Jump to content

Spørsmål om propell kon-diameter, mulig å endre? Hvem gjør det?

ne.andersson

Recommended Posts

Hei, jeg har en propell som jeg ønsker å bruke på båten min.

Trodde at den hadde standard kon når jeg kjøpte den (brukt) men det viser seg at den er for vid i enden. (tror jeg?)

Jeg har 25mm aksling med standard 1:10 kon fra sleipner.

Propellen jeg ønsker å bytte til er en foldepropell fra Gori med følgende dimensjoner i konen, 24mm i forkant, konen er 64mm lang og og ca 22mm i bakkant (forstår ikke hvorfor man dreiet til en slik stigning)

I følge mine kalkulasjoner så burde vel konen i bakkanten på propellen være 17,6mm om det var standard 1:10 kon?

Propellen ble levert med en løs kile men akslingen min har en fast så dette trenger jeg vel ikke så langt at den passer med kilen som er standard?

Så til spørsmålene mine

• Er det noen måte å få montert/installert en innsats i propellen sin kon eller noe lignende sånn at den kan brukes på min aksling med standard kon?
  • Eventuelt hvem gjør slikt?

Båten skal stå på land i vinter så jeg har godt om tid på å få fikset dette.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
ne.andersson skrev 20 minutter siden:

Mulig jeg tar feil og at kilen går å løsne men den har nå suttet fast frem til nå.

https://www.maritim.no/aksel-1#tabDescription

Skal ringe de i morgen og sjekke hva de sier ?

De aksler i linken til maritim har alle løse kiler.

Som Hulda nevner, så vil det bli en jævla dyr aksel å produsere med fast kile. 

Så tenker du fint får den løs med litt god stoff å en tang

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

ne.andersson skrev for 7 timer siden:

Propellen ble levert med en løs kile men akslingen min har en fast ...

Propellaksel med fast kile? Det finnes nok ikke. Hvordan i all verden skulle den vært produsert. Dreie ned på overmål, og frese ut resten slik at det står igjen en kile? Det er nok heller kilen som sitter fast slik at du ikke har fått den løs.

Forsøk å klemme på ei wisegriptang og slå på den med en hammer. Da kommer den som regel. 

Rent bortsett fra det er det sikkert mulig å endre konisitet på aksel. Men det er ikke gjort på fem minutter. Det drar gjerne med seg litt ekstrajobb. F.eks frese nytt kilespor og slå nye gjenger i enden. Summa summarum kan det tenkes at ny aksel ikke er noe dyrere. 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Summa summarum kan det tenkes at ny aksel ikke er noe dyrere.

Men jeg har forstått problemet slik at akselen har standard kon og at det er den nye propellen som ikke er standard og ønskes modifisert . . . (?)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg tror det beste ville være å få tak i en propell som passer til akselen. Hvis akselen skal tilpasses en kon med de målene du skriver, så må den kortes inn en del for å få dreid ny kon. Det er ikke mulig å lage diameteren på enden større for å passe til hullet i propellen. Så hvis du har noe ekstra lengde på akselen, nesten så mye som lengden på selve konen, så er det mulig.

Ellers så er det nok som Komodo skriver løs kile på akselen, dvs den er presset fast i kilesporet. Alt annet er utenkelig.

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Men jeg har forstått problemet slik at akselen har standard kon og at det er den nye propellen som ikke er standard og ønskes modifisert . . . (?)

Ja det er riktig, om mulig, akselen er ny (1 år) og standard kon 1:10 men jeg får ikke konen i propellen jeg kjøpt til å stemmer overens med at den skal være standard kon (som jeg beskriver i første posten). Mulig jeg bare må prøve å få kjøpt meg en brukt propellboss med 1:10 stigning (tror det er det den delen som holder fast bladene heter?). Det kommer jo noen sånne brukte propellere til salgs for en billig peng hver sesong hvor noen har mistet eller ødelagt bladene sine.

Olevine skrev for 5 timer siden:

Jeg tror det beste ville være å få tak i en propell som passer til akselen. Hvis akselen skal tilpasses en kon med de målene du skriver, så må den kortes inn en del for å få dreid ny kon. Det er ikke mulig å lage diameteren på enden større for å passe til hullet i propellen. Så hvis du har noe ekstra lengde på akselen, nesten så mye som lengden på selve konen, så er det mulig.

Ellers så er det nok som Komodo skriver løs kile på akselen, dvs den er presset fast i kilesporet. Alt annet er utenkelig.

Skal komme i kontakt med Skjerden mek og sjekke om de kan hjelpe meg men lener mot å kjøpe en propellboss (tror den heter sånn) med 1:10 kon som passer mine blad. Tror vi kan fastslå at kilen nok er avtakbar ja bare at jeg ikke visste det.

Var akkurat innom Skjerden Mekanisk Verksted. De målte konen til 1:16, noe som tilsier at min måling var feil med ca. 2 mm i bakkant. (vanskelig å måle konens innside på disse bossene)

Var ikke noe problem å få endret konen, lage en foring og dreie denne til riktig 1:10 kon. Estimert tidsbruk var 2 timer.

Så da vet eventuelt andre som lurer på det samme senere :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...