattet fra utsiden av bakveggen og inn til innvendig styreposisjon i båten og må i den forbindelse løsne kabelen fra styresnekken. Har lurt litt på korleis dette lar seg gjøre ein stund, og har ikkje funnet noe godt svar på det enda. Er det bare å løsne dei to boltene og den eine skruen og løfte av bakplaten og så gir resten seg :confused: Har lest ein plass at styresnekker ikkje skal åpnes for da kan ting ramle og og gå i stykker osv, men ser egentlig ikkje noen annen løsning her da det ikkje ser ut til å være mulig å skru ut kabelen... Noen som har erfaring med dette..?

Bilde

Redigert av Troll 20 (see edit history)

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Du har to bolter der, en ved der som kabelen kommer inn og en ved plastrøret som styrekabelen går inn i når du svinger og kabelenden kommer ut. Om du tar av bolten der hvor kabelen kommer inn og dreier på rattet skal du kunne ta ut hele kabelen av styresnekka. Slik er det i hvertfal på Ultraflexen som jeg har.

Link to post
Share on other sites

ikke mye innmat å snakke om i den der, en kabelar i aluminium + et stålbånd som ligger på utsiden av vaieren.

Ta det opp, så kan du samtidtig benytte anledningen til å fjerne gammelt størknet fett , sjekke for slitasje , og fylle opp med nytt fett før du setter sammen igjen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bilde

Jeg mener bestemt at bolten til venstre i bildet låser strømpeterminalen til styreklokke. Ta ut denne bolten så får du hel kabelaret (strømpe og vaier) ut. Slik var det på min.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt at bolten til venstre i bildet låser strømpeterminalen til styreklokke. Ta ut denne bolten så får du hel kabelaret (strømpe og vaier) ut. Slik var det på min.

Har vært inne på tanken om dette, men synest at avstanden fra senter bolt til senter strømpavslutting er for stor til at det kan henge sammen på denne måten. Men kan jo ikkje skade noe videre å prøve :smiley: Får gjøre eit forsøk om eg får tid innimellom feirding av 3-årsdag, navnefest m.m. :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

......men synest at avstanden fra senter bolt til senter strømpavslutting er for stor til at det kan henge sammen på denne måten......

Det kan se sånn ut, ja. Men se på bildet nedenfor ->

Bilde

....der terminalen til stømpa har et spesiellt spor hvor boltene skal holde igjen strømpa. Nå er riktignok bildet av en mye større og kraftigere (den største TF) styring (men prinsippet er det samme), derfor sitter det også 2 bolter som låser terminalen. Din styring er vel noe av det minste som finnes - skyvekraften og dermed belastning på terminalen er mindre - og derfor har du bare en bolt.

 

Antar jeg. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som sagt ovenfor, Troll. D jeg skiftet styringen på Viksund'en jeg hadde tidligere, var den gamle styresnekka prikk lik den du har. Skru ut skruen ved mansjetten på strømpen, drei rattet til høyre og ut kommer den. enkelt og lettvint. Men det er likevel en god ide å gjøre rent og smøre opp igjen innvendig når du først tar den ut. Ja, styresnekka, altså :cool:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fekk endelig tid til å skru litt i går, og det stemte akkurat som Walter_S og Skipper_Worse sa. Gikk som ein drøm å få kabelen av. Verre var det å få rattet av stammen, men med litt tung overtalelse av ein ters ga rattet etter og smatt av :smiley: Så no er det bare å finne meir tid til faktisk å flytte rattet inn...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...