Jump to content

Fyller man olje også direkte i oljefilter ved skift av motorolje?


larole

Recommended Posts

Generelt skal man ikke fylle olje i filteret, og gjør man det skal man sette en propp i det midterste hullet (det med gjenger) slik at man fyller filteret via de ytre hullene.

Det er fordi da risikerer man ikke å få urenheter inn i smørekanalene fra selve fyllingen av filteret.

 

Som du skjønner bli dette tungvint og poteniselt sølete.

 

Hva står det i manualen?

 

Om dette hadde vært kritisk, kan jeg garantere at det hadde stått noe om det der.

 

En vanlig motor tåler å gå noen sekunder på tomgang uten nevneverdig oljetrykk.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
1 hour ago, nomen said:

Generelt skal man ikke fylle olje i filteret, og gjør man det skal man sette en propp i det midterste hullet (det med gjenger) slik at man fyller filteret via de ytre hullene.

Det er fordi da risikerer man ikke å få urenheter inn i smørekanalene fra selve fyllingen av filteret.

 

Som du skjønner bli dette tungvint og poteniselt sølete.

 

Hva står det i manualen?

 

Om dette hadde vært kritisk, kan jeg garantere at det hadde stått noe om det der.

 

En vanlig motor tåler å gå noen sekunder på tomgang uten nevneverdig oljetrykk.

 

 

Det nevnes ikke et ord om å fylle i filteret i manualen, så da kommer jeg ikke til å gjøre det :-)

Link to post

Det er snakk om inntil 5 sekunder før oljetrykkslampa slukker. Jeg skiftet olje i går og glemte meg så motoren startet med en gang, og alarmen ulte vel i ca 3 sekunder tenker. 

Om årsaken så oppgir Yanmar dette: 

 

"Når motoren brukes for første gang eller
det er lenge siden den har vært i bruk, vil
ikke smøreoljen være skikkelig fordelt over
alle delene. Dersom motoren startes i
denne tilstanden, kan det føre til
motorhavari.
Etter en lang periode uten bruk, må du
fordele smøreolje på hver del ved å kjøre
på startmotoren. Det gjøres ved å følge
denne fremgangsmåten før motoren settes
i gang:"

Link to post

Ved å fylle filteret før bruk korter du ned de sekundene motoren er uten smøring etter oppstart da oljepumpa bruer litt tid på å fylle filterene. Evt. fylling av filter før bruk skal alltid foregå gjennom hullene i ytterringen da dette er innløpet. Utløp ligger i senter.

 

Dette er ikke kritisk og metoden medfører også fallgruver. Men er du en nøyaktig og rensling fyr som følger oppskrifta og det gir deg en god følelse å korte ned tiden motoren går uten smøring etter filterbytte så er jo dette greit.

 

I praksis varmkjører de aller fleste motoren før oljebytte og motoren er følgelig ikke uten smørolje i systemet når den startes en halvtime senere med ny olje. Den vil derimot være uten trykksmøring i noen sekunder og det er som nevnt ikke kritisk. Å følge manualen er uansett en god ting, manualens instruksjoner overstyrer alltid andre rutiner og vaner man har lagt seg til i de tilfeller den sier noe motsatt enn det man tenker da det griper direkte inn i garantibetingelsene.

Link to post
Olevine skrev for 16 timer siden:

Det er snakk om inntil 5 sekunder før oljetrykkslampa slukker. Jeg skiftet olje i går og glemte meg så motoren startet med en gang, og alarmen ulte vel i ca 3 sekunder tenker. 

Om årsaken så oppgir Yanmar dette: 

 

"Når motoren brukes for første gang eller
det er lenge siden den har vært i bruk, vil
ikke smøreoljen være skikkelig fordelt over
alle delene. Dersom motoren startes i
denne tilstanden, kan det føre til
motorhavari.
Etter en lang periode uten bruk, må du
fordele smøreolje på hver del ved å kjøre
på startmotoren. Det gjøres ved å følge
denne fremgangsmåten før motoren settes
i gang:"

 

Det du siterer fra boka gjelder når båten har ligget "et halvt år" i opplag og rent fra seg, ikke ved oljebytte da motoren er lunka og alle deler fortsatt har en oljefilm på seg. 

Mitt oljefilter er montert nedover, altså umulig å fylle på forhånd.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Uansett, mine tre dieselmotorer kan ikke kjøres på selvstarter uten at de starter. Jeg må i så fall koble vekk/korrupere dieseltilførselen. Hvilket for to av motorene vil resultere i feilmodus som må resettes. BMW'en (bil) er den mest grinete av dem. Da jeg startet den på forsommeren, etter at den hadde stått lagret siden ettersommeren i fjor, brummet den igang. Som om den ikke hadde stått mer enn et par dager. Og den motoren er kjapp til å gi feilmeldinger. 

Link to post

På kurs hos Cummins i Belgia ble vi opplært til å fylle oljefiltrene 2/3 fulle før montering for å hindre lagerskade (qsl9 og qsm11). Jeg har alltid gjort det men vet også om mange som har gitt F, uten at det noen gang har gitt følger. 

 

Hvis filteret er stort og det sitter slik at det kan forfylles uten søl så kan du jo vurdere det.

Link to post
pobre gringo skrev On 28.9.2020 at 17.43:

På kurs hos Cummins i Belgia ble vi opplært til å fylle oljefiltrene 2/3 fulle før montering for å hindre lagerskade (qsl9 og qsm11). Jeg har alltid gjort det men vet også om mange som har gitt F, uten at det noen gang har gitt følger. 

 

Hvis filteret er stort og det sitter slik at det kan forfylles uten søl så kan du jo vurdere det.

 

Har hatt servicefolk fra Cummins ombord på noen hjelpemotorer ved en anledning som garanti-jobb og det du skriver her stemmer godt. De fylte de nye filterene begge gangene, etter at motorene hadde vært tømt for olje for annet arbeid og det ble foretatt olje/filterskift samtidig før oppstart.

 

Dette gjaldt VTA28-G5, en motor som raser rett opp i 1800 rpm for å klare synkroniseringskravet umiddelbart etter oppstart når den er montert som hjelpemotor. Så det er nok årsaken til oppfyllingen.

Link to post
Traale skrev 23 minutter siden:

De fleste dieselmotorer har et oljekretsløp som starter i bunnpannen med oljepumpen.

Den pumper oljen gjennom motorens vitale deler og returnerer via oljefilteret til bunnpannen.

Så lenge du har nok olje i bunnpannen trenger ikke oljefilteret å fylles opp før montering.

Hmm. Det var ikke det jeg lærte på skolen.

Det jeg lærte var at oljen går fra pumpen, så til filter, så motorens smørepunkter får ren, filtrert olje. Var ikke klar over at set finnes diesel-motorer som sender ufiltrert olje ut til amørepunkter. 

Slik som dette. Oljetrykk-bryteren er plassert etter filteret, så av den grunn ingen oljetrykk før filteret er fult. 

 

 

IMG_0018.PNG

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Eg har i min tid som Landbruksmekaniker aldri fylt opp filter ved skift på noen traktor.

 

Eg har jobbet ein del med Fiat (ivecomotor) som har filtrene stående med bunnen opp.

På disse hører du at oljetrykket ikke er der ved oppstart🙈

Men det er til gjengjeld dei motorene der har vert minst tull med..

 

Vanlig i dag er at der filter er montert med bunnen opp så er der ein tilbakeslagsventil i filteret som hindrer oljen å renne ut av filteret.

Dette gjelder og motorer med innsatsfilter, der er det heller ikke mulig å forfylle filter.

 

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...