NHagen Startet 27.September.2020 Link til dette innlegget Startet 27.September.2020 Hei jeg lurer på om man må stenge kjølevanns kranene på slangene fra motor til varmtvannsbereder når vannet er varmt. I min båt en schaefer 290 står det skrevet på et merke at disse kranene må stenges etter en times kjøring. Har tenkt til å flytte berederen og da blir kranene vriene å komme til. Kan ikke forstå at ikke disse bare kan stå oppe hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 De kan uten problemer stå åpne hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 (redigert) Det er vel ment at ikke vannet skal varmes opp med stengte kraner da vannet ekspanderer når det varmes opp. Kanskje..... Redigert 27.September.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Lazyjack skrev 7 minutter siden: Det er vel ment at ikke vannet skal varmes opp med stengte kraner da vannet ekspanderer når det varmes opp. Kanskje..... Det burde jo helle være motsatt. Hos meg står den ene krana allid åpen slik at varmtvannssløyfa har dirkte forbindelse til motorens ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fantino Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Har aldri rørt de kranene på noen av mine båter og merkelig nok har det ikke hatt noen skumle konsekvenser. Blir jo skralt med varmtvann om en glemmer å åpne igjen også?.. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Jeg har også en Schaefer 290 med samme merking. Kranene skal stenges om man kjører lenge. Jeg antar dette er for å forhindre at vannet i varmtvannstanken skal koke om motoren blir veldig varm, uten at jeg er sikker på det. Jeg flyttet forøvrig min varmtvannstank over på babord side for at båten ikke skal helle mot styrbord når den ligger stille. Nå ligger den helt rett. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Skal jo være sikkerhetsventil på ferskvanns siden. Så lenge den fungere vil det aldri bli for mye trykk, sjøl om vannet varmes opp. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Swingswong skrev for 4 timer siden: Jeg har også en Schaefer 290 med samme merking. Kranene skal stenges om man kjører lenge. Jeg antar dette er for å forhindre at vannet i varmtvannstanken skal koke om motoren blir veldig varm, Regner med fabrikken sikrer seg med å stenge en kran, kjører en hardt og lenge kan kjølekapasiteten bli satt på prøve hvis en sper på med 90° C vann fra varmtvannsbereder. min Ford kan kjøres på 1800 omd. hele dagen termostaten på 90° C øker jeg opp til 2200 omd stiger temperaturen sakte stenger jeg en kran til varmtvannsbereder synker den til 90°. Det er bare en fordel å stenge en kran til varmtvannsbereder da holder den 90° til en tapper. med en del saktekjøring før en legger til kai har tempen en tendens til å synke på kjølevannet og varmtvannsbereder med åpene kraner. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vaagen Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 (redigert) Roger jo skrev 23 minutter siden: øker jeg opp til 2200 omd stiger temperaturen sakte stenger jeg en kran til varmtvannsbereder synker den til 90°. Det skjønner jeg ikke, varmtvannet blir da ikke varmere enn kjølevannet? Jeg tenker slik, at varmtvannstanken bidrar til kjølingen av motoren, selv om effekten avtar, når varmtvannet nærmer seg samme temperatur som kjølevannet. Hva er det jeg misforstår? Redigert 29.September.2020 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Roger jo Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Vaagen skrev 5 minutter siden: Det skjønner jeg ikke, varmtvannet blir da ikke varmere enn kjølevannet? Jeg tenker slik, at varmtvannstanken bidrar til kjølingen av motoren, selv om effekten avtar, når varmtvannet nærmer seg samme temperatur som kjølevannet. Hva er det jeg misforstår? Ikke god til å forklare,, Rett det, vannet i varmtvannsbereder følger temp på ferskvannkrets. jeg har breder på ca 300l på 90° C det vannet sirkulerer på motoren og ved 2200omd har jeg for " liten kjøler " til at den holder tempen på motoren på 90° , med inn spedd 90° vann fra breder. Derfor stenge til varmtvannsbereder og det blir nok kjølekapasitet for bare å kjøle motor. