Jump to content

Drev / olje / impellere OMC - Cobra drev


Windy 7500

Recommended Posts

Har en OMC 5,7 l med Cobra drev. Driver å skal gjøre den klar for vinteren. Har skiftet olje og skal nå kjøre gjennom ferskvann, frostvæske etc. og jeg har noen spørsmål:

 

Det piplet ut noe vann når jeg løsnet bunnproppen ved oljeskift på drevet. Jeg drenerte godt og etterfylte ca 1,5 liter GL5. Jeg ventet litt til lufbobler etc hadde sunket og åpnet bunnpluggen kjapt, ren olje rant da ut. Jeg etterfylte GL5 til ca 1,8 l (som anvist i instruksjonsboken) og oljen ble da mer gråaktig og den "boblet" litt ut av hullet der målepinnen sitter. Dette tyder vel på en vannlekkasje i drevet? Noen råd om hva jeg bør gjøre/sjekke?

 

Neste steg er å kjøre gjennom med ferskvann og frostveske. Jeg har et kar som jeg vil fylle med ferskvann og etterfylle fra hageslangen. Skjønner at motoren må gå seg varm for at termostaten skal åpne og ferskvannet skal gå noen ganger igjennom. Om jeg da stopper motoren, tømmer karet og fyller opp med ferskvann og frostveske antar jeg at det vil ligge igjen mye vann og frostvæske i karet, da innsuget er godt oppe på "drevstammen". Dette vil være sløsing. Er det andre måter å sørge for å får kjølevæske inn i motoren på?

 

Er det spesielle knep med Cobra drev jeg bør vite om når jeg skal avmontere drevet? Må giret stå i "forward" for å få drevet av?

 

Mange spørsmål dette. Alle svar og innspill mottas med stor takk!

 

Tor

Link to post
Share on other sites

Snurr propellen litt begge veier for å hjelpe lufta oppover. Sjekk nivå dagen etterpå, etterfyll om nødvendig.

 

Det vil være igjen noen dråper her og der innvendig etter gammelolje, som gir "striper" i nyoljen. Om vannet som kom først da du tappet av den gamle oljen, var mer enn 2 spiseskjeer, må du pakke om drevet.

 

Jeg har aldri lyktes med å spyle med klokker, og har heller ikke stor nok stamp. Eneste jeg har oppnådd er å varmkjøre impeller og eksosslanger. Derfor har jeg vent meg til å fjerne sjøvannspumpa fra drevet, og sette hageslangen rett på vekslerens inntak. Fungerer ypperlig. Da får man også drenert såpass at man ikke trenger å slå frostvæske på systemet.

 

Cobra skal stå i fri ved demontering. Ta av propell for å unngå skade, fjern gjennomgangsbolten som holder trimsylindrene og strips opp disse, og da er det 6 mutre igjen...

 

Inspiser om du skal bestille zink eller belger i god tid før våren, husk å bruke fettpressa på både drivknute, styring samt lager i transomen før du monterer til våren igjen.

 

Og for alle del, smør opp leamikken i bakkant av motor som håndterer giring og kill-switcher. Det blir fatalt om girene er feiljustert.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Snurr propellen litt begge veier for å hjelpe lufta oppover. Sjekk nivå dagen etterpå, etterfyll om nødvendig.

 

Det vil være igjen noen dråper her og der innvendig etter gammelolje, som gir "striper" i nyoljen. Om vannet som kom først da du tappet av den gamle oljen, var mer enn 2 spiseskjeer, må du pakke om drevet.

 

Jeg har aldri lyktes med å spyle med klokker, og har heller ikke stor nok stamp. Eneste jeg har oppnådd er å varmkjøre impeller og eksosslanger. Derfor har jeg vent meg til å fjerne sjøvannspumpa fra drevet, og sette hageslangen rett på vekslerens inntak. Fungerer ypperlig. Da får man også drenert såpass at man ikke trenger å slå frostvæske på systemet.

 

Cobra skal stå i fri ved demontering. Ta av propell for å unngå skade, fjern gjennomgangsbolten som holder trimsylindrene og strips opp disse, og da er det 6 mutre igjen...

 

Inspiser om du skal bestille zink eller belger i god tid før våren, husk å bruke fettpressa på både drivknute, styring samt lager i transomen før du monterer til våren igjen.

 

Og for alle del, smør opp leamikken i bakkant av motor som håndterer giring og kill-switcher. Det blir fatalt om girene er feiljustert.

Takk skal du ha.

Får jeg fjernet sjøvannspumpa før jeg tar av drevet?

Med "Pakke om" mener du skifte belger og slanger etc?

Smør om leamikken? Med fett eller olje?

Link to post
Share on other sites

Når gjelder vann i girolja er jeg ingen ekspert, men har hørt at en "spiseskje" vann kan godtas før det trengs overhaling.

Vet at det kan forekomme luftlommer i drevet om ikke riktig prosedyre følges, jeg fyller drevet fra hullet like over kavitasjonsplata, altså ikke fra bunnen. Fyller ca 1,8L og sjekker med peilepinnen på toppen.

 

Om det kommer grå/vannholdig girolje ut her tyder jo dette på at du ikke har fått tømt all olja fra drevet, kanskje noen av disse "luftlommene" hos deg kan inneholde vann?

 

Når det gjelder gjennomkjøring av frostvæske har jeg kjøpt meg an 25L kanne, montert en slangekopling i korken, en slangebit på ca. 1,5 m mellom denne og "øreklokkene" som jeg monterer på drevet.

Kanna plasserer jeg på badeplattformern for å få noe tilsig.

Siden sjøvannpumpa sitter i drevet, lar jeg motoren gå til jeg ser det kommer frostvæske ut av drevet igjen.

 

Må nevnes at jeg har ferskvannskjølt motor, om du har saltvannskjølt motor, bør termostaten fjernes for å slippe å varmkjøre motoren, om dette ikke gjøres er du avhengig av sirkulasjon tilbake i kanna igjen...

Kan evt drenere blokka og fylle denne opp manuelt.

 

For å demontere drevet løsnes tverrpinnen for trim/tilt, samt tre muttrer på hver side, så er det bare å trekke det ut. Mitt drev står i fri når dette gjøres.

 

Mvh

Blue Sky

Link to post
Share on other sites

Under det øverste bakre plastdekselet på drevet (2 små skruer bak peilepinnen på toppen, og 1 ca nede ved trimsylinderfestene) ligger pumpa. Denne er festet med 2 eller 3 skruer, og kan trekkes rett ut. Eller man kan dele den først, ta av lokk og plukke ut impeller. Og ja, dette gjør hvertfall jeg mens drevet henger på båten.

 

Ompakning av drev betyr å bytte alle tetninger i flater hvor vann kan komme inn. Simmeringer på inn og utgående aksel samt tetningsring på girakselen som står i eksoskanalen er vel de viktigste. Samt knutebelg.

 

Sprut 5-56 over hele motoren. Når du monterer drevet til våren, og starter motoren, så må du prøve gira. Viktig at turtallet senkes når giring skjer, og at det ikke er noen ulyder som har kommet siden sist.

 

Om tomgangen synes å være for høy under denne sjekken, så ikke juster. Vent til du er på sjøen...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det finnes en sink under transomen som er lett å overse :smash:

Tusen takk for mange gode innspill, dere er supre. Hva mener Trophy med "Sint under Transomen" ?

 

Har forøvrig kjørt gjennom noen runder med ferskvann i hagen i ettermiddag. Gikk greit med en stor balje. Til helga går drevet av!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...