ne.andersson Startet 27.September.2020 Link til dette innlegget Startet 27.September.2020 (redigert) Hei, jeg har en propell som jeg ønsker å bruke på båten min. Trodde at den hadde standard kon når jeg kjøpte den (brukt) men det viser seg at den er for vid i enden. (tror jeg?) Jeg har 25mm aksling med standard 1:10 kon fra sleipner. Propellen jeg ønsker å bytte til er en foldepropell fra Gori med følgende dimensjoner i konen, 24mm i forkant, konen er 64mm lang og og ca 22mm i bakkant (forstår ikke hvorfor man dreiet til en slik stigning) I følge mine kalkulasjoner så burde vel konen i bakkanten på propellen være 17,6mm om det var standard 1:10 kon? Propellen ble levert med en løs kile men akslingen min har en fast så dette trenger jeg vel ikke så langt at den passer med kilen som er standard? Så til spørsmålene mine Er det noen måte å få montert/installert en innsats i propellen sin kon eller noe lignende sånn at den kan brukes på min aksling med standard kon? Eventuelt hvem gjør slikt? Båten skal stå på land i vinter så jeg har godt om tid på å få fikset dette. Redigert 27.September.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Ring Skjerden mek, Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Lazyjack Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 (redigert) Aksling med fast kile, aldri hørt om Gjør som Fru Jacobsen sier, ring Skjerdens. Det de ikke vet om denslags er ikke verdt å vite. Redigert 27.September.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Har aldri vært borti aksling med fast kile. Må være uhorvelig kostbar å produsere. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Mulig jeg tar feil og at kilen går å løsne men den har nå suttet fast frem til nå. https://www.maritim.no/aksel-1#tabDescription Skal ringe de i morgen og sjekke hva de sier ? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 ne.andersson skrev 20 minutter siden: Mulig jeg tar feil og at kilen går å løsne men den har nå suttet fast frem til nå. https://www.maritim.no/aksel-1#tabDescription Skal ringe de i morgen og sjekke hva de sier ? De aksler i linken til maritim har alle løse kiler. Som Hulda nevner, så vil det bli en jævla dyr aksel å produsere med fast kile. Så tenker du fint får den løs med litt god stoff å en tang Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
ne.andersson Svart 27.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 (redigert) Hehe Ok - men da gjenstår det andre spørsmålet som jeg må spørre verkstedet om, om det går å fikse konen til standard 1:10 Redigert 27.September.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 ne.andersson skrev for 7 timer siden: Propellen ble levert med en løs kile men akslingen min har en fast ... Propellaksel med fast kile? Det finnes nok ikke. Hvordan i all verden skulle den vært produsert. Dreie ned på overmål, og frese ut resten slik at det står igjen en kile? Det er nok heller kilen som sitter fast slik at du ikke har fått den løs. Forsøk å klemme på ei wisegriptang og slå på den med en hammer. Da kommer den som regel. Rent bortsett fra det er det sikkert mulig å endre konisitet på aksel. Men det er ikke gjort på fem minutter. Det drar gjerne med seg litt ekstrajobb. F.eks frese nytt kilespor og slå nye gjenger i enden. Summa summarum kan det tenkes at ny aksel ikke er noe dyrere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Komodo skrev for 6 timer siden: Summa summarum kan det tenkes at ny aksel ikke er noe dyrere. Men jeg har forstått problemet slik at akselen har standard kon og at det er den nye propellen som ikke er standard og ønskes modifisert . . . (?) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Olevine Svart 28.September.2020 Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Jeg tror det beste ville være å få tak i en propell som passer til akselen. Hvis akselen skal tilpasses en kon med de målene du skriver, så må den kortes inn en del for å få dreid ny kon. Det er ikke mulig å lage diameteren på enden større for å passe til hullet i propellen. Så hvis du har noe ekstra lengde på akselen, nesten så mye som lengden på selve konen, så er det mulig. Ellers så er det nok som Komodo skriver løs kile på akselen, dvs den er presset fast i kilesporet. Alt annet er utenkelig. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 NilsPils skrev for 5 timer siden: Men jeg har forstått problemet slik at akselen har standard kon og at det er den nye propellen som ikke er standard og ønskes modifisert . . . (?) Ja det er riktig, om mulig, akselen er ny (1 år) og standard kon 1:10 men jeg får ikke konen i propellen jeg kjøpt til å stemmer overens med at den skal være standard kon (som jeg beskriver i første posten). Mulig jeg bare må prøve å få kjøpt meg en brukt propellboss med 1:10 stigning (tror det er det den delen som holder fast bladene heter?). Det kommer jo noen sånne brukte propellere til salgs for en billig peng hver sesong hvor noen har mistet eller ødelagt bladene sine. Olevine skrev for 5 timer siden: Jeg tror det beste ville være å få tak i en propell som passer til akselen. Hvis akselen skal tilpasses en kon med de målene du skriver, så må den kortes inn en del for å få dreid ny kon. Det er ikke mulig å lage diameteren på enden større for å passe til hullet i propellen. Så hvis du har noe ekstra lengde på akselen, nesten så mye som lengden på selve konen, så er det mulig. Ellers så er det nok som Komodo skriver løs kile på akselen, dvs den er presset fast i kilesporet. Alt annet er utenkelig. Skal komme i kontakt med Skjerden mek og sjekke om de kan hjelpe meg men lener mot å kjøpe en propellboss (tror den heter sånn) med 1:10 kon som passer mine blad. Tror vi kan fastslå at kilen nok er avtakbar ja bare at jeg ikke visste det. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 29.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Var akkurat innom Skjerden Mekanisk Verksted. De målte konen til 1:16, noe som tilsier at min måling var feil med ca. 2 mm i bakkant. (vanskelig å måle konens innside på disse bossene) Var ikke noe problem å få endret konen, lage en foring og dreie denne til riktig 1:10 kon. Estimert tidsbruk var 2 timer. Så da vet eventuelt andre som lurer på det samme senere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.