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Roger jo skrev for 2 timer siden: Regner med fabrikken sikrer seg med å stenge en kran, kjører en hardt og lenge kan kjølekapasiteten bli satt på prøve hvis en sper på med 90° C vann fra varmtvannsbereder. min Ford kan kjøres på 1800 omd. hele dagen termostaten på 90° C øker jeg opp til 2200 omd stiger temperaturen sakte stenger jeg en kran til varmtvannsbereder synker den til 90°. Det er bare en fordel å stenge en kran til varmtvannsbereder da holder den 90° til en tapper. med en del saktekjøring før en legger til kai har tempen en tendens til å synke på kjølevannet og varmtvannsbereder med åpene kraner. Dette her er jo bare tull. Kjølebehovet til motoren er ikke større enn den varmeenergien motoren tilfører inn til systemet og den ekstra kretsen med varmtvannsberederen er jo kun en forstørring av varmtvannskretsen. Den endrer jo ikke kjølebehovet til motoren, tvert imot da det er varmetap i kretsen. Og sist men ikke minst, stenges begge kranene på vannsiden i et 100% et fylt system er jo systemet stumfylt og da vil det jo sprenges om det varmes opp ytterligere. Sikkerhetsventilen står på tappesiden, ikke på kjølevannssiden så ved full avstenging av varmtvannstanken har væska i rørene ingen volum å ekspandere på. Og ekspandere vil den definitivt om den oppvarmes og da ryker det svakeste leddet. Så å stenge inne deler av kjølevannskretsen til motoren i varmtvannsberederen med to avstengingsventiler uten ekspansjonsventil anbefales IKKE. Skal du stanse sirkulasjonen gjennom berederen, steng kun EN ventil. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 (redigert) Chiefengineer skrev 1 time siden: Dette her er jo bare tull. Det samme har jeg også tenkt . . . . Men jeg leser også at noen virkelig erfarer at temperaturen på motoren stabiliserer seg eller synker når de stenger av sirkulasjonen til berederen. Og jeg tror ikke lenger at de tuller . . Forklaringen kan være at sirkulasjonen gjennom berederen bidrar effektivt til kjøling til å begynne med, men når vannet der har oppnådd full temperatur er den kjøleeffekten ganske minimal. Når du så stenger sirkulasjonen gjennom den utvendige kretsen vil vannhastigheten øke gjennom varmeveksleren på motoren slik at den blir mer effektiv. Det gir en øket kjøleeffekt som mer enn kompenserer for den tapte kjøleeffekten fra den utvendige kretsen. Tipper motorfabrikanten har erfart dette. Chiefengineer skrev 1 time siden: Skal du stanse sirkulasjonen gjennom berederen, steng kun EN ventil. Her er jeg helt enig, og det er slik jeg praktiserer det. Redigert 29.September.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mons Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Kjølevannet mellom to stengte kraner på varmtvannstanken øker ikke i temperatur og vil ikke utvide seg. Blir kanskje litt undertrykk når det kjøles ned igjen. Vannet som går igjennom varmtvannstank evt varmeapparat tas vel ut før termostaten og slippes inn igjen rett i blokka. Da blir dete en parallellkobling med kjøleren som gjør at feks 1/3 av kjølevannet pumpa pumper igjennom systemet ikke går igjennom kjøleren. Når pumpa da er dimensjonert akkurat for å gi nok kjøleveskesirkulasjon igjennom kjøleren bir det varmere. Slår du på varmeapparatet for fullt kjøler det ganske godt. Mange varmeapparat gir 10 kw ved 90 grader, og det er betydelig kjøling. Kanskje nok til å kjøre en 100 hester på litt turtall uten at sjøvannet sirkulerer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Roger jo Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Dette her er jo bare tull. Kjølebehovet til motoren er ikke større enn den varmeenergien motoren tilfører inn til systemet og den