Stephan Startet 27.September.2020 Del på Facebook Startet 27.September.2020 Jeg har en 36 HK BMC-diesel i min Hanto. Det står at oljepåfyllingslokket må byttes med jevne intervaller da filteret i lokket ikke kan rengjøres. Det nåværende lokket har sittet der l-e-e-enge! Er det noen her som vet hvor man får kjøpt et slikt? Er det ikke et firma i Bergen som har litt deler til denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Hei. Du mener sikkert KD Trading https://www.kdtrading.no/bmc-leyland/oljepaafyllings-lokk-bmc Hvis dette er feil type, se om ASAP supplies i UK har. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Grimme Elling Svart 28.September.2020 Del på Facebook Svart 28.September.2020 Jeg har samme motor, men ikke sett noe filter i lokket. Og mitt lokk har også sittet der lenge. Jeg har heller ikke sett denne merknaden i de manualene jeg har funnet til motoren (eller så har jeg ikke forstått hva som menes). Litt vanskelig å se logikken i det, synes jeg. Er det flere typer lokk, da? Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 28.September.2020 Del på Facebook Svart 28.September.2020 Sto om det i manualen på min BMC 2.52. «Breather cap» eller noe sånt. Var vel ikke byttet noen gang den heller tipper jeg. Neppe særlig kritisk. Motorene satt i lastebiler, London taxi og diverse kjøretøy der støv og skitt var mer aktuelt enn under dørken på en båt. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Grimme Elling Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Hmmm, ja. Og på de mindre 1,5 liters-motorene som trådstarter og undertegnede har, så er det vel et veivhusventilasjonsrør med forbindelse til toppdekselet like ved siden av påfyllingslokket, som også er tilsluttet motorens luftinnsug, Dermed burde en sånn "breather"-funksjon i lokket være overflødig. Som sagt så sliter jeg med å se logikken, og kommer ikke til å skifte lokket mitt, ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Ikke kritisk dette nei , men se bildet som Sandebukta har linket til. Der ser du en rund spalte i lokket som slipper ut overtrykk. I lokkets underside er det et hull du kan blåse i og da skal lufta komme ut i spalten. Filteret er innebygd i lokket og skal hindre at olje blåses ut. Men som Grimme Elling skriver er det også ventilasjon lenger nede på blokka via en boks og slange som går til luftfilter. Om lokket blir tett vil luft gå ut via denne boksen. Det er åpent opp til toppdekslet via kanalene til ventilstagene så det er altså ingen krise om lokket er tett, men luftingen blir enda bedre om ventilasjonen i lokket er åpen, men altså ingen krise dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Det vanlige på eldre motorer er luft inn via påfyllingslokk og ut via veivhusventilasjon på siden (til innsug) Så dette filteret skal kun rense luft inn, og i båt er denne sjelden spesielt støvete. Jeg ville prøvd å blåse i den for å se om luften kommer greit gjennom. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stephan Svart 29.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2020 KD Trading opplyser at de bare har en type lokk, det som vises på nettsiden. Inntil for 10 år siden hadde de to, men det ene har ikke vært å få tak i siden Det fremgikk ikke av svaret om det de har nå passer til min Leyland diesel 36 HK, 1,8 liter. Men i manualen til den mariniserte utgaven av motoren står det at lokket har innebygget filter som ikke kan rengjøres og at det er "viktig" at det skiftes årlig. Så det er vel ikke annet å gjøre enn å fortsette med det gamle lokket. Den samme motoren satt i sin tid i Bedford lastebiler. Det er vel riktig som en i tråden påpekte at forholdet på støvete veier er nokså annerledes enn miljøet under dørken i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.