Jump to content

Honda 9.9 hk, det lukter bensin av motorolja !!!!!

lettmakokken

Recommended Posts

På min Honda 9.9 hk (4takt) påhengsmotor peiler jeg for mye olje .Dessuten lukter det bensin av olja. Tenkte at her måtte det vel være bensinpumpa som burde byttes og gjorde et forsøk på å bestille ny gjennom forhandler. Modellen var gått ut av produksjon og noen ny pumpe var ikke å få sier hovedimportøren!! Hva gjør jeg nå? Kondemnerer motoren?????

lettmakokken skrev for 5 timer siden:

Modellen var gått ut av produksjon og noen ny pumpe var ikke å få sier hovedimportøren!! Hva gjør jeg nå? Kondemnerer motoren?????

Hvis du legger ut bilde av typeskiltet på motoren eller skriver motorkoden i tråden så er det mulig at vi kan finne en pumpe ril deg.
Eller du kan ringe til forhandler for å få delenummeret og google nummeret så er det nok noen i verden som har en pumpe til deg skal du se.

Lenge siden oljeskift?

Jeg har opplevd bensinlukt i olja på Mercury 6 hk etter at matrosene har kjørt jolla en sommer stort sett på full gass. Da oppfatter jeg dette som at uforbrent bensindamp passerer ned i veivhuset når motoren går på høy belastning. Og det er jo ikke store skvetten med motorolje på slike småmotorer så det er ikke mye bensin som skal til før det blir lukt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

pipe skrev On 29.9.2020 at 0.59:

Hvis du legger ut bilde av typeskiltet på motoren eller skriver motorkoden i tråden så er det mulig at vi kan finne en pumpe ril deg.
Eller du kan ringe til forhandler for å få delenummeret og google nummeret så er det nok noen i verden som har en pumpe til deg skal du se.

Det er vel dette skiltet du sikter til:

IMG_2025.JPG

lettmakokken skrev for 2 timer siden:

Se her ja. Det skulle være den samme. Takk skal du ha!!!!

I følge delekatalogen så passer ikke den som er linket til E-bay.
Det hellige Honda delenummeret er 16700-ZV4-005.
Hvis du googler det er de å finne der ute i verden hvis du bare må kjøpe ny pumpe isteden for å bytte membran.
La merke til at det dukket opp noen treff der selger var motorsykkel forhandler så du kan jo prøve en tlf med Honda delenummer til en Honda motorsykkelforhandler for å høre hva de har å si hvis du ønsker å handle i Norge.
Oppfordrer deg til å sjekke med Honda marineforhandler her hjemme for å få riktig delenummer før du gjør innkjøp utenfor Norge,
Det finnes en liten teoretisk mulighet for at delenummer jeg har funnet er feil da det feks kan være forskjellige deler på en US motor kontra EU/Norge motorer.
Normalt skal dette gå på motorkoden men....

Hvis du peiler for mye olje er det antagelig mye bensin i oljen! Ikke start motoren før oljen er skiftet.

Dette ser ut som en eksenterdrevet pumpe så selv en liten revne i membran kan gi mye bensin i oljen.

I kostnadsbesparelsenes navn prøver fabrikantene å bruke samme del flere steder, selv om de merkelig nok gir delen et nytt delenummer. Ta med membranet til en forhandler som har "gamle Hansen på lageret/verkstedet" som kan kjenne igjen delen. Som foreslått over prøv motorsykkelforhandler(e) også. 

Redigert av Odyssevs (see edit history)
pipe skrev On 4.10.2020 at 21.00:

I følge delekatalogen så passer ikke den som er linket til E-bay.
Det hellige Honda delenummeret er 16700-ZV4-005.
Hvis du googler det er de å finne der ute i verden hvis du bare må kjøpe ny pumpe isteden for å bytte membran.
La merke til at det dukket opp noen treff der selger var motorsykkel forhandler så du kan jo prøve en tlf med Honda delenummer til en Honda motorsykkelforhandler for å høre hva de har å si hvis du ønsker å handle i Norge.
Oppfordrer deg til å sjekke med Honda marineforhandler her hjemme for å få riktig delenummer før du gjør innkjøp utenfor Norge,
Det finnes en liten teoretisk mulighet for at delenummer jeg har funnet er feil da det feks kan være forskjellige deler på en US motor kontra EU/Norge motorer.
Normalt skal dette gå på motorkoden men....

Tusen takk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...