ekstra kretsen med varmtvannsberederen er jo kun en forstørring av varmtvannskretsen. Den endrer jo ikke kjølebehovet til motoren, tvert imot da det er varmetap i kretsen. Og sist men ikke minst, stenges begge kranene på vannsiden i et 100% et fylt system er jo systemet stumfylt og da vil det jo sprenges om det varmes opp ytterligere. Sikkerhetsventilen står på tappesiden, ikke på kjølevannssiden så ved full avstenging av varmtvannstanken har væska i rørene ingen volum å ekspandere på. Og ekspandere vil den definitivt om den oppvarmes og da ryker det svakeste leddet. Så å stenge inne deler av kjølevannskretsen til motoren i varmtvannsberederen med to avstengingsventiler uten ekspansjonsventil anbefales IKKE. Skal du stanse sirkulasjonen gjennom berederen, steng kun EN ventil. Sjelden jeg er uenig i det du skriver, men her er det ........... Er det Tull at en kjølekrets som får tilført 90° varmtvann fra varmtvannsberederen ikke har noen betydning,?? Veksleren må fjerne den varmen i tillegg til det motoren lager, Min kjølekrets er balanse. opp til 1800 omd øker jeg til 2200 omd er kjøleren for liten hvis jeg ikke stenger sirkulasjon til varmtvannsberederen. Har bare sakt at en stenger en kran. Hva er det som kan sprenges hvis en hadde stengt begge ventiler til breder? Da må du vell koke varmtvannsberederen med 220V kolbe. Jeg har 12 mm syrefaste rør trykklasse 160bar så de holder begge veier. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Roger jo skrev for 1 time siden: Da må du vell koke varmtvannsberederen med 220V kolbe. Det er mange av oss som varmer vann med landstrøm. Da er det en god vane og alltid ha varmesløyfa koblet til motorens ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) NilsPils skrev for 8 timer siden: Det er mange av oss som varmer vann med landstrøm. Da er det en god vane og alltid ha varmesløyfa koblet til motorens ekspansjonstank. Forstår ikke hvor du vill hen. Men det er fordel det hvis en vil ha varmtvann når en skal forflytte seg til neste sted å åpne den ene krana en har stengt . Til @ NHagen sett inn en magnetventil., hvis du har behov for å stenge en kranen ,noe en normalt ikke har. Redigert 30.September.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Roger jo skrev 7 minutter siden: Forstår ikke hvor du vill hen. Det første jeg vanligvis gjør når jeg kommer til båten er å koble på landstrøm for å få varme og varmt vann. Varmesløyfa gjennom berederen er da koblet til motorens ekspansjonstank når minst den ene krana er åpen. Evt. varmeutvidels i systemet vil da kompenseres uten at det eventuelt dannes overtrykk (eller undertrykk når vannet blir kaldt igjen). Dette mener jeg er en god vane, uten at jeg forventer noe stort problem om jeg skulle ha stengt alle kraner. Vanligvis kjører jeg konstant med begge kraner åpne og har ikke hatt neoe problem med det. Redigert 30.September.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) NilsPils skrev 1 time siden: Dette mener jeg er en god vane, uten at jeg forventer noe stort problem om jeg skulle ha stengt alle kraner. Vanligvis kjører jeg konstant med begge kraner åpne og har ikke hatt neoe problem med det. mons skrev for 11 timer siden: Kjølevannet mellom to stengte kraner på varmtvannstanken øker ikke i temperatur og vil ikke utvide seg. Blir kanskje litt undertrykk når det kjøles ned igjen. Vannet som går igjennom varmtvannstank evt varmeapparat tas vel ut før termostaten og slippes inn igjen rett i blokka. Da blir dete en parallellkobling med kjøleren som gjør at feks 1/3 av kjølevannet pumpa pumper igjennom systemet ikke går igjennom kjøleren. Når pumpa da er dimensjonert akkurat for å gi nok kjøleveskesirkulasjon igjennom kjøleren bir det varmere. Slår du på varmeapparatet for fullt kjøler det ganske godt. Mange varmeapparat gir 10 kw ved 90 grader, og det er betydelig kjøling. Kanskje nok til å kjøre en 100 hester på litt turtall uten at sjøvannet sirkulerer. Forden min har uttaket i "Toppen " og retur til ekspansjonstanken via et varmeapparat fra en Ford transitt og bereder. Det er ikke nok med to 70mm kanaler på tilsamman 70 cm lengde å trekke ut nok varme (til et tørkeskap og kahytt),. må kneble begge (varme og bereder) ved full fart, i år 2 ganger av 120 dager. Redigert 30.September.