larole Startet 27.September.2020 Del på Facebook Startet 27.September.2020 Har aldri skiftet olje før, og prosedyren sier overraskende nok ikke at man skal fylle olje i filteret når man også bytter dette. Hva praktiserer dere? Det er en Cummins Mercruiser 2,8 QSD Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Sitter filteret slik plassert at man kan montere det fylt med olje, bør du gjøre det. Når du starter opp vil oljen raskere komme frem til lagre osv. Husk å fukte gummipakningen med litt olje før du skrur det på. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 De fleste båter har et påfyllingslokk på toppen av toppdeksel, fylling via filter har ikke jeg hørt om før men betyr ikke at det ikke eksisterer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 På GM'en blir det et himla søl. På pizzabilen vil oljen rennet ut på gulvet. På BMW'en vil oljen renne rett tilbake til bunnpannen. På disse tre motorene blir oljefilteret montert tørt. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Nei. Sett inn nytt, tomt filter. Fyll olje på motoren til øverst nivåmerke på peilepinnen og start opp med forsiktig turtall slik at oljetrykket kommer raskt, men uten å ruse. Stopp motor når du ser oljetrykket er ok (varsellampe sloknet/oljetrykksmåler ok). Vent 5 minutter og sjekk peilepinnen/ etterfylle til riktig nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Jo. QSD har plugg i filterhus. Fyll opp med olje. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Generelt skal man ikke fylle olje i filteret, og gjør man det skal man sette en propp i det midterste hullet (det med gjenger) slik at man fyller filteret via de ytre hullene. Det er fordi da risikerer man ikke å få urenheter inn i smørekanalene fra selve fyllingen av filteret. Som du skjønner bli dette tungvint og poteniselt sølete. Hva står det i manualen? Om dette hadde vært kritisk, kan jeg garantere at det hadde stått noe om det der. En vanlig motor tåler å gå noen sekunder på tomgang uten nevneverdig oljetrykk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lazyjack Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Veldig mange motorer har oljefilter som er skrudd inn horisontalt. Da sier det seg selv at det ikke er mulig å fylle filteret på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Mine motorer hadde 2 stk store filtre skrudd oppover (dvs ikke oljesøl ved å fylle dem). Jeg fylte dem opp - gikk vel over en liter på hver motor bare i filtrene. Mener det også sto i manualen (Volvo Penta TAMD 60C), kan ikke tro at jeg begynte med det av meg selv. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 27.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2020 1 hour ago, nomen said: Generelt skal man ikke fylle olje i filteret, og gjør man det skal man sette en propp i det midterste hullet (det med gjenger) slik at man fyller filteret via de ytre hullene. Det er fordi da risikerer man ikke å få urenheter inn i smørekanalene fra selve fyllingen av filteret. Som du skjønner bli dette tungvint og poteniselt sølete. Hva står det i manualen? Om dette hadde vært kritisk, kan jeg garantere at det hadde stått noe om det der. En vanlig motor tåler å gå noen sekunder på tomgang uten nevneverdig oljetrykk. Det nevnes ikke et ord om å fylle i filteret i manualen, så da kommer jeg ikke til å gjøre det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Kinner alltid motoren på starteren uten tenning til jeg har oljetrykk etter oljebytte. Fyller ikke noe i filter på forhånd. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Worry II Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Hvor lenge må du kinne da ? Og hvorfor gjør du det ? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Det er snakk om inntil 5 sekunder før oljetrykkslampa slukker. Jeg skiftet olje i går og glemte meg så motoren startet med en gang, og alarmen ulte vel i ca 3 sekunder tenker. Om årsaken så oppgir Yanmar dette: "Når motoren brukes for første gang eller det er lenge siden den har vært i bruk, vil ikke smøreoljen være skikkelig fordelt over alle delene. Dersom motoren startes i denne tilstanden, kan det føre til motorhavari. Etter en lang periode uten bruk, må du fordele smøreolje på hver del ved å kjøre på startmotoren. Det gjøres ved å følge denne fremgangsmåten før motoren settes i gang:" Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Tørt filter. Olje på pakningen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Ved å fylle filteret før bruk korter du ned de sekundene motoren er uten smøring etter oppstart da oljepumpa bruer litt tid på å fylle filterene. Evt. fylling av filter før bruk skal alltid foregå gjennom hullene i ytterringen da dette er innløpet. Utløp ligger i senter. Dette er ikke kritisk og metoden medfører også fallgruver. Men er du en nøyaktig og rensling fyr som følger oppskrifta og det gir deg en god følelse å korte ned tiden motoren går uten smøring etter filterbytte så er jo dette greit. I praksis varmkjører de aller fleste motoren før oljebytte og motoren er følgelig ikke uten smørolje i systemet når den startes en halvtime senere med ny olje. Den vil derimot være uten trykksmøring i noen sekunder og det er som nevnt ikke kritisk. Å følge manualen er uansett en god ting, manualens instruksjoner overstyrer alltid andre rutiner og vaner man har lagt seg til i de tilfeller den sier noe motsatt enn det man tenker da det griper direkte inn i garantibetingelsene. