TOJE123 Startet 30.September.2020 Link til dette innlegget Startet 30.September.2020 (redigert) Hei Har kjøpt en Aquador 21WAE med Mercury Verado 225HK. Begge 2010 modell. Propell som fulgte med båten var helt feil. En Laser II. Er det noen som kan anbefale hvilken propell som egner seg best? Redigert 30.September.2020 av TOJE123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 les reglene for tittel så unngår du at tråden stenges :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Er turtallet for høyt eller lavt. Eller hva annet er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 TOJE123 skrev for 1 time siden: Er det noen som kan anbefale hvilken propell som egner seg best? Den propellen som egner seg best kommer an på hvilke kriterier du setter selv. Laser propellen er en generelt god propell, men mulig at båten din er for tung til laser. Fortell hvilken stigning laserpropellen har, og hvilket turtall du oppnådde. Jeg tenker at i Mercury sitt sortiment, så kan enertia, mirage, trophy, revolution, vensura og sikkert flere gjøre en god jobb. Noen er 3-bladers og noen er 4-bladers. På min tidligere båt, Askeladden 605, brukte jeg en vensura 4-blader, mistet ca 0,5 knop i forhold til laser, men fikk igjen et fenomenalt grep i vannet... Hvis du skal ha den som passer absolutt best til din båt og motor, så blir det nok en del testing av forskjellige propellere..... Sitér dette innlegget Link to post
TOJE123 Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Hei problemet er veldig høyt drivstofforbruk og høyt turtall. Vanskelig å få båten i plan (6 personer) med Laser II propellen Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 TOJE123 skrev 18 minutter siden: Hei problemet er veldig høyt drivstofforbruk og høyt turtall. Vanskelig å få båten i plan (6 personer) med Laser II propellen Det var to litt motstridende fakta. Men kunne du gitt noe tall for maks turtallet du har oppnådd med tom båt og fullt pådrag? Vet du hvilken Laser II du har, dvs stigningen eller ta bilde inn i enden av propellen, der står diameter x stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 verado har høyt forbruk over 5000 rpm Sitér dette innlegget Link to post
TOJE123 Svart 30.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Med tom båt har jeg 6000 omdr og 40 kn. Drivstoffforbruk pr time ca 90 l. Marsjer i 22 knop og drivstoffforbruk er 40 l/t. 4200 omdr Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Din motor skal kunne gå til 6400rpm. Så du kan gå ned i stigning og få økt turtall på topp og kanskje fart, samt at du kan få det enklere å få den opp i plan. Ulempen er selvsagt at marsjfart blir på noe økt turtall og økt forbruk... Så hva vil du? Du kan gå ned i turtall på topp også om du ønsker, den tåler ned til 5800rpm. Men da blir den enda seigere opp i plan, men bensinforbruk i marsfart vil gå litt ned. Toppfarten vil nok synke litt... Men en Laser II er til dels en elefantøre propell som ikke gir deg baugløft og dermed mer motstand i vannet ved at du ikke får trimmet ut så mye. Forslaget om feks Enertia propellen vil kunne gi deg noe mer fart i både mars og topp. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Mykje som ikkje stemmer der. Det der er en rask båt og bør greit nærme seg slutten på førtitallet med 225 hk med bare en mann i båten. Ellers virker forbruk pr time på turtalla du nevner riktig men farta henger ikkje på greip. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Den ble testet med 250hk Verado til 48 knop. -men det var da. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Nå kjenner ikke eg til båten din, men har Verado 200 selv på ein 20foter. (Samme motor som TS) Eg har brukt Enertia 17p i eit par år og har nå byttet til Enertia ECO 19p. Når eg hadde Enertia 17p så marsjet eg 26-27kn på 4000omd, forbruk mellom 30-35l/t. Enertia er et heilt annet propelldesign en Laser II, og gir meir løft. Denne Enertia 17p kan forøvrigt selges😎 Send ev. PM Enertia ECO 19p gir meg høyere marsjfart ca. 3-4 knop ekstra med 4000omd og relativt lik toppfart. (Uviktigt for meg) Merker selvfølgelig at den er litt tregere opp i turtall med Enertia ECO, men etter 2800omd så skvetter båten i plan. Godt grep i vannet med begge propellene, syns eg.