Jump to content

Vibrasjoner på ford


Tore B

Recommended Posts

Har en del vibrasjon på tomgang på forden min ( skal vist være 2726) må opp i ca900 rpm for at det skal bli sånn noenlunde levlig ombord. Men det er når den ligger på sjøen, på land maler den som en katt fra 500rpm.

Hadde det enda vært omvendt :headbang:

 

Kan ikke se at skroget forandrer seg når den er på land, luker og dører har samme klaring. Båten ligger i samme vinkel i krybba som på sjøen. Noen med gode forslag her?

Link to post
Share on other sites

En Ford med vannskrekk?? Nå har jeg hørt det også! :lol::lol::lol:

 

Må si at dette høres merkelig ut. Kan det ha noe med dårlige motorfester å gjøre? Eller rett og slett svingninger i skroget? Vannet gir jo skroget bedre muligheter til å vibrere enn et fast underlag på land skulle man tro... :crazy: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en del vibrasjon på tomgang på forden min ( skal vist være 2726) må opp i ca900 rpm for at det skal bli sånn noenlunde levlig ombord. Men det er når den ligger på sjøen, på land maler den som en katt fra 500rpm.

Hadde det enda vært omvendt :headbang:

 

Kan ikke se at skroget forandrer seg når den er på land, luker og dører har samme klaring. Båten ligger i samme vinkel i krybba som på sjøen. Noen med gode forslag her?

 

Har samme erfaring fra min 2704, snart hjemme i hagen, håper jeg............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Bare ett spørsmål Stålmarken, er gearet innkoplet når du får denne vibrasjonen? Hvis det er innkoplet på vannet, er det også innkoplet på land? Det ble visst to spørsmål.

 

Nei dette er uten gear innkoplet både på land og vann. Motorfester er relativt nye. Jeg vet ikke om dette er et nytt fenomen da det er 1. sessongen for meg i denne båten. Tidligre eier svarer konsekvent ikke på tlf. så der er det ikke noe hjelp å få:discuss:

Det er jo sånt man har vinter til, for å løse problemer med båten, men den er jo helt fin på land så da er det jo umulig å feilsøke. Dumt å stå på hodet i motor rommet hele sommerem også :cryin:

Link to post
Share on other sites

Da har du nok hva man med en slakk fellesbetegnelse kan kalle "systemvibrasjon". Det vil si at svingetallet fra motoren stemmer med egenfrekvensen til skroget, men kun når det ligger på vannet.

 

Det er to måter å fikse dette på som er ganske enkle: Det ene er som Lancing Marine sier; bytte til en annen hardhet på fundamentklossene. Det kan være at du bare behøver å bytte f.eks de bakre klossene.

 

Jeg kjenner ikke bunnkonstruksjonen på båten din. Men hos Hulda går det en langsgående "bjelke" på hver side av skrogets senterlinje. Motoren passer ned mellom disse bjelkene og fundamentene sitter sveiset inn i disse bjelkene. Et slikt system vil være godt egnet for resonans. Hvis du har en tilsvarende konstruksjon, kan du prøve å dumpe en sandsekk eller to ned på hver side av motoren. Dvs. slik at sekkene ligger mellom bjelken og skutebunnen på motsatt side av bjelkene sett i forhold til motoren. Vanskelig å forklare dette her (sukk).

 

På Hulda sveiset jeg inn armeringsjern i disse bjelkene og bunnstokkene. Deretter dumpet jeg oppi et par hundre kilo betong på hver side av motoren. Støyen fra motoren virket til å bli halvert. Grunnen til at jeg gjorde slik er også at jeg har montert et aggeregat på det ene "betonggulvet".

 

Alt over er slikt du kan gjøre på vannet og som du kan prøve deg fram med. Dette med betongen er bare et eksempel, og er en nokså "endelig" løsning. Det vil være et par dagers jobb å få det ut igjen, hvis jeg noen gang skulle ønske det. Men foreløpig er jeg innmari godt fornøyd med betongen min.

 

Det er ingen grunn til å gnage gråstein hele vinteren ved å irritere seg over dette. Du fikser det i løpet av en liten helg når du har kommet på vannet til våren.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips Hulda. Det du sier høres fornuftig ut. Konstruksjonen din er nok lik min. Fordtår jeg deg riktig når du har fyllt betong på utsiden av de langsgående bjelkene? Mao ikke ned i kjølen? Hadde egentlig vært svinebra og fått fyllt opp der, får jo masse gulvplass til ting og tang.

Link to post
Share on other sites

På Hulda sveiset jeg inn armeringsjern i disse bjelkene og bunnstokkene. Deretter dumpet jeg oppi et par hundre kilo betong på hver side av motoren.

:eek:

Hulda, med tanke på at du også har "panserstål" i skutesidene, og at skuta ikke akkurat er så bitteliten, så lurer jeg bare på èn ting, hvor mye veier båten din egentlig ????

Link to post
Share on other sites

:eek:

Hulda, med tanke på at du også har "panserstål" i skutesidene, og at skuta ikke akkurat er så bitteliten, så lurer jeg bare på èn ting, hvor mye veier båten din egentlig ????

Nå er det ca. 12 tonn. Fullt utvokst ca. 15 tonn. Da er det med ekstra snekkemotor som sitter i en MASE 8000, tanker og hele faderullan. Den er ikke noe tyngre enn en tilsvarenede trebåt. Kjølvekten er omtrent 5 tonn. Skulle man bygget en HR eller tilsvarende over samme lest, ville vel også den veid omtrent det samme. Jern er ikke så tungt som man skulle tro.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville prøv å ha fått noenlunde datert gummiklossene motoren din står på. Du har vel og gangtiden på motoren? Ikke sikkert du trenger en annen hardhet, kan godt være at de rett og slett er i ferd med å bli utslitt. Sabben brukte ofte doble labber bak. Husk på at ingenting varer evig, men har du Ford virker det bare sånn :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...