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 28.September.2020 Del på Facebook Svart 28.September.2020 Olevine skrev for 16 timer siden: Det er snakk om inntil 5 sekunder før oljetrykkslampa slukker. Jeg skiftet olje i går og glemte meg så motoren startet med en gang, og alarmen ulte vel i ca 3 sekunder tenker. Om årsaken så oppgir Yanmar dette: "Når motoren brukes for første gang eller det er lenge siden den har vært i bruk, vil ikke smøreoljen være skikkelig fordelt over alle delene. Dersom motoren startes i denne tilstanden, kan det føre til motorhavari. Etter en lang periode uten bruk, må du fordele smøreolje på hver del ved å kjøre på startmotoren. Det gjøres ved å følge denne fremgangsmåten før motoren settes i gang:" Det du siterer fra boka gjelder når båten har ligget "et halvt år" i opplag og rent fra seg, ikke ved oljebytte da motoren er lunka og alle deler fortsatt har en oljefilm på seg. Mitt oljefilter er montert nedover, altså umulig å fylle på forhånd. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Hulda Svart 28.September.2020 Del på Facebook Svart 28.September.2020 Uansett, mine tre dieselmotorer kan ikke kjøres på selvstarter uten at de starter. Jeg må i så fall koble vekk/korrupere dieseltilførselen. Hvilket for to av motorene vil resultere i feilmodus som må resettes. BMW'en (bil) er den mest grinete av dem. Da jeg startet den på forsommeren, etter at den hadde stått lagret siden ettersommeren i fjor, brummet den igang. Som om den ikke hadde stått mer enn et par dager. Og den motoren er kjapp til å gi feilmeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 28.September.2020 Del på Facebook Svart 28.September.2020 På kurs hos Cummins i Belgia ble vi opplært til å fylle oljefiltrene 2/3 fulle før montering for å hindre lagerskade (qsl9 og qsm11). Jeg har alltid gjort det men vet også om mange som har gitt F, uten at det noen gang har gitt følger. Hvis filteret er stort og det sitter slik at det kan forfylles uten søl så kan du jo vurdere det. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 pobre gringo skrev On 28.9.2020 at 17.43: På kurs hos Cummins i Belgia ble vi opplært til å fylle oljefiltrene 2/3 fulle før montering for å hindre lagerskade (qsl9 og qsm11). Jeg har alltid gjort det men vet også om mange som har gitt F, uten at det noen gang har gitt følger. Hvis filteret er stort og det sitter slik at det kan forfylles uten søl så kan du jo vurdere det. Har hatt servicefolk fra Cummins ombord på noen hjelpemotorer ved en anledning som garanti-jobb og det du skriver her stemmer godt. De fylte de nye filterene begge gangene, etter at motorene hadde vært tømt for olje for annet arbeid og det ble foretatt olje/filterskift samtidig før oppstart. Dette gjaldt VTA28-G5, en motor som raser rett opp i 1800 rpm for å klare synkroniseringskravet umiddelbart etter oppstart når den er montert som hjelpemotor. Så det er nok årsaken til oppfyllingen. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 De fleste dieselmotorer har et oljekretsløp som starter i bunnpannen med oljepumpen. Den pumper oljen gjennom motorens vitale deler og returnerer via oljefilteret til bunnpannen. Så lenge du har nok olje i bunnpannen trenger ikke oljefilteret å fylles opp før montering. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 (redigert) Traale skrev 23 minutter siden: De fleste dieselmotorer har et oljekretsløp som starter i bunnpannen med oljepumpen. Den pumper oljen gjennom motorens vitale deler og returnerer via oljefilteret til bunnpannen. Så lenge du har nok olje i bunnpannen trenger ikke oljefilteret å fylles opp før montering. Hmm. Det var ikke det jeg lærte på skolen. Det jeg lærte var at oljen går fra pumpen, så til filter, så motorens smørepunkter får ren, filtrert olje. Var ikke klar over at set finnes diesel-motorer som sender ufiltrert olje ut til amørepunkter. Slik som dette. Oljetrykk-bryteren er plassert etter filteret, så av den grunn ingen oljetrykk før filteret er fult. Redigert 29.September.2020 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Der har vel du helt rett. Det var helst gamle diesler som pumpet oljen direkte inn i motoren. Moderne motorer går selvfølgelig gjennom filter først. Men hvorfor har da mange filteret stående med bunnen opp? Da tar det jo tid å fylle filteret ved hver start. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Eg har i min tid som Landbruksmekaniker aldri fylt opp filter ved skift på noen traktor. Eg har jobbet ein del med Fiat (ivecomotor) som har filtrene stående med bunnen opp. På disse hører du at oljetrykket ikke er der ved oppstart🙈 Men det er til gjengjeld dei motorene der har vert minst tull med.. Vanlig i dag er at der filter er montert med bunnen opp så er der ein tilbakeslagsventil i filteret som hindrer oljen å renne ut av filteret. Dette gjelder og motorer med innsatsfilter, der er det heller ikke mulig å forfylle filter. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.