Jump to content

Hvorfor må teiner plasseres i leden?

Bidevind

Recommended Posts

Det er vel som alltid at en er seg selv best. På veien ergrer en seg over de fordømte syklistene når en kjører bil, men når en tar seg en sykkeltur blir det snudd til de forbannede bilistene. På sjøen når en er ute på båttur er det de forbannede båtfolkene som setter teiner i leia som er det store problemet. Men i hummersesongen peprer de samme menneskene leia med teiner, da er tonen en annen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En ting er at det legges teiner overall, en annen ting er at disse er nesten umulig å se i mørket... Skulle ønske det ble påbudt med et flagg og aller helst en form for refleks i en farge som ikke kan forveksles med sjømerke. Feks fluoriserende lilla/ blå refleks eller noe slikt. 

Det er forbausende vanskelig å se små røde bøyer i sen skumring eller mørke. Selv med tusenmeteren på. Spesielt ved litt bølger som det ofte er på denne tiden av året. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:

En ting er at det legges teiner overall, en annen ting er at disse er nesten umulig å se i mørket... Skulle ønske det ble påbudt med et flagg og aller helst en form for refleks i en farge som ikke kan forveksles med sjømerke. Feks fluoriserende lilla/ blå refleks eller noe slikt. 

Det er forbausende vanskelig å se små røde bøyer i sen skumring eller mørke. Selv med tusenmeteren på. Spesielt ved litt bølger som det ofte er på denne tiden av året. 

Enig med deg. Jeg skulle gjerne sett dem ha radarreflektor og LED også (solcelle og batteri). Kanskje å dra det litt langt med påbud, men flagg og refleks burde vært norm.

Det er ikke rent få tegner jeg har seilt på på nattestid eller i skumringen, spesielt rett over Svenskegrensen, og gjerne der jeg ikke forventet å møte på teiner. Noen steder ligger de svært tett. Nattestid er det stort sett bare skipperen som er våken... Etter å ha hektet noen ganger, i mye sjø, i urent farvann - ja så er det nå alltid med ekstra bekymring å seile om natten.

Å seile avgårde om natten er noe jeg likte spesielt godt før jeg hektet, spesielt på lange etapper med barn ombord - som ikke er like begeistret for lange seilas. Nå forsøker jeg i det lengste å unngå det - selv om jeg enda har å erfare å få tau i propellen - jeg har hektet men alltid kommet løs.

Finnes det noe egnet utstyr jeg kan utruste båten med som kapper tauet om jeg får det i propellen eller roret?

Hvis folk følger reglene så skal ikke teiner lenger ligge og spøkelsesfiske år etter år... ("bomullstråd")

Jeg senker farta, men selv med en 16-foter er det av og til vanskelig å se teiner. Selv når jeg vet ca hvor de ligger og jeg går i 6 knops fart, for jeg er jo bare ut og inn i min egen havn for å fiske. Hva da med en 30-40 foter der man gjerne er bittelitt "blendet" av instrumentlys etc og man er i ukjent farvann? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

zooper skrev 1 time siden:

Enig med deg. Jeg skulle gjerne sett dem ha radarreflektor og LED også (solcelle og batteri). Kanskje å dra det litt langt med påbud, men flagg og refleks burde vært norm.

Jeg vurderer å gå over til små gråblå kuler på mine hummerteiner. 

zooper skrev 1 time siden:

Det er ikke rent få tegner jeg har seilt på på nattestid eller i skumringen, spesielt rett over Svenskegrensen, og gjerne der jeg ikke forventet å møte på teiner. 

Se på kartet, og forsøk å holde deg dypere enn 30-40m, da skal det mer til å treffe teineblåser. Unntaket er krepseteiner som settes mellom 50 og 150m.