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Guest knerten67 Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Bergsholmen skrev 32 minutter siden: Nå kjenner ikke eg til båten din, men har Verado 200 selv på ein 20foter. (Samme motor som TS) Eg har brukt Enertia 17p i eit par år og har nå byttet til Enertia ECO 19p. Når eg hadde Enertia 17p så marsjet eg 26-27kn på 4000omd, forbruk mellom 30-35l/t. Enertia er et heilt annet propelldesign en Laser II, og gir meir løft. Denne Enertia 17p kan forøvrigt selges😎 Send ev. PM Enertia ECO 19p gir meg høyere marsjfart ca. 3-4 knop ekstra med 4000omd og relativt lik toppfart. (Uviktigt for meg) Merker selvfølgelig at den er litt tregere opp i turtall med Enertia ECO, men etter 2800omd så skvetter båten i plan. Godt grep i vannet med begge propellene, syns eg.. Hvilken båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Har ein Nor-dan 6100, så har litt mer motor en anbefalt. Min er og bygget om fra L til XL stammelengde (fordi akterspeilet var pillråttent og motoren min er XL. Og då kunne eg fjerne blanketten som eg løftet motoren med😉) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Guest knerten67 Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Bergsholmen skrev 11 minutter siden: Har ein Nor-dan 6100, så har litt mer motor en anbefalt. Min er og bygget om fra L til XL stammelengde (fordi akterspeilet var pillråttent og motoren min er XL. Og då kunne eg fjerne blanketten som eg løftet motoren med😉) Fine båter de,eg har en Yamarin 64dc med 200hk. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Til trådstarter. Sjekk båten under for groe? Virker som de fleste har opplevd mye groe i år. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 30.September.2020 Link til dette innlegget Svart 30.September.2020 Bruker du powertrimmen på motoren for å løfte baugen opp av vannet etter at båten er kommet på plan? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Bergsholmen skrev for 22 timer siden: Nå kjenner ikke eg til båten din, men har Verado 200 selv på ein 20foter. (Samme motor som TS) Eg har brukt Enertia 17p i eit par år og har nå byttet til Enertia ECO 19p. Når eg hadde Enertia 17p så marsjet eg 26-27kn på 4000omd, forbruk mellom 30-35l/t. Enertia er et heilt annet propelldesign en Laser II, og gir meir løft. Denne Enertia 17p kan forøvrigt selges😎 Send ev. PM Enertia ECO 19p gir meg høyere marsjfart ca. 3-4 knop ekstra med 4000omd og relativt lik toppfart. (Uviktigt for meg) Merker selvfølgelig at den er litt tregere opp i turtall med Enertia ECO, men etter 2800omd så skvetter båten i plan. Godt grep i vannet med begge propellene, syns eg.. Husker du hvilken fart og turtall du fikk med Enertia 17" på 200 Veradoen? Nå er vel denne motoren 4-sylindret og med gearratio på 2.08:1, men det gir uansett en pekepin på hvordan propellen yter på båter i denne størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Solseng skrev 57 minutter siden: Nå er vel denne motoren 4-sylindret Innbilte meg at de første Verado 200 var 6syl..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Kan godt være slik du sier. Jeg kjenner ikke så godt til alle ulike modeller og årganger. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Verado 200hk 2010 er en kompressormatet rekke 4 på 1.7l... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2020 Her var det vel Bergsholmen sin motor vi snakket om , men ser nå at det er en 2016 ut fra signaturen. Ble nok lurt av at han skrev (samme motor som TS) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bergsholmen Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Min motor er 2008 mod, så altså ein Rekke 6 på 2,6L og gearratio på 1,85:1. Derfor ein 200hk som er lik opp til 275😉 (Årstallet i signaturen er når eg kjøpte båten). Med Enertia 17p så fikk eg ca.41-42knop på ca. 6200omd. Så rundt 11% slipp etter hva eg har funnet ut.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Solseng Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 (redigert) Bergsholmen skrev for 9 timer siden: Min motor er 2008 mod, så altså ein Rekke 6 på 2,6L og gearratio på 1,85:1. Derfor ein 200hk som er lik opp til 275😉 (Årstallet i signaturen er når eg kjøpte båten). Med Enertia 17p så fikk eg ca.41-42knop på ca. 6200omd. Så rundt 11% slipp etter hva eg har funnet ut.. Supert. Da tror jeg det kunne være en grei propell til trådstarters båt med den farten han får nå. Burde være en oppgradering fra LaserII på såpass stor båt. Nå mangler riktignok trådstarter en rundt 5 knop i forhold til hva denne båten har oppnådd i test/hva man kan forvente med ren bunn/lett båt/greie forhold. Hvis disse kommer tilbake, må man kanskje opp i pitch? Redigert 2.Oktober.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Å mangle 5 knop på topp er nå en ting men å bruke 40l 22 knop bli over 1.8lnm. det er veldig mykje på en så liten båt. Iallefall om det var med en mann i båten og ikkje 6 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.