Jump to content

Veiv problem Yamaha 1986 mod 3 sylinder 50hk


Jonasran72

Recommended Posts

Hei 

 

Har et lite problem med en veiv som det må byttes stempel, råde , lager og annet på. Jeg har ikke presse og får jo da problemer med at separere de pressede delene. Veiven er jo rundt 40 cm og litt vanskelig å få det presset fra hverandre. Vil altså dele det opp??? 

 

Spørsmål blir om jeg kan kutte råden med vinkelsliper inkl lager og sylinderen som alt er festet presset rundt. Ser for meg at jeg kan få det til med nye deler som jeg må kjøpe likevel. 
 

legger ved et nærbilde der jeg vil kutte og et annet på skadet stempel. 
 

Eller er jeg helt på trynet her?? Takk på forhånd 😊
 

J

5A8F7F64-E182-4C17-AAA6-011F5E0A7B0C.jpeg

652FDF27-01B3-4B00-9004-4B1CE33CF08A.jpeg

EA08737B-BD2B-41DF-A6F3-1A3E241B0558.jpeg

Link to post

Byttet lager nr to fra bunnen på en Yamaha 60hk jeg hadde. Veiva må presses fra hverandre bit for bit for å få det til, og det kreves en del makt. Må også merkes godt så det kommer 100% riktig på plass, og må monteres sammen igjen i jigg beregnet for dette.

 

Skal du kjøpe ny tror jeg gjerne du får komplett veiv med råder? Altså at du ikke får kjøpt det løst, det burde du iallefall sjekke. Tror det enkleste og billigste er å få tak i en brukt komplett veiv, men om du får tak i deler lar det seg gjøre å fikse den også 

Link to post

Ok 

Hvordan startet du og presse ? Slik jeg ser det må delene presses oppifra og ned. Ser ett problem i at sylinderen som råden sitter på , må presses nedover. Anners tar den i lager nr 2 ved press nedenfra og opp. Litt dårlig forklart men du skjønner kanskje.

 

Tenkte å fikse denne veiven siden den er bra anners.
 

takk for svar😊😊.

Link to post

Startet nederst, satt en liten aluminiumtetning i bunn der splines går ut til aksel som du kan slå ut. mener å huske det tok rundt 20 tonn trykk og godt med varme før det smalt så hele pressa hoppet godt. måtte bruke så kort og tykk stav som mulig som jeg dreiet til i dreiebenk for å passe, og varmet den rødglødende og bråkjølte den for å få den litt hardere. ellers ga staven etter før veiva gjorde.

Link to post

Å begi seg på rådebytte på en slik veiv er ingen spøk. En ting er å presse delene fra hverandre og i sammen igjen men en må huske at det å klokke en flersylindret veiv av denne typen er et meget møysommelig arbeid. Husk at akselen skal være linjær og med så mange deler så sier det seg selv at det er et maretitt å klokke alle skinkene så de blir riktige samtidig som den skal forbli aksialt linjær. Det finnes proffer som driver med slike veiver og kan ikke annet enn å anbefale å sette vekk denne jobben eller å få tak i en annen veiv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...