Og hvis man skal inn til Hankø, Skjærhalden, Papper, Fredrikstad? Jeg har observert pinner, spylevæskekanner og pinner påkoblet 50 meter for mye flytetau. En gang, på vei inn til Papperhavn kom det en liten bøye fossende etter Hulda. Flere ti-meter grønt flytetau. Hektet i propellen. Bøya, håndballstørrelse, merket fra yrkesfisker. Bruk kartet? En gang hadde til og med en tulling festet teine til utriggeren min.

Jeg er også enig i at det er mye dårlig merking av utstyret. Dette er ikke bare problem for andre, men også for oss teinefiskere som må manøvrere rundt på hummerfeltet. Jeg bruker to flytere tett ved siden av hverandre, den ene med flagg.

Nylig passerte jeg en krepselenke som var merket med BLÅ kanner. Heldigvis var det på dagtid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Framtia skrev 43 minutter siden:

Den blåsa på bildet var jo stor og godt synlig, da. Jeg har ikke lest artikkelen (som er bak betalingsmur) og forstår ikke hvorfor han måtte seile over den . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Verre med disse som jeg observerte sist vi var på vei hjem fra helgetur. Må ha vært til krabbeteiner pga datoen, men noen hadde altså pepret ei hel bukt med slike tre-væler som de brukte på 1800 tallet malt i hvitt med svart stripe. Stikker maks 5cm over vannflaten. Bildene er tatt i havblikk. Ikke fullt like lett å se disse når det blåser frisk bris og lyset er vanskelig. I tillegg sverger mange av gamlingene fremdeles til å bruke tre væler (markører). Resultatet er at tauet står i en bue mellom de to vælene som flyter. Noen ganger ligger den ene rett under overflata, og er umulig å se unntatt når man passerer rett over i havblikk og godt dagslys. 

Trev%C3%A6ler_v_Tisler_1.jpg.f08211e656675cb2c16777e5d1b6a34f.jpg

1582680402_TrevlervTisler2.jpg.535b5c50693e0c4a1c64afd14352b968.jpg

Her er et annet eksempel fra i fjor. Dette bildet er tatt i det absolutt trangeste sundet i Løperen på Hvaler. 

20191030_124839.jpg.52f9d82cc1189ee5c32c708dd9addaab.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Sitat

Været hjemover bød på 6–8 meter per sekund 

– Uten forsvarsel opplevde vi plutselig at roret ikke lystret. Vi så respons i vannet av våre rorutslag, men båten dreide av seg selv og vi forstod ingenting av hva som skjedde. Sekunder etter krenget båten rundt og ble stående helt bom fast med hekken mot bølgene, stikk i strid med hva seilene ønsket. Vi forstod ikke hva som var hendt, men skjønte at dette fort kunne utvikle seg til en farlig situasjon.

NilsPils: bildet er bare for illustrasjon. Var en seilbåt som fikk roret blokkert på vei inn et sund. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Her på Sørlandet har jeg også observert svarte store runde bøyer. Midt i offisiell led. Lagt av yrkesfisker.

@Lanber, det er forsåvidt greit det. Men jeg må jo inn til havna etter endt fiske, og det blir mørkt tidlig utover kveldene nå...

Jeg fisker gjerne rundt de ytterste øyene, og der er det relativt få teiner. Men på vei hjem må jeg gjennom en skog av teiner. 

Skulle gjerne hatt refleks på bøyene...

Jeg kjenner ingen som bruker flytetau øverst, men de aller fleste har 10-15m flytetau nederst og synketau øverst. Men det er ikke noe problem å bruke flytetau hele veien heller. Det forutsetter imidlertid at man setter på et lodd f.eks. 10m fra blåsa. Men det forutsetter jo en viss innsikt å tenke så langt... Jeg har synketau øverst, men har allikevel et lodd 4-5m under blåsa. Det skal sørge for at tauet alltid står så rett ned i vannet som mulig. Kjører man på blåsa skal det allikevel mye til at man får tauet i propellen. 

Komodo skrev 47 minutter siden:

Jeg har synketau øverst, men har allikevel et lodd 4-5m under blåsa.

Du så flink du er, og slik er det som er vanlig for alle de andre som setter teiner?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...