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 mons skrev for 11 timer siden: Kjølevannet mellom to stengte kraner på varmtvannstanken øker ikke i temperatur og vil ikke utvide seg. Blir kanskje litt undertrykk når det kjøles ned igjen. Du glemmer at det finnes en elektrisk varmekolbe i de aller fleste varmtvannstanker. Stenger du kranene på et kaldt system og så plugger inn el-kolben så vil du sprenge systemet. Det er bare å prøve. Roger jo skrev for 11 timer siden: Sjelden jeg er uenig i det du skriver, men her er det ........... Er det Tull at en kjølekrets som får tilført 90° varmtvann fra varmtvannsberederen ikke har noen betydning,?? Veksleren må fjerne den varmen i tillegg til det motoren lager, Min kjølekrets er balanse. opp til 1800 omd øker jeg til 2200 omd er kjøleren for liten hvis jeg ikke stenger sirkulasjon til varmtvannsberederen. Har bare sakt at en stenger en kran. Hva er det som kan sprenges hvis en hadde stengt begge ventiler til breder? Da må du vell koke varmtvannsberederen med 220V kolbe. Jeg har 12 mm syrefaste rør trykklasse 160bar så de holder begge veier. Sløyfa til berederen vil ha et større mottrykk enn ferskvannssiden på kjøleren såfremt denne ikke er veldig tett. Om du erfarer denne problemstillingen tenker jeg at det er på tide å rense kjøleren både på sjøvannssiden og på ferskvannssiden for å oppnå de kapasitetene som systemet skal ha. Under alle normale omstendigheter vil kretsen til varmtvannssystemet være et ekstra bidrag til å kjøling av motor, spesielt om du har en defroster tilkoplet (som i realiteten er en ren kjøler). Med ren kjøler, velfungerende thermostat og alle kapasiteter intakte så skal det ikke være noen mulighet for å få temperaturstigning i motor kun ved innkopling av varmtvannsbereder-kretsen. Da ligger det en annen latent feil i systemet. Jeg siktet til et innlegg tidligere når jeg nevnte dette med faren ved å låse inne veskemengde i systemet med to ventiler. Som du skriver så er stenging av en kran helt ok da systemet da kan ekspandere på motorens ekspansjonssystem. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Chiefengineer skrev 28 minutter siden: Under alle normale omstendigheter vil kretsen til varmtvannssystemet være et ekstra bidrag til å kjøling av motor, spesielt om du har en defroster tilkoplet (som i realiteten er en ren kjøler). Med ren kjøler, velfungerende thermostat og alle kapasiteter intakte så skal det ikke være noen mulighet for å få temperaturstigning i motor kun ved innkopling av varmtvannsbereder-kretsen. Da ligger det en annen latent feil i systemet. Skulle gjerne hatt din kommentar til denne teorien. Det forutsetter selvfølgelig at du ikke har defroster innkoblet. NilsPils skrev for 14 timer siden: Forklaringen kan være at sirkulasjonen gjennom berederen bidrar effektivt til kjøling til å begynne med, men når vannet der har oppnådd full temperatur er den kjøleeffekten ganske minimal. Når du så stenger sirkulasjonen gjennom den utvendige kretsen vil vannhastigheten øke gjennom varmeveksleren på motoren slik at den blir mer effektiv. Det gir en øket kjøleeffekt som mer enn kompenserer for den tapte kjøleeffekten fra den utvendige kretsen. Tipper motorfabrikanten har erfart dette. