Jump to content

Hvor ofte skifte olje på gearet og oljefilteret på motoren ?


Haba

Recommended Posts

Hei, tiden nærmer seg for konservering og oljeskift. Motorolje, filter og olje på gearet har jeg skiftet hver høst etter ca 100 motortimer. Men nå har begynt å tenke på om dette ikke er råflott. Tenker ikke på hva det koster for det er overkommelig, men på resursødingen. Nå i år ha det blitt lite kjøring ca 50 timer. Tenker å skifte motorolje, men ikke oljefilter etter bare 50 timer. 

Skfte olje på gearet (sae 30 motorolje cd) tenker jeg også å stå over.

Vet dette er diskutert i det vide og bredde, men hva praktiserer egentlig båtfolket? 😉

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Jeg gjør også som Hulda, etter boka. Jeg har ikke kompetanse til å overprøve det som står der. En ting er fuktighet som samler seg i olje og filter, noe annet er dokumentasjon om jeg en gang skal selge båten. Har kjøpt båter 2 ganger nå, og må si at om jeg igjen skal kjøpe og det står mellom to båter, så tar jeg den der eier har vært nøye med vedlikeholdet og ikke har overlatt noe til tilfeldighetene. Uansett, er det en som har skiftet av og til og ikke har vært så nøye, så holder jeg meg langt unna den båten. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Jeg har en gammel motor, faktisk 34 år gammel som går som en klokke. Mange sier at med en så gammel motor gidder de ikke å skifte olje og filtre så ofte, men jeg tenker motsatt. Jeg har tenkt å ha denne motoren i maaange år til, og da trenger den ekstra godt stell. Dermed er rutinen å bytte olje og filter for diesel og olje hver høst.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg pleide å skifte oljefilter hvert andre år (dvs etter ca 120-150 timer) men olje hvert år. Om jeg var under 50 motor-timer så utsatte jeg oljeskiftet en gang også.... Grov-diesel-filter hvert år (rett før ferien), fin filter hvert andre år.

 

Men til det andre spørsmålet: Etter å ha skiftet et gir og hatt det til vurdering hos Progress Ingeniørfirma skiftet jeg (etter det) olje på gearet hvert eneste år uavhengig av antall timer. Det gir en grei indikasjon på tilstanden  når sil / filter undersøkes årlig. Ble fortsatt overrasket over hvor mye grums gearene (jeg hadde hydrauliske kasser) la igjen i olja hvert år når jeg først begynte å skifte hver år. En 20 liters dunk med riktig olje på gearene (jeg hadde to motorer) varer jo i 5-6-7 år, så kostnaden er liten, og det tar forholdsvis lite tid. 

Link to post

Min ZF45A har ikke plugg i bunnen, så vidt jeg kan se. Nå er det innmari trangt nedi der. Jeg må suge ut gjennom påfyllingen. Mener å huske at jeg får ut rundt 1,5 liter. ATF Dexeron II eller III. Det er et paradoks med disse kassene. I BMW'en min (bil) sitter det et automatgir fra ZF. Dette giret har seks trinn forover og ett trinn revers. I henhold til BMW skal det aldri skiftes olje på dette giret, 'lubricated for life'. Så kommer det jo an på hvor lenge dette livet skal vare. ZF, på sin side, anbefaler 80 000 km eller 8 år. Og merk at et slikt gir også har en converter, en 'turbin', som smøres av samme systemet. Oljevolumet er ca. 7 liter. Derfor virker det overkill å bekymre seg om man skal skifte olje årlig på en ZF45, som egentlig lever et svært mye lettere liv enn automaten i en bil. Og giret i båten min blir stort sett engasjert, og så rusler det timer, før neste gang det blir giret med. Stort sett går giret mitt med last på rundt 50 hk og 1700 rpm. Kontinuerlig (yrkes)drift er giret rated til 133 hk @3200 rpm. Lystbåtspec.: 347 hk @ 5500 rpm. Om jeg hopper over et år eller fire, det bekymrer meg ikke. 

Link to post

Om jeg av en eller annen grunn måtte velge mellom å bytte olje eller filter ville jeg byttet filter. Både på motor og gir. Dog, mitt prinsipp er å bytte begge deler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Medlemmet @Motordoktoren beskrev i sin tid hvordan han vedlikeholdt smøreolje på sine bil-motorer.

Han presiserte at det var hva han gjorde og tok ikke ansvar om andre fulgte hans måte å gjøre det på.

 

Kortversjon: Byttet oljefilter på skiftintervaller. Byttet aldri olje, kun etterfylte for å kompensere for forbruk.

Hadde også fått analysert olje som viste at den ikke var langt fra "utslitt" selv etter lang tids bruk.

Interessant filosofi, men jeg tør ikke å følge den. Med 4,5 liter olje på motor er det ikke oljeskift som knekker økonomien min.

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...