Roger jo Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Johannes skrev 50 minutter siden: Berederen bidrar altså med kjøling inntil vannet i den er varmet opp. Så kan du stenge en ventil og du er fornøyd, men rotårsaken har du ikke funnet :-) Årsaken er klar den etter min mening Sabben har for liten kjøler, noe SABB ikke innrømte for 30 år siden, men de sa du har for stor bereder, steng til berederen, skal du kjøre med max turtall, Så da så. Redigert 30.September.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Enkel løsning på problem med kjøling på full belastning vil være å la krana stå delvis stengt slik at mer kjølveske tvinges igjennom kjøleren. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Chiefengineer Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Har du en Penta D2 så skal det ikke forefinnes ventiler i det hele tatt i denne kretsen på grunn av faren for overoppheting ved stenging: Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Roger jo skrev for 18 timer siden: Er det Tull at en kjølekrets som får tilført 90° varmtvann fra varmtvannsberederen ikke har noen betydning,?? Veksleren må fjerne den varmen i tillegg til det motoren lager, Hvordan kan det skje at varmtvannsberederen tilfører varme til motoren? Det er vel motsatt inntil varmtvannet er blitt varmt, deretter verken tilfører eller forsvinner det varme av betydning bortsett fra å erstatte varmetapet i berederen. Varmtvannet i sløyfen fra motoren blir bare ikke kjølt ned, den får ikke tilført varme. I så fall har du en ukjent varmekilde et sted som du burde kunne utnytte når motoren ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Roger jo skrev for 23 timer siden: jeg har breder på ca 300l på 90° C det vannet sirkulerer på motoren og ved 2200omd har jeg for " liten kjøler " til at den holder tempen på motoren på 90° , med inn spedd 90° vann fra breder. Jeg håper ikke du lar varmtvannet fra berederen sirkulere i motorens kjølekrets. Det skal vel være i bereden til du trenger det i dusjen eller et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 (redigert) Olevine skrev 1 time siden: Det er vel motsatt inntil varmtvannet er blitt varmt, Her har du helt rett til vannet blir varmt 90° hos meg. Olevine skrev 1 time siden: Varmtvannet i sløyfen fra motoren blir bare ikke kjølt ned, den får ikke tilført varme Ja og Nei. Vannet i sløyfen tilbake til ekspansjonstanken har den temp som vannet berederen , det er den vannmengden som kjøleren ikke greier å kjøle ned når vannet er 90° og jeg øker til 2300 omd så stiger tempen til 92° og jeg stenger til berederen. Derfor sier jeg litt enkelt at berederen tilfører varme til ekspansjonstanken , den mengden blir borte når jeg stenger vannet i sløyfa og temperaturen synker til 90°. kjøleren greier nå jobben, Redigert 30.September.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NHagen Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Jeg er ganske fersk her på forumet, og som båteier av litt større båt enn jolle. Tusen takk for svar og engasjement! Helt fantastisk! Har lest alle svar og konkluderer med at jeg lar begge kranene være oppe. Om temperaturen stiger over det som er normalen på måleren, får jeg vurdere å sette på magnetventil. Er uansett pes å skulle ned i motorrommet etter en times kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.