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Chiefengineer skrev 38 minutter siden: Du glemmer at det finnes en elektrisk varmekolbe i de aller fleste varmtvannstanker. Stenger du kranene på et kaldt system og så plugger inn el-kolben så vil du sprenge systemet. Det er bare å prøve. I mitt hode "kan" den teorien holde hvis ett rør med innestengt vann fryser til is. Du kan jo regne ut hvor mye vann utvider seg fra +10 til +80 og hvilke trykk det blir på et volum på 1 l. Chiefengineer skrev 52 minutter siden: Under alle normale omstendigheter vil kretsen til varmtvannssystemet være et ekstra bidrag til å kjøling av motor, spesielt om du har en defroster tilkoplet (som i realiteten er en ren kjøler). Med ren kjøler, velfungerende thermostat og alle kapasiteter intakte så skal det ikke være noen mulighet for å få temperaturstigning i motor kun ved innkopling av varmtvannsbereder-kretsen. Da ligger det en annen latent feil i systemet. Du har helt rett i at det bidrar til kjøling, til vannet i berederen kommer opp til 90° , men etter det blir det en belastning , Ser du ikke den??. Problemet begynte etter at varmtvannsberederen ble montert. og er ikke problem når sirkulasjonen stoppes til varmtvannsberederen. Kjører sirkulasjon med systemrens på 60° på begge sider uten at det blir bedre, ( det er rutine hvert 6 år med impellerbytte.) . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 NilsPils skrev 56 minutter siden: Skulle gjerne hatt din kommentar til denne teorien. Det forutsetter selvfølgelig at du ikke har defroster innkoblet. Den teorien er jeg enig med deg i, men tidsaspekteret henger ikke på greip. Om man forutsetter at man starter på kald motor, lett gange utover havna og øker til marsjfart så snart kjølevannet har oppnådd normal driftstemperatur (etter 8-10 minutter) så har man stabilisert varmen i varmtvannsbereder-kretsen lenge før en time er nådd. Og hva er da vitsen? På en av mine båter hadde jeg en tomotrsinstallasjon der den ene motoren var tilkoplet varmtvannsbereder. Denne hang litt etter den andre motoren på ferskvannstemperaturen under oppkjøring men så snart den var varm holdt motorene prikk lik temperatur under alle belastninger. Jeg gikk ikke rundt å stengte av vannet til varmntvannsberederen for å kompensere for div. forhold for å holde motorene igang eller like. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Du har utvilsom rett i at det blir en belastning, det er jo det du erfarer. Men årsaken ligger i feil på måten kretsen fungerer på. Eller ikke fungerer på. Berederen bidrar ikke med varme. Det er det motoren som gjør. Men med berederen inne i kretsen går det for lite vann gjennom kjøleren din. Berederen bidrar altså med kjøling inntil vannet i den er varmet opp. Så kan du stenge en ventil og du er fornøyd, men rotårsaken har du ikke funnet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Roger jo skrev 4 minutter siden: Du har helt rett i at det bidrar til kjøling, til vannet i berederen kommer opp til 90° , men etter det blir det en belastning , Ser du ikke den??. . Nei det blir ingen belastning i et system som er iorden og har den kapasiteten det skal, enkelt og greit da systemet ikke genererer ekstra varme inn til motor. Om det hadde vært slik hadde ikke motoren vært utstyrt med uttak for overskuddsvarme fra fabrikanten og har du denne problemstillingen må du få utbedret kjølesystemet ditt. Det er en reodor-felgen løsning som kompenserer for andre feil i systemet. Uttaket til overskuddsvarme er ikke så stort at det på noen måte skal påvirke kjølingen til motoren om alt er slik det skal være hos deg. Det er hovedkjøler som under alle omstendigheter skal ta seg av kjølingen av motor under alle belastningsområder, dette er ikke overlatt til inn eller utkopling av påhengt utstyr, det er ingen motorfabrikk som ville tillate noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Roger jo skrev 13 minutter siden: Du kan jo regne ut hvor mye vann utvider seg fra +10 til +80 og hvilke trykk det blir på et volum på 1 l. Du må ikke glemme at rør og beholdere også utvider seg når temperaturen stiger . . Regnestykket blir enda litt mer komplisert dersom du også tar hensyn til at rør og beholder utvider seg når trykket stiger . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.