Jump to content

Code 0 - to torsion or not to torsion


bjorngb

Recommended Posts

Bitteliten skrev 1 time siden:

Se den andre tråden din - jeg vil anbefale at du leser seilguiden fra Albatross segel. Og at du bestiller en komplett seilgarderbobe fra samme seilmaker slik at seilenes egenskaper henger sammen i en helhet :smiley:

 

Jeg vil ha et fleksibelt seil og valgte T2 gennaker med strømpe

Nå ser det ut som vi kjøper en code 0 i år - og ny stor/fokk når dagens seil ikke er gode nok. Jeg tenker å finne en seilmaker jeg har god kjemi med nå, slik jeg slipper å bruke så mye tid på det når jeg trenger nye seil.

 

Jeg lukket en fane med Albatross guiden rett før jeg åpnet BP :-)

Link to post
bjorngb skrev 1 time siden:

Nå ser det ut som vi kjøper en code 0 i år - og ny stor/fokk når dagens seil ikke er gode nok. Jeg tenker å finne en seilmaker jeg har god kjemi med nå, slik jeg slipper å bruke så mye tid på det når jeg trenger nye seil.

 

 

Det jeg erfarte da jeg pratet med de "store" seilmakerne er at folkene du møter er selgere,  ikke seilmakerne. Det tok litt tid før jeg skjønte det.

Også har de et standard design som de henter frem og selger til deg. 

 

For meg var det verdifullt å kunne vri og vende litt på designen på seilene våre i designprogrammet mtp våre behov og at seilmakeren faktisk kjenner båten og hvordan seilene skal brukes. Valgene man gjør på design henger også sammen med dukvalg. 

 Det er en hel del detaljer som skiller på holdbarheten på seilene utover duken. Feks kvalitet på UV beskyttelsen, hva slags tråd som brukes og hva slags beslag og hvordan de sys inn.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

en kommentar til det opprinnelige spørsmålet er at det viktigste for å kunne gå høyt mot vinden er at man faktisk klarer å stramme forliket nok.  I praksis må man ha et 2:1 fall, og solide fester i topp og bunn. Det blir store krefter i en code på kryss. Om du skal sløre er det så klart mye mindre krevende. Jeg har ikke hørt noe om at de nye seilene skulle være dårligere enn tradisjonelle seil med AT-kabel. Fordelen er jo at man der strammer selve forliket, mens på et seil med AT-kabel må seilets forlik også ha rett stramming på kabelen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

I den ekstreme form er en Code 0 for maks høyde nærmest en flyvende fokk (også kalt en J0), den krever et forlik (med eller uten AT-kabel) strammet omtrent som et forstag. Et slikt seil har jo begrensede evner på slør og lens - man får ikke alt i ett seil. Alle Code 0 - som alle andre seil - er kompromisser som er best på en ting og ikke så bra på alt det andre.

 

Så man får aldri en Code 0 som går veldig høyt og samtidig er veldig god på slør. Viktig i dialogen med seilmakeren at man blir enig om hva man ønsker seg mest...

 

Redigert av Indy (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Også har de et standard design som de henter frem og selger til deg. 

De store jobber mye med utvikling av standard seil. Så sannsynligvis leverer de noe som er testet på lik båt før. Det er vesentlig bedre enn de fleste klarer å diskutere seg frem til med en liten seilmaker. Når jeg drev med utvikling av seil var det mye endringer før modellen var ferdig. Sære behov som seiling i Antarktis krever dog en god dialog. Og så litt tilfeldigheter. Fått dårlige seil av både store og små seilmakerene 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post

@Indy / @Framtia - Det er noen av seilmakerne som sier at det ikke trengs så j@vlig stramt forlik/AT for å få god høyde. 
 

@pacuare - er det noen du har fått gode seil av? :lol:

 

North har denne figuren som viser litt av muligetene når det kommer til utforming av code seil:

1CC39D45-6754-4D7D-9739-41C88C5B7E41.jpeg.e3da302ad9bf0d61cc0bcea2a732c98a.jpeg
Her er det også tegnet layout på de forskjellige code seilene. 

 

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post

Jeg har kjøpt over 100 seil i ulike prosjekter. Ikke spør hva det har kostet... De fleste seilene har vært bra. Men med helt ny båt må en regne med å kjøpe noen seil før en får den fasongen en ønsker, så vi har kastet seil etter noen gangers bruk fordi de ikke var bra nok. Derfor jeg anbefaler å kjøpe fra noen som har sydd like seil før. Men vi har også fått seil fra mindre seilmakere som har vært helt perfekt. Så ikke lett å anbefale noe. De aller fleste klarer å levere gode seil til en turbåt. Personlig oppfølgning er viktig hvis noe går galt. 

 

Seil sys til en bestemt forliksspenning. Hvis en vet at forliket ikke blir stramt, designes fasongen ut fra forventet sagg. Den vannrette fasongen kan ha fin vingeprofil midt i seilet, selv om forliket ikke er stramt. Hvis en strammer mer enn det seilet er beregnet for vil seilet bli for flatt. Dermed forstår jeg godt at det hevdes at en ikke trenger stramt forlik. Men det er en del år siden jeg sluttet med regattaseiling, spesielt på code 0 har det skjedd mye som jeg ikke har fått med meg i praksis. Med overrigget båt savner jeg heller ikke code 0 på turseiling. Med vanlig rulleforseil og storseil har vi aldri blitt fraseilt av båter med code 0, genaker eller spinnaker, så vi klarer oss uten på tur

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...