Tore B Startet 19.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2005 Har en del vibrasjon på tomgang på forden min ( skal vist være 2726) må opp i ca900 rpm for at det skal bli sånn noenlunde levlig ombord. Men det er når den ligger på sjøen, på land maler den som en katt fra 500rpm. Hadde det enda vært omvendt Kan ikke se at skroget forandrer seg når den er på land, luker og dører har samme klaring. Båten ligger i samme vinkel i krybba som på sjøen. Noen med gode forslag her? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Ombord i Astor sitter en 127 hk med samme symtomene. På tomgang helt rolig. Så endel resonans. Når vi går rundt 1000 er alt fryd og gammen. Mange motorer har det slikt, sier svigerfar som er gammel verksmester. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tore B Svart 19.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Er med på det, men det er ikke bare resonans, det rister. Og at det ikke er sån når den ligger på land sjønner jeg ikke, da går den helt nydelig på alle turtall. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 En Ford med vannskrekk?? Nå har jeg hørt det også! Må si at dette høres merkelig ut. Kan det ha noe med dårlige motorfester å gjøre? Eller rett og slett svingninger i skroget? Vannet gir jo skroget bedre muligheter til å vibrere enn et fast underlag på land skulle man tro... . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 En epost over fjorden til motorenes opprinnelsesland og svar tilbake 25 minutter etterpå ga oss følgende svar fra Lancing Marine: It would appear that the resonant frequencies of the boat/mounts/engine all coincide at a particular speed. A change of engine mount rubbers might help. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Bare ett spørsmål Stålmarken, er gearet innkoplet når du får denne vibrasjonen? Hvis det er innkoplet på vannet, er det også innkoplet på land? Det ble visst to spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Har en del vibrasjon på tomgang på forden min ( skal vist være 2726) må opp i ca900 rpm for at det skal bli sånn noenlunde levlig ombord. Men det er når den ligger på sjøen, på land maler den som en katt fra 500rpm. Hadde det enda vært omvendt Kan ikke se at skroget forandrer seg når den er på land, luker og dører har samme klaring. Båten ligger i samme vinkel i krybba som på sjøen. Noen med gode forslag her? Har samme erfaring fra min 2704, snart hjemme i hagen, håper jeg............ Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Tore B Svart 20.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Bare ett spørsmål Stålmarken, er gearet innkoplet når du får denne vibrasjonen? Hvis det er innkoplet på vannet, er det også innkoplet på land? Det ble visst to spørsmål. Nei dette er uten gear innkoplet både på land og vann. Motorfester er relativt nye. Jeg vet ikke om dette er et nytt fenomen da det er 1. sessongen for meg i denne båten. Tidligre eier svarer konsekvent ikke på tlf. så der er det ikke noe hjelp å få Det er jo sånt man har vinter til, for å løse problemer med båten, men den er jo helt fin på land så da er det jo umulig å feilsøke. Dumt å stå på hodet i motor rommet hele sommerem også Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 (redigert) Da har du nok hva man med en slakk fellesbetegnelse kan kalle "systemvibrasjon". Det vil si at svingetallet fra motoren stemmer med egenfrekvensen til skroget, men kun når det ligger på vannet. Det er to måter å fikse dette på som er ganske enkle: Det ene er som Lancing Marine sier; bytte til en annen hardhet på fundamentklossene. Det kan være at du bare behøver å bytte f.eks de bakre klossene. Jeg kjenner ikke bunnkonstruksjonen på båten din. Men hos Hulda går det en langsgående "bjelke" på hver side av skrogets senterlinje. Motoren passer ned mellom disse bjelkene og fundamentene sitter sveiset inn i disse bjelkene. Et slikt system vil være godt egnet for resonans. Hvis du har en tilsvarende konstruksjon, kan du prøve å dumpe en sandsekk eller to ned på hver side av motoren. Dvs. slik at sekkene ligger mellom bjelken og skutebunnen på motsatt side av bjelkene sett i forhold til motoren. Vanskelig å forklare dette her (sukk). På Hulda sveiset jeg inn armeringsjern i disse bjelkene og bunnstokkene. Deretter dumpet jeg oppi et par hundre kilo betong på hver side av motoren. Støyen fra motoren virket til å bli halvert. Grunnen til at jeg gjorde slik er også at jeg har montert et aggeregat på det ene "betonggulvet". Alt over er slikt du kan gjøre på vannet og som du kan prøve deg fram med. Dette med betongen er bare et eksempel, og er en nokså "endelig" løsning. Det vil være et par dagers jobb å få det ut igjen, hvis jeg noen gang skulle ønske det. Men foreløpig er jeg innmari godt fornøyd med betongen min. Det er ingen grunn til å gnage gråstein hele vinteren ved å irritere seg over dette. Du fikser det i løpet av en liten helg når du har kommet på vannet til våren. Redigert 20.Oktober.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 20.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Takk for gode tips Hulda. Det du sier høres fornuftig ut. Konstruksjonen din er nok lik min. Fordtår jeg deg riktig når du har fyllt betong på utsiden av de langsgående bjelkene? Mao ikke ned i kjølen? Hadde egentlig vært svinebra og fått fyllt opp der, får jo masse gulvplass til ting og tang. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Du oppfatter korrekt, ikke ned i kjølen, ut på sidene. Dessuten la jeg en "stripe" finner i bunnen og tapet tett med Gaffa-tape, slik at jeg har vannløp under betongen. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 På Hulda sveiset jeg inn armeringsjern i disse bjelkene og bunnstokkene. Deretter dumpet jeg oppi et par hundre kilo betong på hver side av motoren. Hulda, med tanke på at du også har "panserstål" i skutesidene, og at skuta ikke akkurat er så bitteliten, så lurer jeg bare på èn ting, hvor mye veier båten din egentlig ???? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Hulda, med tanke på at du også har "panserstål" i skutesidene, og at skuta ikke akkurat er så bitteliten, så lurer jeg bare på èn ting, hvor mye veier båten din egentlig ???? Nå er det ca. 12 tonn. Fullt utvokst ca. 15 tonn. Da er det med ekstra snekkemotor som sitter i en MASE 8000, tanker og hele faderullan. Den er ikke noe tyngre enn en tilsvarenede trebåt. Kjølvekten er omtrent 5 tonn. Skulle man bygget en HR eller tilsvarende over samme lest, ville vel også den veid omtrent det samme. Jern er ikke så tungt som man skulle tro. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Hm, trudde det veide langt mer, jaja, man lærer noe hver dag..... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Tror jeg ville prøv å ha fått noenlunde datert gummiklossene motoren din står på. Du har vel og gangtiden på motoren? Ikke sikkert du trenger en annen hardhet, kan godt være at de rett og slett er i ferd med å bli utslitt. Sabben brukte ofte doble labber bak. Husk på at ingenting varer evig, men har du Ford virker det bare sånn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.